RAPID

Tuesday, May 30

MAJLIS IKRAR BEBAS RASUAH @Tabung_Haji @AzeezPutera @NajibRazak


Lembaga Tabung Haji (TH) hari ini menganjurkan Majlis Menandatangi Ikrar Bebas Rasuah dengan kerjasama Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), bertempat di bangunan TH, Jalan Tun Razak, Kuala Lumpur.

Majlis yang diadakan ini telah disempurnakan oleh YB Datuk Seri Panglima Abdul Azeez Abdul Rahim, Pengerusi Tabung Haji.

Majlis turut disertai oleh YBhg. Datuk Dzulkifli Ahmad, Ketua Pesuruhjaya SPRM dan YBhg. Datuk Seri Johan Abdullah, Pengarah Urusan Kumpulan dan Ketua Pegawai Eksekutif Tabung Haji.

Penganjuran majlis ini menyatakan sokongan berterusan Tabung Haji dalam memerangi rasuah sejajar dengan amalan serta tadbir urus korporat yang terbaik.


Majlis turut dihadiri oleh Ahli-ahli Lembaga Pengarah Tabung Haji, wakil daripada anak-anak syarikat Tabung Haji, pesuruhjaya-pesuruhjaya SPRM dan pengurusan kanan Tabung Haji.

Friday, May 26

PROTON MILIK DRB-HICOM, FAKTA DAN AUTA TUN MAHADIR


Sebilangan orang kita senang dipancing. Letak sahaja tajuk "China's Geely to Acquire Proton", "Proton di tangan China" dan letak gambar PM di sebelah, maka reaksi orang kita akan jadi "Woi! Semua nak jual dekat China, lepas ni nak jual apa lagi???!!!"

Kecelaruan minda berlaku apabila media tidak profesional dalam mengguna istilah ekonomi dan perniagaan, dan pembaca tidak kritikal terhadap maklumat yang diterima.

Ada beza antara "merger", "acquisition", "strategic alliance" dan "joint venture".

"Merger" itu penggabungan dua syarikat untuk membentuk syarikat yang baru. Contoh "merger" adalah seperti DaimlerChrysler hasil penggabungan Daimler (Jerman) dan Chrysler (Amerika).

"Acquisition" ialah pembelian sebuah syarikat oleh syarikat yang lain, contohnya seperti pembelian Lotus (UK) oleh Proton (Malaysia). "Acquisition" berlaku apabila syarikat pembeli mempunyai "controlling stake" atau majoriti saham. Semasa Proton membeli Lotus pada tahun 1996, Proton mempunyai 80% pegangan saham.

"Strategic alliance" (rakan kongsi) merujuk kepada kerjasama antara dua syarikat, contohnya seperti kerjasama Nissan (Jepun) dan Renault (Perancis) di mana Renault mempunyai 44% pegangan saham dalam Nissan.

"Joint venture" (JV) pula merujuk kepada projek/entiti berasingan yang diusahasama oleh dua syarikat yang mempunyai hubungan rakan kongsi, misalnya Daihatsu Perodua Engine Manufacturing Sdn. Bhd. yang diwujudkan secara bersama oleh Daihatsu (Jepun) dan Perodua (Malaysia). Selalunya saham JV dibahagikan 50:50.  

Geely hanya "acquire stake" dalam Proton, bukan "acquire" Proton. Dua istilah yang berbeza membawa konotasi yang cukup berbeza. Proton tidak dimiliki Geely. Menurut perjanjian, hubungan Proton dan Geely adalah rakan kongsi untuk mewujudkan JV. Proton masih pemegang saham majoriti (50.1%) yang berkuasa dalam pengurusan. Macam mana pula boleh kata Proton di tangan Geely?

Kalau nak meroyan pun, meroyanlah dekat orang yang betul. Kerajaan (melalui Khazanah Nasional Berhad) sudah lama "divest" dari Proton. Proton sekarang dimiliki oleh DRB-HICOM yang dimiliki oleh Etika Strategi Sdn. Bhd. yang dimiliki oleh Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary. Pergilah mengadu.

Bukan tak boleh soal, tapi nak menyoal pun kena bijak, misalnya tanyalah apakah impak perjanjian ke atas industri rantaian tempatan seperti alat ganti. Bukan main sebut "jual" "jual" "jual" sahaja.

Sedangkan media memainkan isu jual beli, perjanjian tersebut menyasarkan pengeluaran 500,000 kenderaan menjelang tahun 2020, peluang bagi Proton untuk "rebadge" kereta Volvo dan peluang Proton untuk menembusi pasaran China. Itu semua bakal menaikkan semula jenama Proton.

Kalau nak kaitkan dengan keselamatan negara, Geely ini tiada kena mengena dengan kerajaan China. Geely adalah antara syarikat yang jarang ("rare") di mana kerajaan China tidak mempunyai pegangan saham dalamnya. Waktu tahun 2004, GIC (tabung pelaburan kerajaan Singapura) membeli saham Proton, itu baru merisaukan. Tak dengar pula royanan masa itu. Sebab waktu itu belum ada Facebook.

Proton sendiri merupakan hasil hubungan rakan kongsi antara Proton dan Mitsubishi Motors (30% pegangan saham pada tahun 1983). Tak dengar pula orang kata jual negara ke Jepun. Sebab waktu itu media dikawal rapi, kita hanya cakap yang baik-baik sahaja tentang Jepun, bersama-sama pandang ke Timur, walaupun di Amerika pun orang sudah risau tentang kuasa ekonomi Jepun.

Bukan tak boleh jadi nasionalis atau proteksionis, boleh. Jangan risau, Proton masih jenama negara dan masih dimiliki oleh warganegara Malaysia, dan bakal dihidupkan kembali sebagai jenama yang disegani.

ok lah, saya kesian kalian tak ada point nak attack deal ini lagi. How about this: Pengerusi Geely bernama Li Shufu, Li adalah salah satu dari 13 bloodline Illuminati. Nampak?

Monday, May 22

PRASARANA RANGSANG SEMANGAT KECEMERLANGAN KERJA MELALUI ‘PEARL’


Selaras dengan aspirasi untuk menjadi penyedia perkhidmatan pengangkutan awam terpilih yang berkelas dunia, Prasarana Malaysia Berhad (Prasarana) – peneraju dalam transformasi sistem pengangkutan awam urban – memperkenalkan program khas ‘PEARL’ bagi merangsang staf dan kakitangannya menyerlahkan kehebatan dalam bertugas.


Dilancarkan pada 10 November tahun lepas, PEARL atau ‘Prasarana Employee Appreciation & Recognition for Life’ adalah program khas Prasarana, yang dilaksanakan secara berstruktur dalam menyatakan penghargaan dan memberi pengiktirafan kepada staf yang menyerlahkan kehebatan dalam melaksanakan tugas harian mereka di Kumpulan Prasarana dan anak-anak syarikatnya.

Prasarana hari ini mengiktiraf 113 staf dan sebagai kumpulan pertama penerima Anugerah  PEARL untuk suku pertama 2017. Tiga lagi kumpulan akan diiktiraf tahun ini untuk suku kedua, ketiga dan keempat untuk tahun ini sebelum dua orang daripada mereka akan dinamakan sebagai staf terhebat Kumpulan Prasarana untuk tahun 2017 di bawah dua kategori pemilihan.


Di antara mereka menjadi penerima hari ini termasuklah kapten bas, kapten tren LRT dan monorel, para pegawai perkhidmatan pelanggan dan anggota polis bantuan serta staf untuk perkhidmatan kongsi bersama daripada jabatan-jabatan Kewangan, Pentadiran dan Fasiliti, Modal Insan, Pusat Panggilan Bantuan, unit media sosial dan staf Unit Kreatif.  

Diadakan di Maju Junction Mall, Kuala Lumpur, sijil penghargaan disampaikan oleh Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Prasarana, Dato’ Sri Azmi Abdul Aziz dan Ketua Divisyen Modal Insan Kumpulan Prasarana, Encik Abdul  Mutallif Abdul Manaf.

Sementara kategori pertama penerima adalah di bawah Pujian Awam (Public Commendation) berdasarkan kepada komen dan pujian yang diberikan oleh para pelanggan dan pemegang taruh untuk Kumpulan Prasarana dan anak-anak syarikatnya khususnya melalui media sosial, kategori kedua adalah berdasarkan penghayatan nilai-nilai InFORM, yang menjadi prinsip bekerja yang disemai di kalangan seluruh warga kerja Kumpulan Prasarana.

Kebanyakan komen-komen positif dan pujian daripada orang awam dan pemegang taruh adalah atas sikap kejujuran dan integriti dalam tugas di mana apa barangan bernilai yang tertinggal di dalam bas dan tren seperti dompet, beg duit, beg tangan, telefon mudah alih dan komputer riba dipulangkan dengan selamat dalam keadaan sediakala.

Di kalangan Kapten-kapten Bas dan Kapten tren LRT dan monorel serta anggota Polis Bantuan, mereka dipuji kerana menjalankan kerja dengan sentiasa bersopan santun dan berbudi bahasa serta menolong para penumpang yang memerlukan bantuan khususnya di kalangan golongan kurang upaya.    

Diperkenalkan di bawah program transformasi ‘Go Forward Plan’ pada 2011, InFORM adalah kata singkatan yang dicipta daripada elemen-elemen ‘Integrity & Honesty’ (Integriti dan Kejujuran); ‘Freedom in Responsibility’ (Kebebasan Dalam Tanggungjawab), ‘Openness’ (Keterbukaan), Resourcefulness (Berkemahiran), dan ‘Mutual Respect’ (Saling Menghormati).

Selain program PEARL, Prasarana, melalui Divisyen Modal Insan, turut melaksanakan melaksanakan pelbagai inisiatif lain dalam memperkasakan nilai-nilai ‘InFORM’, yang menjadi sandaran untuk menjadikan staf dan kakitangan Kumpulan ini dan anak-anak syarikatnya para pekerja berkualiti tinggi bagi membolehkan penghasilan kualiti perkhidmatan berkelas dunia kepada para pelanggan dan pemegang taruh.

Satu daripadanya adalah kempen ‘SMILE’, yang merupakan kata singkatan kepada program  ‘Senyuman Mesra dan Ikhlas, Layanan Efisien’ dan akan dimulakan tahun ini dengan melibatkan staf dan kakitangan daripada seluruh Kumpulan Prasarana dan anak-anak syarikatnya.

Saturday, May 20

Wanita PKR Asyik Tegang Leher. @RazlanRafii


Kalau hidup dalam Dunia PKR sebagai pemimpin Negara, kita akan melihat tidak ada lagi jenaka dan seloroh dalam Malaysia ni.

Dalam kehidupan mereka, hanya akan ada serius dan pusing cakap untuk PKR meraih kepentingan politik.

Kenapalah Wanita PKR ni letak otaknya kat lutut, tengok la video tu elok-elok, adakah ianya sebagai kenyataan yang serius atau berseloroh.

Hidup kita ni kena lah ceria selalu, nak berdialog pun kena ada jenaka agar tidak boring. Kalau asyik nak tegang leher je macam Wanita PKR ni almaklum akan cepat tua la macam Mat Lampir.

Datuk Mohd Razlan Rafii
Ketua Pemuda UMNO WP

Tuesday, May 16

RAPID KL PERKENAL BAS PERANTARA KHAS SOKONG PERKHIDMATAN MONOREL


Rapid KL hari ini memulakan perkhidmatan bas perantara khas bagi pada waktu puncak bagi menyokong perkhidmatan monorel, yang beroperasi dengan menggunakan tren dua-gerabak sejak Jumaat lepas.

Bermula seawal 7 pagi, bas perantara berkenaan menyediakan perkhidmatan untuk tiga laluan sementara – Perantara 1 antara Stesen Monorel KL Sentral dan Stesen Monorel Raja Chulan; Perantara 2 antara Stesen Monorel Hang Tuah dan Stesen Monorel Raja Chulan, dan Perantara 3 antara Stesen Monorel Chow Kit ke Stesen Monorel Raja Chulan.

Tambang nominal RM1 dikenakan, kecuali di stesen integrasi Hang Tuah untuk para penumpang yang menggunakan perkhidmatan LRT Laluan Ampang/Sri Petaling di mana tambang adalah dikecualikan.

Dengan tren 4-gerabak monorel digantung sementara untuk pemeriksaan keselamatan oleh pihak pembekal, Scomi Engineering, perkhidmatan Rapid KL Laluan Monorel, yang dikendalikan oleh Rapid Rail Sdn Bhd, kini beroperasi menggunakan tren 2-gerabak dengan kekerapan lapan minit.

“Bagi memastikan perjalanan para penumpang tidak terganggu pada waktu puncak, Rapid Rail telah mendapatkan sokongan daripada Rapid Bus bagi menyediakan perkhidmatan khas bas perantara ini. Kami berharap ini akan membantu para penumpang dalam mengejar masa untuk destinasi masing-masing khususnya ke tempat kerja dan sekolah.

“Alhamdulillah, kami dimaklumkan bahawa perjalanan waktu puncak pagi berjalan lancar dengan lebih 1,300 orang penumpang menggunakan bas perantara ini. Kami akan terus mempromosi perkhidmatan ini melalui media sosial bagai memastikan ia akan dimanfaatkan sepenuhnya oleh para pengguna Rapid KL,” kata Ketua Pegawai Eksekutif Rapid Rail, Dato’ Ir Zohari Sulaiman.

Tambah beliau, bagi memastikan keberkesanan ketiga-tiga laluan ini, Rapid KL akan sentiasa memantau trend perjalanan para penggunakan dan membuat perubahan-perubahan kecil bagi memastikan prestasi yang optima.

Semantara operasi waktu puncak pagi adalah antara pukul 7 pagi dan 9 pagi, perkhidmatan bas perantara khas untuk waktu puncak petang adalah antara 5 petang hingga 7 petang.

Selain perkhidmatan bas perantara ini, para penumpang juga boleh menggunakan perkhidmatan bas percuma Go KL khususnya Laluan Biru Go KL antara Chow Kit dan Bukit Bintang, dan Go KL Laluan Hijau antara KLCC dan Bukit Nanas.

Tuesday, May 9

KAPTEN TERMUDA LRT @MyRapidKL Nur Aina Asmida


Berjaya pada usia yang muda bukanlah penghalang bagi mereka yang mempunyai minat yang mendalam kepada industri Rel di Malaysia. Prasarana Malaysia Berhad adalah pengendali pengangkutan awam terbesar di Malaysia membuka peluang kepada mana-mana individu yang mempunyai komitmen yang tinggi untuk berjaya tidak kira anda lelaki atau pun wanita. Bermula dengan minat akhirnya gadis dari Sekincan Selangor ini berjaya menjadi Kapten LRT termuda di LRT Rapid KL. Semangat serta komitmen pada tugasan yang telah diamanahkan telah mendapat perhatian Datuk Seri Azmi Aziz CEO Prasarana.


Saya Nur Aina Asmida bt Jamaliddin, berumur 21 tahun. Saya berasal dari kampung pasir panjang, sekinchan selangor.
Saya merupakan anak sulung dari 5 orang adik beradik. Sebelum saya mula bekerja di Rapid Rail, saya bekerja di sebuah kedai menjual fast food di ampang. Saya bekerja di kedai tersebut selama 4 bulan. Selama saya bekerja di situ, saya akan menggunakan public transport iaitu LRT dari Maluri ke Ampang setiap hari.
Bermula dari situ, saya berminat untuk tahu tentang train. Saya berminat untuk tahu macam mana cara nak pandu dalam masa yang sama, mengendali penumpang2 yang menaiki train. Dari kecil saya memang sudah terbiasa melakukan kerja2 yang agak lasak.
Saya suka mencuba sesuatu yang baru. Saya suka mencuba kerja yang lelaki boleh buat. Bila saya tengok ada pemandu perempuan memandu train, saya terus terdetik dan berminat untuk mencuba kerja ini.
Saya bersekolah di sek.keb.sg limau (sekolah rendah), smk sg besar (sekolah menengah).
Pada mula nya keluarga saya tak membenarkan saya untuk bekerja sebagai pemandu train ini kerana kerja yang agak merbahaya dan mencabar. 
Tetapi selepas saya bertanya tentang syarikat prasarana, saya bertanya tentang macam mana kerja di rapid rail, keluarga saya membenarkan saya bekerja di sini kerana mereka tahu kerja ini ada satu pekerjaan yang bagus. 
Selepas itu saya memberanikan diri untuk saya menghantar resume dengan harapan saya mendapat kerja ini kerana saya tidak begitu yakin saya dapat kerja ini seaawal usia saya. Alhamdulillah akhirya saya dapat. Saya berterima kasih kepada keluarga saya kerana menyokong saya, rakan2 dan juga orang sekeliling saya.

Wednesday, May 3

PROJEK TELEKUNG IBADAH RAPID RAIL, BANK MUAMALAT @MyRapidKL


Bergandingan dengan Bank Muamalat Malaysia Berhad, Rapid Rail Sdn Bhd – anak syarikat Prasarana Malaysia Berhad (Prasarana) yang mengendalikan operasi rel - hari ini bersama-sama melancarkan Projek Telekung sebagai satu ibadah untuk memudahkan urusan umat Islam yang menggunakan perkhidmatan LRT dan Monorel Rapid KL.


Di bawah program berkenaan, Bank Muamalat menyumbang telekung dan kelengkapan solat lain termasuk sejadah, kain pelikat dan tasbih bernilai kira-kira RM10,000 kepada  74 surau di stesen-stesen terpilih LRT Laluan Kelana Jaya, Laluan Ampang dan Laluan Sri Petaling serta perkhidmatan monorel.

Sumbangan telekung dan kelengkapan solat itu telah disampaikan kepada Ketua Pegawai Eksekutif Rapid Rail, Dato’ Ir. Zohari Sulaiman oleh Ketua Pegawai Eksekutif Bank Muamalat, Dato’ Hj. Mohd Redza Syah Abdul Wahid pada satu majlis yang diadakan di Stesen LRT Masjid Jamek di sini hari ini.

Berucap pada majlis berkenaan, Ir. Zohari berkata telekung dan segala kelengkapan itu akan diselenggara dan dibersihkan dari masa ke semasa oleh staf dan kakitangan stesen-stesen LRT dan monorel berkenaan.


“Saya ingin mengucapkan Syabas dan Tahniah kepada Bank Muamalat atas inisiatif ini, yang akan memberi manfaat kepada staf Rapid Rail dan juga sebahagian besar pengguna perkhidmatan LRT dan monorel yang beragama Islam. Semoga Bank Muamalat terus dilimpahkan rezeki untuk terus menjalankan projek-projek amal ini,” kata Ir. Zohari, yang turut mengumumkan inisiatif Rapid Rail untuk menyediakan juadah berbuka puasa pada bulan Ramadan ini.

Dalam ucapan beliau, Hj. Mohd Redza Syah berkata projek berkenaan adalah komitmen jangka panjang daripada Bank Muamalat sebagai sumbang khidmat sosialnya kepada masyarakat khususnya pengguna perkhidmatan LRT dan monorel.

“Apa yang disumbangkan oleh kami ini adalah teramat kecil berbanding dengan jasa dan bakti Prasarana dan Rapid Rail dengan menyediakan surau-surau dan tempat solat yang selesa. Sumbang ini adalah hanya ‘a drop in the ocean’ berbanding dengan apa yang anda lakukan,” kata beliau.

“Kami berharap sumbangan ini dapat memberi manfaat jangka panjang kepada semua pengguna LRT dan monorel dengan penyediaan kelengkapan solat seperti telekung, sejadah, tasbih, dan kain pelikat untuk kegunaan beribadah” katanya.

JANGAN GEMBIRA SANGAT BILA PAKATAN HARAPAN HANCUR...


Pakatan Harapan hanya menunggu masa untuk disemadikan sekali lagi. Lebih singkat kali ini umurnya berbanding Barisan Alternatif dan Pakatan Rakyat.

Kehancuran PH ini lebih cepat dengan kehadiran PPBM dan PBR dan bila tumbangnya kerajaan PKR, Azmin Ali di Selangor.

Harapan untuk pembangkang bergelar kerajaan di Putrajaya sekadar tinggal harapan dan angan-angan Mat Jenin sahajalah. Sesuailah dengan nama "harapan" pun.

Sudah dua bulan lepas, PH mesyuarat tentang nama, logo dan organisasi. Akhirnya semua cadangan hanya tinggal harapan sahajalah.

Pergolakan teruk di Selangor menguatkan lagi desas-desus ini. Timbalan Presiden PKR yang juga Menteri Besar Selangor, Mohamed Azmin Ali cukup tertekan sehingga terpaksa lari ke Mesir dan Morocco.

Lebih parah lagi kebanyakan Exco Kerajaan Negeri semasa era pemerintahan Tan Sri Khalid Ibrahim tidak ikut serta dalam rombongan Azmin.

Mungkinkah mereka ini yang disebut-sebut sebagai 4 orang ADUN Selangor yang bakal melompat parti tidak lama lagi?

Jika jadi begitu, Azmin sudah defisit sokongan sebanyak 4 kerusi di DUN. Hanya Iskandar Samad dari PAS sahaja yang dilihat enggan letak jawatan sebagai exco. Khabarnya sanggup bersama Azmin sebab dijanjikan tempat bertanding di parlimen Pandan pada PRU14 nanti.

Kalau betul Iskandar ikut keputusan cerai dengan PKR masa muktamar, bila Naib Presiden PAS itu mahu meletakkan jawatan sebagai Exco Kerajaan Negeri Selangor ? Siapa sebenarnya Imam ikutan Iskandar Samad, Azmin atau Hadi Awang?

Krisis dalaman PPBM juga sudah semakin meruncing. Apabila Mahathir mula menghalau para ahlinya keluar dari parti itu jika tidak mahu mengikut telunjuk kepadanya. Sudah nampak ketara berlari-lari ahli PPBM keluar parti, mungkin termakan hati dengan super ego  Mahathir.

Dikala ahli-ahli UMNO berlari-lari menuju PWTC membawa Sang Saka Bangsa untuk meraikan ulangtahun ke 71 parti keramat itu, ahli parti Mahathir pula berlari keluar parti.

Begitu juga yang berlaku di Pulau Pinang. Pemimpin PAS, Salleh Man dikatakan bakal kena pecat tidak lama lagi dari 3 jawatannya yang diberikan Guan Eng. Masing-masing sudah bercelaru, saling tuduh menuduh sesat antara DAP dan PAS.

Dalam PAN juga tidak kurang hebatnya. Mat Sabu sekarang ini semakin genting untuk berada di kerusi presiden parti. Kalah di mahkamah dalam kes artikel komunis bukti apa yang Mat Sabu cakap menghina pejuang Bukit Kepong ada asasnya.

Kehadiran Husam Musa ke dalam parti serpihan itu membuatkan pengaruh Mat Sabu kian pudar, sepudar populariti partinya itu. Dipercayai Husam sedang mengintai jawatan Presiden PAN.

DAP juga tidak terlepas dari lubang kehancuran. Pendaftar Pertubuhan (ROS) mungkin akan putuskan bahawa parti 'chuavinist' itu tidak boleh lagi menggunakan logo DAP dalam pilihan raya akan datang. Ini lagi mencemaskan penguasa Pakatan Harapan berkenaan. Desakan Hadi Awang untuk hancurkan DAP nampak menjadi.

Kini PH dalam keadaan terdesak sangat. PH bukanlah lagi Pakatan Harapan sebaliknya telah menjadi Pakatan Hancur yang menunggu masa tenggelamnya kapal mereka.

Hanya mereka yang bermimpi di siang hari saja akan terus menahkhoda kapal berlubang yang sedang menunggu karam itu. Kit Siang pun mungkin akan campak keluar Mahathir jika dia bercakap benar dalam isu Forex. Abislah riwayat Pakatan Harapan.

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive