Monday, December 17

Elak cukai di bawah SST, Siapa yang Untung..?

Walaupun diakui semua bahawa sistem GST lebih telus, ramai yang tidak faham bagaimana ianya mengurangkan kegiatan pengelakkan cukai berbanding sistem SST yang ada banyak kelemahan.
GST berperanan memastikan setiap peringkat urusniaga dipantau secara teliti sebelum barang itu dijual di pasaran.

Lain kata, GST ialah sistem berperingkat manakala sistem SST hanya melibatkan peringkat permulaan (cukai jualan) dan cukai terakhir (cukai servis).

Di bawah GST, peniaga disetiap peringkat mesti melaporkan dan membayar Output GST untuk menuntut balik Input GST yang mereka telah bayar.

Keperluan ini tidak wujud untuk sistem SST.

Cukai jualan SST hanya dikenakan di atas pengilang ataupun pengimpot apabila menjual produk mereka kepada pemborong.

Pemborong tidak kena.

Oleh itu, ianya membuka ruang kepada pengilang untuk menjual kepada pemborong yang juga milik ataupun kawan mereka.

Harga jualan dari pengilang kepada pemborong akan dikurangkan. Dengan ini, cukai jualan yang dibayar kepada kerajaan lebih rendah.

Pemborong pula akan menjual kepada peruncit pada harga sebenar dan mengaut keuntungan luar biasa.

Ini bermakna pihak pengilang dan pemborong yang juga pihak mereka akan untung lebih banyak manakala kerajaan rugi.

Oleh kerana di dalam situasi pengelakan cukai ini, keuntungan pemborong kini akan luar biasa tinggi, mereka akan mengambil langkah untuk mengurangkan keuntungan untuk mengelak dari membayar cukai korporat yang tinggi.

Nak untung lebih bukan senang tetapi kalau nak rugi lebih, ianya sangat mudah.

Ada banyak cara - termasuk membuat pembayaran tinggi kepada pihak luar negara dan inilah antara sebab pengaliran dana keluar negara secara haram (illicit capital outflow) berlaku.
Selama berpuluh tahun, Malaysia diklasifikan sebagai antara negara yang paling tinggi berlakunya illicit capital outflow.

Di bawah sistem SST (yang sebenarnya dua cukai), ada juga banyak situasi di mana ada produk yang dikenakan dua kali cukai - iaitu cukai jualan dan cukai servis.

Sebagai contoh, minimum tin yang dikenakan cukai jualan 10% diperingkat pengilang akan juga dikenakan cukai servis 6% apabila dihidang di restoran.

Begitu juga dengan alat-ganti kereta yang dipasang di bengkel kereta di mana cukai servis turut dikutip.

Oleh kerana tidak ada lagi insentif untuk restoran ataupun bengkel kereta melaporkan jualan sebenar, cukai servis yang dikutip oleh mereka tidak dibayar kepada kerajaan dan disimpan sebagai untung tambahan.

Ini antara sebab mengapa ada setengah-setengah restoran ataupun bengkel kereta tidak memberi resit rasmi.
Ini berbeza dengan sistem GST di mana mereka perlu lapor jualan sebenar untuk menuntut balik input GST mereka.

Inilah sebab mengapa ramai peniaga lebih suka cukai SST berbanding GST, mengapa pengaliran dana secara haram keluar negara kita selalu tinggi dan mengapa berlakunya pengelakan cukai yang tinggi.

Seperti yang ditunjuk di bawah pengiraan ini, selain keuntungan lebih tinggi untuk peniaga untuk kedua-dua senario SST, harga jualan akhir kepada pengguna akhir juga lebih tinggi berbanding GST.
Di bawah sistem SST: harga setengah barang lebih tinggi, peniaga lebih gembira dan kutipan cukai kerajaan ialah lebih rendah.

Ini alah sebab lebih dari 90% dari negara-negara lain didunia telah bertukar kepada sistem GST dari sistem SST.

Hanya Malaysia satu sahaja yang pulang kepada SST selepas melaksanakan GST.

1 comment:

EVA FIORENTINA APRILA said...

Saya ibu EVA FIORENTINA APRILA  dari palembang mengucap syukur kepada allah,karna melalui bantuan dari aki abdul jamal yg sebesar 20m kini saya sudah bisa menjalankan usaha saya lagi.Puji syukur saya panjatkan kepada Allah yang telah mempertemukan saya dengan Aki Abdul Jamal dan melalui bantun pesugihan putih beliau yang sebar 5M inilah yang saya gunakan untuk membuka usaha selama ini,makanya saya sengaja memposting pesang sinkat ini biar semua orang tau kalau Aki Abdul Jamal bisa membantuh kita mengenai masalah ekonomi dengan bantuan pesugihan putihnya yang tampa tumbal karna saya juga tampa sengaja menemukan postingan orang diinternet jadi saya lansun menhubungi beliau dan dengan senang hati beliau mau membantuh saya,,jadi bagi teman teman yang mempunyai keluhan jangan anda ragu untuk menghubungi beliau di No Wa 085-254-384-488- rasa
senang ini tidak bisa diunkapkan dengan kata kata makanya saya 1 allah suatu hari nanti saya akan berkunjun ke kediaman Aki untuk silaturahmi.Wassalam dari saya ibu EVA FIORENTINA APRILA dan untuk lebih lenkapnya silahkan buka blok Aki disini PESUGIHAN UANG GAIB TANPA TUMBAL

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive