Sunday, August 6

Boleh bawa basikal naik LRT RapidKL


Basikal kini dibenarkan dibawa menaiki Transit Aliran Ringan (LRT) setiap Ahad minggu pertama dan ketiga.

Ketua Pegawai Eksekutif Rapid KL, Datuk Zohari Sulaiman berkata, kebenaran itu diberikan dalam usaha menyokong program ‘KL Car Free Morning’ yang bertemakan ‘Go Green and Stay Healthy’.

"Sebelum ini hanya basikal lipat sahaja dibenarkan dibawa menaiki tren pada waktu tertentu tetapi kini basikal bersaiz penuh pula dibenarkan bermula 6 pagi hingga 10 pagi.


"Basikal dengan panjang tidak melebihi dua meter dan tinggi tidak melebihi 1.2 meter dibenarkan dibawa menaiki tren LRT empat gerabak di laluan Kelana Jaya dan tren LRT enam gerabak laluan Ampang/Sri Petaling," katanya selepas merasmikan program Bike & Ride LRT Rapid KL di stesen LRT Bandaraya di Kuala Lumpur, hari ini.

Menurut Zohari, sebelum pelaksanaan itu, pihaknya sudah menjalankan kajian menerusi laman Twitter @MyRapidKL.

"Menerusi kajian itu, 80 peratus pengguna bersetuju dan menyokong usaha itu khususnya aktiviti sihat seperti berbasikal,” katanya.

Setakat ini, pelaksannan ini dicuba di tren LRT dan jika mendapat sambutan pengguna akan dilaksanakan di MRT juga, katanya

"Selain itu, Rapid KL juga menjalankan beberapa siri kayuhan simulasi dengan kerjasama Kelab Berbasikal Prasarana dan Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Darat (SPAD)," katanya.

No comments:

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive