Monday, December 4

Wayang Gempaq Keling Tun M Tak Menjadi......?


"Gempaq Keling" ayat popular di Pulau Pinang bila seseorang individu yang cuba membuat kejutan tapi tak jadi, diejek dengan panggilan "Gempaq Keling". Bukan niat MKP mahu menghina keturunan atau sebagainya akan tetapi ini adalah seloka yang cukup popular di Utara Tanah Air. Sembang bagi orang bimbang pokok nyioq pun boleh tumbang akan tetapi macam "Tin Kosong" aje.

Agak mustahil jika difikirkan bahawa Tun Dr Mahathir Mohamad tidak dapat menjangka ada sesuatu yang tidak kena dengan permohonan empat parti pembangkang yang dipimpinnya dalam Pakatan Harapan (PH) untuk berdaftar sebagai sebuah entiti politik.

Sebagai seorang ahli politik veteran yang terkenal dengan ketegasan dan disiplin “hati keringnya” sebagai seorang doktor, sudah tentu beliau tidak akan membiarkan permohonan itu dipeti-sejukkan oleh Pendaftar Pertubuhan Malaysia (RoS).

Dr Mahathir pernah membuat pengakuan bahawa sebagai seorang doktor, falsafah pentadbirannya ialah jika sesuatu isu itu perlukan tindakan segera beliau sentiasa bersedia melakukannya demi ‘menyelamatkan kepentingan lebih besar’.

Lantas bila beliau merungut dan memaksa diri untuk menemui Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, ia menjentik sedikit keraguan sama ada beliau sebenarnya hanya ‘berlakon’ untuk menjadikan isu berkenaan suatu sensasi politik.

Nasibnya agak kurang baik kerana pada Isnin 20 November lalu tarikh beliau mahu bertemu Zahid, kebetulan Timbalan Perdana Menteri yang pernah ditahannya di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) kerana dilihat condong kepada politik saingannya, Anwar Ibrahim, Zahid tiada di pejabat.

Maka beliau dan beberapa panglima pembangkang terpaksa berhadapan dengan Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri, Datuk Seri Alwi Ibrahim sahaja. Ketika itu seharusnya Dr Mahathir sedar beliau tidak mengamalkan falsafah kedoktorannya.

Lazimnya Dr Mahathir akan bertindak menyemak mengapa tiada jawapan tuntas daripada pihak RoS. Jika beliau menggunakan naluri kedoktorannya dan mengambil tindakan susulan, pasti beliau sudah mendapat jawapan daripada RoS lebih awal lagi.

Dr Mahathir diberitahu bahawa adalah sukar memproses permohonan PH itu kerana ada dua parti yang memohon untuk bergabung di bawah panji-panji PH itu menghadapi masalah melanggar pra-syarat pendaftaran.

Rekod pengurusan DAP selekeh. RoS sudah berkali-kali mengarahkan parti berkenaan memperbaiki proses pemilihan barisan peringkat Jawatankuasa Eksekutif Pusatnya (CEC).

Namun DAP memandang ringan isu itu.

Begitu juga dengan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) yang dipimpinnya sendiri. Walaupun perlembagaan parti menetapkan bahawa mesyuarat agungnya mesti dilaksanakan dalam tempoh setahun penubuhannya, tindakan itu masih belum diambil.

Tambahan pula, “penyelewengan” dengan menggunakan rujukan Armada untuk sayap pemuda parti itu juga adalah bercanggah dengan peraturan penubuhan PPBM.

Keadaan ini diburukkan lagi dengan banyak laporan daripada ahli akar umbi parti itu langsung kepada RoS berhubung pelbagai tatacara pengurusan PPBM yang dikatakan tidak telus dan ada tuduhan berlaku penyelewengan kuasa.

Kelemahan PPBM ini mengundang komentar sinis entiti politik seperti PAS yang menganggap kegagalan menyelesaikan masalah remeh pendaftaran itu sebagai dalil parti itu tidak layak mentadbir negara ini.

Naib Presiden PAS, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah berkata, PPBM tidak mempunyai kualiti kepimpinan apabila soal pendaftaran dan kegagalan mengadakan mesyuarat agung parti tidak dapat diselesaikan.

"Semua ini menunjukkan kelemahan pengurusan. Tidak sepatutnya seorang pemimpin yang pernah jadi seorang perdana menteri selama 22 tahun, tiba-tiba nak urus pendaftaran dan pengurusan parti pun tak boleh selesai … macam mana nak dapatkan sokongan masyarakat," katanya.

Mohd Amar yang juga Timbalan Menteri Besar Kelantan berpendapat kegagalan PH itu adalah peluang kepada PAS untuk bertanding satu lawan satu dengan BN.

"Bagi kita kalau tak ada langsung Pakatan Harapan lebih baik... biar PAS sahaja yang lawan dengan Umno (dan BN)," katanya.

Bagaimanapun kunjungan Dr Mahathir dan juak-juak politiknya ke RoS ada juga kebaikannya.

Sekurang-kurangnya RoS bersedia memberi ruang pada PPBM mengemukakan cadangan bagaimana melaksanakan Mesyuarat Agung Tahunan (AGM) berdasarkan situasi terkini parti itu.

Presiden PPBM, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, sikap RoS itu masalah PPBM dan PH itu akan menemui jalan penyelesaian tidak lama lagi.

“InsyaAllah dalam tempoh masa satu hingga dua hari ini, kita akan hantar surat cadangan tersebut kepada RoS dan selepas mereka terima, kita akan duduk bersama untuk meneliti bentuk cadangan sesuai yang boleh dilaksanakan,” katanya selepas bertemu Ketua Pengarah RoS, Surayati Ibrahim.

Di samping itu, DAP juga berjanji akan menghantar laporan audit mengenai pemilihan semula CEC parti itu kepada RoS selewat-lewatnya minggu ini.

Menurut Pengerusi DAP, Tan Kok Wai, tindakan itu perlu dilakukan segera bagi elak masalah pendaftaran ke atas Pakatan Harapan.

"Walaupun mengikut undang-undang RoS, DAP mempunyai 60 hari untuk menghantar laporan proses pemilihan kepada RoS.

"Bagaimanapun, saya telah mengarahkan syarikat audit yang terbabit dalam pemilihan semula CEC itu segerakan kerja mereka," katanya.

DAP terpaksa mengadakan pemilihan semula CEC kerana pemilihan sebelum ini didakwa tidak sah kerana RoS tidak menerima dan mengiktiraf pemilihan parti yang dijalankan pada 15 Disember 2012 dan pemilihan semula pada 29 September 2013.

Yang lebih menarik ialah, Timbalan Presiden PH, Mohamad Sabu juga memilih untuk tidak bersikap keras dan pedas seperti Dr Mahathir terhadap RoS dengan enggan menuduh kelewatan pendaftaran parti itu ada kaitan dengan unsur sabotaj.

Sebaliknya, beliau memberi komitmen bahawa PH akan sentiasa memberi kerjasama kepada RoS agar isu berkenaan dapat diselesaikan segera.

“Kami tidak mahu menggunakan perkataan sabotaj atau apa-apapun. Bila dah diberitahu lewat kerana DAP dan Bersatu, kami akan cepat-cepat menyelesaikannya,” katanya.

Dr Mahathir kelihatan cuba menonjolkan sisi kekuatan PH apabila hampir semua pemimpin utamanya dibawa untuk “menyergap” Kementerian Dalam Negeri dan RoS.

Namun ada pihak yang menafsirkan bahawa ia cuma satu “gempak politik” sahaja.

Ego politik Mahathir masih besar. Bagaimanapun Wan Azizah Wan Ismail, Muhyiddin Yassin, Mohamad Sabu dan Tan Kok Wai, sedar wayang politik seperti itu tidak akan menghasilkan natijah yang baik buat PH. Mereka memilih mengambil sikap berlembut.

No comments:

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive