Tuesday, February 19

VIDEO NGERI KEMALANGAN KENDERAAN TENTERA DAN WAJA......


Video ini bukan untuk mengaibkan sesiapa tapi hanya sebagai pengajaran pada pemandu supaya berhati-hati dijalan raya...MKP rasa musim perayaan telah berlalu tapi punca kemalangan kebanyakkanya adalah kerana sikap pemandu itu sendiri sama ada mengantuk atau cuai ketika memandu.

Di dalam dunia dan di Malaysia terdapat pelbagai teknik pemanduan berhemat telah direkacipta oleh pakar-pakar dan pengkaji pemanduan antaranya teknik I.P.D.A (Identify, Predict, Decide, Action), D.A.D.A (Define, Analyse, Decide, Action), L.O.V.E (Look up look ahead, Observation, Visibility, Escape Route) dan banyak lagi teknik-teknik yang lain. 

Namun objektif utama pemanduan berhemah ialah cara seseorang memandu untuk mengelakkan kemalangan atau kecelakaan walaupun kesalahan berpunca dari pemandu lain. Pengalaman MKP kerap kali sesetengah pemandu apabila mengambil selekoh yang mempunyai dua atau tiga lorong mereka tidak memastikan kenderaan mereka di dalam lorong yang di lalui atau dalam bahasa yang mudah terbabas masuk lorong lain. 

Perkara ini walaupun nampak tiada kesan tetapi cuba anda bayangkan kebetulan pada masa mengambil selekoh ada lori treler di sebelah kiri/kanan kenderaan tadi, jika termasuk laluan lain bermakna kenderaan yang di pandu tadi akan melanggar lori treler dan kemungkinan remuk di gilis oleh tayar lori berkenaan. Pemandunya ????, dari segi logik dan hukum alamnya sudah tentu tiada lagi dalam dunia ini. Mahukah perkara ini terjadi kepada anda? keluarga? jiran ? anak ? saudara mara? rakan? sahabat? dan seumpamanya. 

Justeru itu, ilmu pemanduan berhemat amat penting di pelajari dan di amalkan tatkala pemandu berada di atas jalan raya. Kalau kita kaji dan hayati berita-berita kemalangan jalanraya samada yang cedera ringan, berat, mati dan maut semuanya terjadi kepada mereka yang mahir dan berpengalaman mengendalikan kenderaan dan mempunyai lesen berbelas atau berpuluh tahun tetapi kenapa berlaku juga?????. 

Jawapan yang senang bagi kebanyakan kita kerana sudah suratan takdir. Benar tapi kita di beri akal untuk menerima dan memilih perkara yang baik dan buruk. Cuba fikir dan renungkan!!!!. Di sini MKP ingin kongsikan salah satu teknik dalam pemanduan berhemat yang di namakan konsep L.O.V.E. 

MKP huraikan secara ringkas apa yang di maksudkan dengan 'L' iaitu "Look Up Look Ahead" yang membawa erti 'Pandang Depan Pandang Jauh'. Di mana seseorang pemandu perlu mahir mengenalpasti halangan yang terdapat di hadapan mereka tatkala memandu.

Contohnya di hadapan kita melihat kawasan selekoh tajam. Jadi apa tindakan kita??. Sebagai seorang pemandu berilmu dan berhemah kita mesti mahir mengenalpasti halangan tersebut dengan menggunakan tiga petua iaitu 'See, Planning, Action' atau "Melihat, Merancang, Bertindak" terhadap halangan tadi.

Kebiasaannya mata manusia normal akan dapat melihat sesuatu objek dalam jarak 100 meter jauhnya. Oleh yang demikian jika melihat kawasan selekoh tajam, pemandu tadi mesti merancang adakah ia akan terus memecut laju atau memperlahankan keretanya sebelum tiba di selekoh.

Akhir sekali tindakannya samada menggunakan brek untuk memperlahan ataupun menekan pedal minyak untuk melajukan kenderaannya. Di sinilah seseorang pemandu berhemat mesti cekap mengawal kenderaannya dan cekap serta mahir membaca halangan bagi mengelakkan kejadian yang tidak di ingini.......

MKP harap sedikit sebanyak anda dapat ilmu pemanduan berhemat bagaimana untuk membaca halangan di hadapan menggunakan teknik 'Pandang Depan Pandang Jauh' (Look Up Look Ahead). Insya Allah saya akan sambung lagi pada kesempatan lain. 




No comments:

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive