Friday, June 30

KAUNTER TAMBAHAN BAGI PENUKARAN KAD KONSESI @MYRAPIDKL DI BUKA DI STESEN LRT SRI RAMPAI.

Bermula hari ini, kaunter penukaran kad konsesi MyRapid dibuka di Stesen LRT Sri Rampai bagi Laluan Kelana Jaya. Ia dijangka dapat menampung permintaan pelanggan khususnya yang tinggal di utara Kuala Lumpur khususnya pelajar dari Kolej Tuanku Abdul Rahman dan Universiti Islam Antarabangsa (UIA) Gombak.
Presiden & Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Prasarana Dato' Seri Azmi Abdul Aziz  bertemu dengan pelajar yang datang menukar kad konsesi mereka di stesen LRT Subang Jaya.

Stesen LRT Sri Rampai sebahagian pusat penukaran kad konsesi ke empat yang dibuka selain Stesen LRT Awan Besar bagi Laluan Sri Petaling dan Stesen LRT Subang Jaya bagi Laluan Kelana Jaya yang telah beroperasi sejak 21 Jun 2017. Penambahan pusat penukaran ini adalah sebagai daripada inisiatif untuk mengurangkan kesesakkan di Hab Bas Pasar Seni.

Pusat penukaran kad konsesi ini beroperasi setiap hari bermula jam 7pagi hingga 7malam sehingga 15 Julai 2017. Ketiga-tiga pusat penukaran kad konsesi MyRapid ini, ditambah bagi membolehkan
pemegang kad konsesi MyRapid yang terdiri daripada pelajar, warga emas dan orang kelainan upaya menukar kad konsesi mereka kepada kad konsesi baru yang bercirikan platform Touch ‘n Go (TnG).

Penukaran kad MyRapid ke platform baharu ini adalah perlu bagi membolehkan pengguna menikmati perjalanan yang lancar dan selesa dengan rangkaian bas Rapid KL, LRT, Monorel dan Laluan MRT Sungai Buloh – Kajang yang akan dirasmikan oleh YAB Perdana Menteri pada 17 Julai nanti.

“Fasa dua projek MRT Sungai Buloh – Kajang akan berintergrasi dengan LRT Laluan Kelana Jaya di Stesen Pasar Seni, manakala bagi laluan Sri Petaling/Ampang di Stesen Maluri dan Stesen Plaza Rakyat.

Sistem tiket bagi MRT Laluan Sungai Buloh Kajang hanya menerima token dan kad simpanan nilai Touch ‘n Go, pengguna kad MyRapid yang menggunakan perkhidmatan MRT melalui rangkaian LRT akan menghadapi masalah ketika hendak keluar di stesen MRT.

"Oleh itu, pemegang kad MyRapid perlu menukar kad nilai simpanan mereka kepada kad MyRapid Touch 'n Go baharu," kata Ketua Komunikasi Kumpulan dan Pemasaran Strategik, Prasarana Malaysia Berhad, Lim Jin Aun.

Menurut Lim lagi, pengguna kad nilai simpanan (SVT) MyRapid boleh menukar kad mereka di mana-mana stesen LRT, Monorel dan BRT. Proses penukaran kad MyRapid mengambil masa kira-kira lima minit dan kos penukaran adalah percuma.

Walaubagaimanapun, pemegang kad MyRapid dikehendaki menambah nilai kad sedia ada kepada RM5 atau RM10 yang terdekat bagi memudahkan pemindahan nilai yang disimpan pada kad baru. Semua nilai yang disimpan dari kad yang sedia ada akan dipindahkan sepenuhnya ke kad baru.

Bagi pemegang kad konsesi MyRapid, penukaran hanya boleh dibuat di Stesen LRT Awan Besar, LRT Subang Jaya, LRT Sri Rampai dan Hab Bas Pasar Seni. Pembaharuan dan permohonan kad konsesi MyRapid baharu yang boleh dibuat di pusat penukaran Hab Bas Pasar Seni sahaja.

"Kos penukaran kad konsesi MyRapid juga percuma, namun proses ini akan mengambil sedikit masa kerana ia melibatkan pengesahan status pemegang kad konsesi, seterusnya mengambil gambar sebelum mencetak pada kad konsesi baharu.

Keutamaan akan diberikan kepada warga emas dan orang kelainan upaya dimana proses penukaran kad konsesi mereka hanya mengambil masa kira-kira 15 minit.

Pemegang kad konsesi pelajar pula, proses penukaran dijangka mengambil masa kira-kira dua jam bergantung kepada bilangan orang ramai. “Nombor giliran akan terus diberi sehingga jam 7malam. Pelajar digalakkan untuk merancang waktu penukaran kad konsesi meraka,” tambah Lim lagi.

Petugas di pusat penukaran kad konsesi akan memaklumkan waktu menunggu kepada pelajar ketika mereka mengambil nombor giliran. Sehingga ke hari ini, sejumlah 75,000 pemegang kad MyRapid SVT dan hampir 14,000 pemegang kad konsesi telah menukar kad mereka kepada kad baharu yang bercirikan Touch ‘n Go.

"Pemegang kad MyRapid yang telah menukar ke kad baharu akan dapat menikmati perjalanan dengan lancar antara perkhidmatan Rapid KL, termasuk Laluan MRT Sungai Buloh - Kajang.

“Kami sangat menggalakkan pengguna yang tidak menggunakan perkhidmatan MRT Sg Buloh – Kajang untuk menukar kad nilai simpanan MyRapid kerana kad ini akan ditamatkan penggunaannya.

Pemegang kad konsesi Rabbit tidak perlu menukar kad mereka kerana kad tersebut sudah bercirikan platform Touch ‘n Go. Pengguna disaran untuk menyemak tempoh sah kad konsesi Rabbit mereka di mana-mana kaunter pusat khidmat pelanggan di dalam rangkaian LRT dan MRT.

No comments:

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive