Tuesday, February 24

KESIAN.......... @rafiziramli LUDAH KELANGIT ?


Kurang satu tahun yang lalu, Rafizi Ramli tampil membentangkan apa yang dikenali sebagai Langkah Kajang. Menurut Rafizi, Langkah Kajang adalah keperluan mendesak untuk mengekang ketegangan kaum dan agama di Selangor yang menurut beliau, didalangi Umno.

Ahli PKR dan Pakatan Rakyat diajak Rafizi untuk menyokong usaha menumbangkan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim sebagai Menteri Besar Selangor dan digantikan dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Semua tahu natijah Langkah Kajang dan bagaimana ia memecahbelahkan PKR dan Pakatan Rakyat sehingga hari ini, kononnya kerana ketegangan agama dan kaum perlu dikurangkan.

Semalam Rafizi muncul dengan lagi satu dalil iaitu Anwar kononnya dipenjara kerana Umno mahu memecahbelahkan PKR dan Pakatan Rakyat.

Kata Rafizi ia juga bagi memudarkan ingatan rakyat pada Ketua Umum partinya itu di samping memastikan PKR bergolak dan menghadapi krisis dalaman.

Hujah Rafizi boleh diterima jika PKR adalah sebuah parti 'kukuh' bersatu dan utuh di bawah naungan Anwar.

Dalil Ahli Parlimen Pandan itu juga boleh dipertimbangkan jika Pakatan Rakyat kukuh dan  bersatu kerana kepimpinan Anwar.  Namun hakikatnya adalah PKR dan Pakatan Rakyat dalam keadaan berpecah belah. Perpecahan itu menjadi lebih serius selepas pilihan raya umum 2013.

Di dalam PKR, dua pemilihan parti sekali lagi dicalari dengan pelbagai dakwaan penipuan, politik cantas-mencantas khususnya dalam saingan untuk jawatan timbalan presiden.

Keadaan menjadi lebih buruk apabila Langkah Kajang yang diilhamkan Rafizi menyaksikan segala kekotoran dalam parti itu didedahkan kepada umum.

Semua ini berlaku dengan Anwar sebagai peneraju PKR.
 
Jelas PKR mempunyai keupayaan semula jadi – tidak kira dengan Anwar di dalam atau di luar penjara – untuk berpecah belah dengan amalan politik kabilah mereka.

Jika pun betul andaian Rafizi kononnya wujud campurtangan kerajaan untuk menghantar Anwar ke penjara, penulis tidak fikir Umno tidak peka kepada realiti di dalam PKR.

Umno juga tentunya sedar kemungkinan besar PKR merapatkan semua saf sebagai reaksi kepada ketiadaan Anwar lagi di barisan depan.  Itupun jika hendak dilayan dakwaan Rafizi bahawa adanya campurtangan politik dalam kes mahkamah Anwar.

Hujah sama juga benar dalam kes Pakatan Rakyat. Anwar gagal menyelesaikan pertikaian di antara PAS dan DAP sekian lama. Malah,  akibat Langkah Kajang, beliau sendiri terheret dalam pertikaian dengan presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

Masa depan Pakatan ibarat telur di hujung tanduk semasa Anwar 'menerajui' pakatan itu.

Justeru ketiadaan Anwar besar kemungkinan menjadi pemangkin untuk pemimpin PAS dan DAP 'menangguhkan' pertikaian mengenai hudud untuk memberi fokus kepada PRU 14.

Semua andaian ini berpaksi kepada dakwaan Rafizi bahawa adanya campurtangan politik.  Namun andaian Naib Presiden PKR itu bertapak di atas hujah-hujah cetek – sama seperti alasan yang diberi beliau untuk menggerakkan Langkah Kajang.

Mereka yang arif dalam politik tentu mengakui risiko besar yang ditanggung Umno dengan Anwar di dalam penjara.

Anwar di Penjara Sungai Buloh memberikan sebab dan dorongan kepada PKR dan Pakatan Rakyat untuk merapat semula saf bagi menumpaskan Umno pada PRU 14.

Politik dan agenda Umno lebih tersusun apabila Anwar bebas dengan kelemahan beliau dalam menerajui PKR dan Pakatan Rakyat dipersoal dan dipertikaian oleh kalangan pembangkang sendiri.

Namun kini, Umno terpaksa keluar daripada zon selesa itu dan terpaksa menerima keputusan mahkmah untuk mensabitkan Anwar di atas tuduhan meliwat.

Sudah tentu Mahkamah tidak terikat dengan kepentingan politik Umno mahupun PKR dan membuat keputusan berlandaskan hujah peguambela dan pendakwaraya semata-mata.

Umno kini terpaksa berdepan dengan realiti politik baru susulan keputusan lima hakim memperakui hukuman lima tahun penjara ke atas Anwar.

Jika dahulu, Umno 'selesa' memerhatikan segala kecelaruan dalam PKR dan Pakatan yang diterajui Anwar, kini mungkin ia cemas memikirkan bagaimana PKR dan Pakatan akan menyusun langkah mereka.

Justeru, alasan-alasan Rafizi kononnya Umno mahu 'mengkuburkan' PKR dengan memenjarakan Anwar hanya taktik murahan untuk mencari simpati ahli PKR.  Namun beliau harus meraih simpati itu dalam cara lain, bukannya dengan tuduhan dan tohmahan yang tidak masuk akal.

Rafizi sering menuduh beberapa segmen media termasuk portal ini sebagai memutarbelit atau 'spin' kenyataan beliau, lazimnya tanpa sebarang bukti.

Tindakannya itu ibarat meludah ke langit.

1 comment:

Unknown said...

Salam. Blog ini dipautkan ke spotthebloggers.blogspot.com .Mohon email kepada spotthebloggers@gmail.com sekiranya tn membantah. TQVM

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive