Wednesday, January 14

Malaysia Bakal Menjadi Negara Taliban.......................? @MpKotaBelud


Di Malaysia agama Islam diamalkan oleh majoriti rakyatnya. Islam pula bukan setakat membabitkan amalan ritual seperti perkahwinan dan kematian sahaja. Ia meliputi segala aspek kehidupan. Islam membabitkan apa yang umatnya lakukan setiap hari, daripada makan, minum, cara berpakaian, pergaulan, menghormati orang termasuk menghormati agama lain.

Sebab itu kewujudan Islam sebagai agama persekutuan dalam Perlembagaan tidak pernah mengganggu gugat agama lain dan penganut agama lain. Sebab itu kalau kita lihat , penganut agama lain bebas membina rumah ibadat mereka di mana-mana sahaja tanpa ada tentangan daripada orang Islam. di Kawasan yang jumlah orang Islam 99.9 peratus pun, orang bukan Islam yang sangat minoriti itu masih boleh membina rumah ibadat mereka dan bebas mengamalkan agama, budaya dan adat resam mereka.

Disebabkan Islam diamalkan oleh majoriti rakyat negara ini, maka perlu ada badan seperti Jabatan Kamajuan Islam Malaysia (Jakim) dan majlis-majlis agama Islam negeri untuk mengawal selia segala perkara yang membabitkan Islam di negara ini.

Kewujudan badan-badan agama ini hanya semata-mata untuk memastikan umat Islam di Malaysia bergerak di atas landasan yang betul dan memastikan mereka mematuhi syarat dan syariat yang ditetapkan dalam Islam.

Disebabkan Islam merupakan satu cara hidup yang menyeluruh maka pihak seperti Jakim berperanan memastikan umat Islam mendapatkan segala apa yang berkaitan dengan kehidupan seperti sumber makanan yang halal walaupun ia dibekalkan oleh yang bukan Islam. Jakim tidak menghalang orang bukan Islam menjual makanan atau barangan kepada orang Islam, tetapi ia mesti mematuhi syarat halal yang ditetapkan.

Badan-badan agama ini pula tidak pernah mendidik, mengajak atau menghasut umat Islam di negara ini membenci atau memerangi agama lain. Sebaliknya, dalam setiap kutbah Jumaat umat Islam diajak untuk menghormati agama lain dan menghormati amalan mereka. Malah umat Islam itu sendiri digalakkan untuk bersama-sama meraikan perayaan agama lain demi mengeratkan perpaduan asalkan ia tidak bertentangan dengan syariat.

Tetapi yang menjadi kemusykilan, kenapa ramai sangat rakyat bukan Islam di negara ini suka mengkritik dan dan mempersoalkan tentang Islam? Atas alasan kebebasan bersuara mereka dengan lantang mengatakan Islam mengajar umatnya menjadi ekstrimis, pengganas dan lain-lain. Ada pula yang mengutuk undang-undang Islam sebagai lapuk dan ketinggalan zaman.

Yang terbaru kritikan di twitter mengatakan kerja Jakim setiap hari Jumaat ialah mempromosikan ekstremisme. Orang yang membuat kenyataan itu tidak terfikirkah apa perasaan umat Islam di negara ini. Tidak terfikirikan apa perasaan jirannya yang beragama Islam? Apa perasaan rakan sekerjanya yang beragama Islam?

Ini merupakan satu tuduhan meluau yang menggunakan prinsip kebebasan bersuara untuk melahirkan kebencian terhadap Jakim dan Islam. Orang yang membuat kenyataan ini sudah tentu di dalam hatinya mempunyai kebencian yang sangat tinggi terhadap Islam.

Apa masalah golongan ini yang sewenang-wenangnya mengkritik dan mengutuk Jakim serta Islam? Adakah mereka dihalang daripada mengamalkan apa yang mereka mahukan? Apakah mereka dihalang daripada memakan apa yang mereka mahu? Apakah mereka dihalang daripada pergi ke rumah ibadat agama mereka? Apakah mereka tidak bebas mengamalkan agama, budaya dan cara hidup mereka? Rasanya mereka bebas untuk melakukan semua itu.

Tetapi kenapa masih berdengki dengan Islam? Kenapa terdapat segelintir rakyat bukan Islam di negara ini terutama yang bergelar profesional yang merasakan diri mereka lebih berilmu dari orang lain suka sangat mengkritik, mengulas dan mengutuk apa yang dilakukan oleh orang Islam dan badan-badan yang berkaitan dengan Islam?

Sedangkan badan seperti Jakim tidak pernah mencampuri urusan agama lain. Jakim hanya memastikan umat Islam hidup di atas landasan Islam.

Lebih pelik, golongan ini pula mengharap apabila mereka mengutuk Islam, penganut Islam hanya perlu berdiam diri. Orang Islam kena terima kritikan dan kutukan mereka tanpa perlu berbuat apa-apa. Apabila ada orang Islam atau badan yang berkaitan Islam bertindak maka akan dianggap tidak menghormati kebebasan bersuara. Bagi golongan seperti ini kebebasan bersuara itu bermakna mereka sahaja boleh bersuara.

Sudah tentu apabila Jakim dan Islam diserang sedemikian rupa akan ada tindak balas daripada orang Islam. Akan ada respon dan reaksi daripada orang Islam. Sudah tentu akan ada rasa marah dan tidak puas hati yang boleh mencetuskan pelbagai tindak balas lain yang kemungkinan boleh menjejaskan keharmonian antara kaum dan agama.

Cuma Malaysia bernasib baik kerana walaupun Jakim dikatakan mempromosikan ekstremisme pada setiap Jumaat, tetapi umat Islam di negara ini tidak ekstrem. Walaupun marah dengan kenyataan yang dibuat, tetapi umat Islam di Malaysia tidak pernah membelakangkan undang-undang. Walaupun Islam dikutuk, dihina dan dikritik oleh bukan Islam negara ini,. tetapi umat Islam di Malaysia tetap bersabar dan menyerahkan kepada pihak berkuasa untuk mengambil tindakan sewajarnya.

Oleh itu, bagi bukan Islam yang suka sangat mengkritik dan mengutuk kerana membenci Islam, mereka kena bersedia dengan akibat hasil daripada keceluparan mulut mereka itu. Ibarat kata pepatah Melayu, kerana mulut badan binasa. Maka, mereka yang suka sangat mengutuk Islam ini juga kena bersedia menanggung akibat kesan daripada kenyataan yang dilakukan.

Begitu juga jika ada orang Islam yang mengutuk dan mengkritik agama lain yang diamalkan di Malaysia. Mereka juga tidak akan terlepas daripada tindakan undang-undang. Golongan yang cuba melahirkan kebencian antara agama perlu dikenakan tindakan kerana jika dibiar akan mencetuskan pelbagai konflik yang boleh menjejaskan keamanan negara.

Yang penting kita kena hidup dengan harmoni. Terimalah kelebihan dan kekurangan kaum dan agama lain. Setiap agama itu ada amalan dan cara hidup yang tersendiri. Itu semua perlu dihormati. Tindakan mengutuk dan mengkritik hanya akan mengundang tindak balas yang sukar untuk diduga.

Jika ada pihak yang benci dan dan meluat sangat dengan kewujudan Islam di negara ini elok simpan sahaja dalam hati atau luahkan ketika mereka berada sesama rakan seagama. Bukannya meluahkan secara terbuka yang sudah tentu akan mengundang tindak balas daripada pihak yang kena kritik.

Jika benci sangat pun dengan Islam, janganlah gunakan prinsip kebebasan bersuara untuk mengutuk amalan-amalan umat Islam dan badan-badan yang berkaitan dengan Islam di negara ini. Sebelum membuat sesuatu kenyataan fikirkanlah apa kesannya. -

7 comments:

Anonymous said...

Terfikirkah Orang bukan Islam yang orang Isalm juga boleh mengutuk agama lain dan" seriously make fun of whatever that they believe in " in the most hideous way??? Kami tidak berbuat demikian kerana Islam telah mengajar toleransi dan saling menghormati kepercayaan orang lain. Which part of this don't the non Mulims understand???

Anonymous said...

Saya belum pernah lagi terbaca atau terdengar orang Islam mencaci agama lain... yang saya selalu dengar adalah orang bukan Islam dan Kristian sahaja yang selalu mencaci maki agama Islam... terutamanya orang-orang politik dari PR... Lebih pilu bila orang-orang shiah dari PAS turut sama menyokong cacian teman sekongkol mereka... Siaplah kamu di akhirat nanti... Allah Maha Adil...

Anonymous said...

Tenguk dah banyak kali mp kota belud nak jadi jaguh kalau tak tahu jangan menyibuk, human rights pun ada batasnya jangan hina,caci,kutuk dan macam-macam provokasi yang sengaja dibuat untuk menjatuhkan Islam, jangan jadi liberal atau moderation sampai nak gadai dan jual agama, jangan nak nama,kuasa aje....

Anonymous said...

Kota belud ni cakap aja pandai berdegar degar tapi tak buat apa apa pun ...hampas.Aku mula mula sokong mamat ni...tapi lama lama aku perhatikan mamat ni cakap ja lebih.....no action.sial betul MP macam ni

Anonymous said...

Bergembira Tepuk Tangan Sama-sama,

Kita Menari goyang bandan goyang Kaki,

Hooray Hooray Hooray Hooray Bergembira,

Nuar Brahim Al Jubori ke Penjara...

Haa haaa Haaa

Aku Tanyer Macai Aper Khabor?

Aku Tanyer Macai Aper Khabor?

Aku Tanyer Macai Aper Khabor....Nuar Di Penjara....

Yaaa Huuuu Malaysia akan Aman Tanya Peliwat Nuar Brahim...

Anonymous said...

PERHATIAN:
Blogger Upahan Perompak dan Lanun seperti di bawah adalah merupakan DURI DLM DAGING, GUNTUNG DLM LIPATAN yg masih dikategorikan sebagai Blogger Pro-Kerajaan walaupon hasil kerja mereka ini sebenarnya Melemahkan Kerajaan, Menganggu-gugat, melagakan Pemimpin Sedia Ada (Bukannya yang dah Pencen), dan Mengutuk, Mencari Salah sana sini Pentadbiran PM DS Mohd Najib, Timbalan Perdana Menteri, Menteri-Menteri dan Timbalan Menteri dan juga Pentadbiran Kerajaan Barisan Nasional - UMNO.


1. OutSyed The Box - Syed Akbar Ali
2. Din Turtle
3. The Scribe A Kadir Jasin
4. Zamkata - Zainuddin Maidin
3. The Sense, Credibility and Accountability
4. Life of Annie
5. Apanama

Silalah kemukakan bukti, setakat hari ini Rabu, 28 Januari 2015, berapa banyakkah artikel, tulisan yang menyentuh, menceritakan, memberi gambaran mengenai Salah Laku Tun Mahathir dan Tun Daim? Apakah semasa zaman Pentadbiran Tun Dr Mahathir, segalanya sempurna? Kenapa Isu Tol Tak pernah turun yg dibuat semasa Tun tidak dibangkitkan oleh Blogger ini? Apatahlagi isu-isu mengenai Kejahatan Regim DAP Lim Kit Siang dan Lim Guang Eng, Anwar Ibrahim, Mohd Sabu dan sebagainya. TIDAK, mereka ini hanya berminat mengenai hal-hal berkaitan yang hanya bertumpu kpd PM DS Mohd Najib dan kesuluruhan pentadbiran beliau.

Adalah dipercayai bahawa Mereka ini dibiayai oleh Mahazalim MahaFiraun Tun Mahathir dan Perompak @ Lanun Wang Rakyat Tun Daim Zainuddin samada secara terus mahupon secara Proksi. Mereka ini ada tabung yang kuat dan sebarang isu yang memburukkan Kerajaan DS Moh\d Najib, mereka akan dapat Hadiah Saguhati..

Oleh itu, Blogger Pro-Kerajaan perlu berhati-hati dengan setan dan jin yang nampak bersama kamu di dalam menentang Cyber Red Bean Army Pakatan Rakyat Kelolaan DAPigs, tapi setan-setan dan jin ini membunuh usaha kamu secara halus-halusan.

Anonymous said...

Woi.!!! Anon January 28, 2015 at 12:42 AM... engko tuduh supaya orang lain ( yg engko cakap di atas) jangan melaga-lagakan orang Melayu/Islam terutama pemimpin-pemimpin tetapi dari apa yang engko tulis nampak sangat cuba melaga-lagakan dan menambah lagi kebencian sesama Melayu/Islam... engko memang sialan punya orang.

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive