Sunday, November 1

Kembara bersama AMY secara PERCUMA @MyRapidKL @NajibRazak @azmiaziz60


'Hi! Saya AMY. Kembara dengan saya dan membantu menjadikan Kuala Lumpur bandar raya yang lebih baik, "itulah mesej dari AMY1 Tren baharu Ampang line berkapasiti enam gerabak memperkenalkan dirinya kepada pelanggan setia Rapid KL ianya bertujuan menggalakkan penggunaan pengangkutan awam di Klang Valley.

Majlis menandatangani perjanjian diantara RapidKL dan CSR Zhuzhou pada tahun 2014.

Dilahirkan di China bandar kereta api, Zhuhou dan dihantar ke Ampang pada Disember tahun lepas, AMY1 - adalah Tren yang pertama selain daripada 50 tren yang bakal beroperasi di Ampang Line- operasi secara rasmi sabtu selepas berpuluh-puluh ribu kilometer dari ujian, untuk menyediakan kemudahan pengangkutan awam untuk kira-kira 400,000 penduduk dalam persekitaran empat stesen baru Ampang Line - Awan Besar, Muhibbah, Alam Sutera dan Kinrara BK5.


AMY1 disertai oleh dua adik-adiknya yang lain dan mereka akan menyediakan kekerapan tren tidak lebih daripada 12 minit untuk perjalanan di antara empat stesen baru dan Sri Petaling, yang sebelum ini stesen terakhir untuk Ampang Line yang berjalan dari Sentul Timur.


Pembukaan untuk empat stesen baru pada sabtu dirasmikan oleh Pengerusi Prasarana Malaysia Berhad (Prasarana) Tan Sri Ismail Adam, yang disertai oleh ahli-ahli Pasukan Kepimpinan Kanan Kumpulan termasuk Ketua Pegawai Eksekutif Rapid Rail, Haji Ahmad Nizam Mohd Amin, Rapid Bas Ketua Pegawai Eksekutif Encik Zulkifli Mohd Yusoff dan Dato 'Ir. Zohari Sulaiman, yang juga Ketua Pegawai Eksekutif Prasarana Rail & Projek Infrastruktur (PUJIAN).


Semua stesen baru dilengkapi dengan kemudahan moden seperti tandas, kedai, surau, eskalator dan lif serta kemudahan khas bagi orang kurang upaya seperti kaunter tiket rendah, tanjakan kerusi roda dan jubin sentuhan untuk mereka yang cacat penglihatan. Satu kemudahan park-and-ride juga disediakan, yang terletak berhampiran Kinrara BK5 dan Awan Besar stesen.


Menandakan acara yang gemilang ini, Tan Sri Ismail mengumumkan jajaran stesen ', menandakan pembukaan stesen, dan menyampaikan beg cenderahati kepada penumpang kereta api. Penumpang di stesen Kinrara BK5 turut dihiburkan untuk hidup persembahan oleh pemuzik jalanan dan badut.

Untuk satu bulan depan perkhidmatan di antara empat stesen baru dan Sri Petaling adalah percuma - ihsan Prasarana - pemilik aset dan pengendali perkhidmatan LRT Ampang dan LRT Kelana Jaya, KL Monorail dan bas Rapid KL, yang menguruskan penumpang gabungan hampir satu juta penumpang setiap hari.

Mereka berulang-alik antara Sri Petaling dan empat stesen baru boleh meminta secara percuma token perjalanan sehala dari Pegawai Khidmat Pelanggan dan menikmati perjalanan di kereta api AMY baru. Kepada mereka yang melancong di luar Sri Petaling, mereka boleh membeli token mereka dari Mesin Layan Tiket (TVM) dan pilih destinasi mereka keluar. Perjalanan ke Sri Petaling akan menjadi percuma.

Kepada mereka yang melancong ke stesen-stesen baru menggunakan token perjalanan sehala, mereka perlu membeli tiket mereka daripada TVM dan memilih destinasi terakhir mereka termasuk mana-mana empat stesen baru. The perjalanan di luar Sri Petaling dengan mana-mana stesen baru akan menjadi percuma.

"Oleh itu, kami amat menggalakkan penumpang untuk menggunakan Kad MyRapid kami. Anda akan mempunyai perjalanan yang lancar. Anda bukan sahaja akan mengelakkan barisan; tetapi juga perjalanan lancar pada bas pengantara yang juga bermula hari ini untuk kemudahan para pengguna. Perjalanan di bas feeder, bagaimanapun, adalah boleh dikenakan cukai, "kata Tan Sri Ismail.

Untuk perkhidmatan baru berjalan antara Sri Petaling dan empat stesen, dua kereta api AMY lain akan diletakkan dalam keadaan berjaga-dalam memastikan kemudahan tanpa gangguan bagi pengguna.

Menawarkan ciri-ciri baru yang menarik seperti skrin paparan LCD infotainment, Dynamic Route Map, Side Destinasi Paparan, LRVs enam gerabak baru juga meningkatkan ciri-ciri keselamatan yang lebih baik seperti tingkap kaca berlapis, corong tingkap dan televisyen litar tertutup dan juga keselesaan yang lebih baik seperti ruang kerusi roda untuk orang kurang upaya. Kereta api AMY baru juga mempunyai kapasiti penumpang yang lebih besar dan boleh membawa sehingga 1,250 penumpang pada satu-satu masa.

Dalam usaha berterusan untuk meningkatkan taraf perkhidmatan pengangkutan awam, Prasarana telah memesan 50 Amy baru, akan dihantar secara berperingkat-peringkat oleh pengeluar CSR Zhuzhou Electric Locomotive Corporation bermula akhir tahun lepas.

Dua puluh Amy dibeli di bawah LRT Projek Lanjutan Laluan Ampang (LEP) manakala satu lagi armada 30 Amys akan diperolehi untuk menggantikan armada semasa Ampang tren enam gerabak, yang telah berkhidmat sejak tahun 1996 dari zaman LRT STAR.

Selain itu Amy baru, pelaburan di bawah LEP juga merangkumi pemasangan sistem isyarat yang baru dan 'rumah' baru bagi kereta api AMY di Kuala Sungai Baru dekat Putra Heights dan 24 stesen baru termasuk 11 untuk Ampang Line.

LRT Ampang Line akan mempunyai sebanyak 11 stesen baru. Selebihnya barisan dijangka akan dibuka pada bulan Mac tahun depan, dan akan berakhir di stesen Putra Heights, di mana pengguna akan dapat untuk menukar kepada kereta api di Aliran Kelana Jaya.

Aliran Kelana Jaya, yang dijadualkan untuk dibuka pada Jun tahun depan, akan mempunyai 12 stesen; menghubungkan Stesen Kelana Jaya semasa ke Putra Heights Stesen bersepadu.

Di bawah LEP Kelana Jaya, Prasarana telah diperoleh 14 set baru tren empat gerabak dari Bombardier Kanada. Set pertama sedang dihantar dan dijangka tiba di Pelabuhan Klang pada bulan Disember.

Seperti AMY, Prasarana juga sedang memberi nama khas bagi kumpulan baru untuk dipadankan sepupu manis mereka.

No comments:

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive