Tuesday, March 31

HADI HILANG TARING MAT SABU PULAK MENGGANAS...?


Nampaknya Presiden PAS, Datuk Seri Haji Abdul Hadi Awang, tidak ambil kisah untuk menjalin komunikasi politik dengan DAP yang dengan galaknya menuduh beliau tidak bermaruah dan mahu memutuskan hubungan dengannya.

Sebaliknya, beliau lebih fokus untuk memberi penerangan seberapa jelas mungkin kepada umat Islam di Malaysia supaya jangan terjebak dengan “isu hudud yang dikelirukan.”

Ini cuba dilakukannya melalui penulisan surat terbuka yang disiarkan dalam Facebook dan portal rasmi PAS, Harakahdaily.net., Khamis lalu.

Asas pendekatan itu bersandarkan pemerhatiannya bahawa masih ramai umat Islam yang jahil berhubung isu dan ajaran Islam dan “menjadi laksana burung kakak tua yang hanya pandai menyebut kalimah yang diajar oleh tuannya.”

Tanpa mahu mengulas panjang isu hudud yang menjadi polemik politik di antara PAS dengan DAP, sekutunya dalam Pakatan Rakyat, Hadi menyusur punca kekeliruan itu adalah kesan langkah penjajah menghapuskan hukum syariat.

Mungkin pada Haji Hadi natijah sejarah itu menjadikan umat Islam keliru, mudah terpengaruh dan hanya “mengajuk” persepsi yang cuba diterapkan oleh penjajah demi memufarakahkan hukuman syariah dari kehidupan umat Islam.

Cuma soalnya, tidakkah inisiatif Hadi ini boleh dilihat sebagai sudah sedikit terlambat?

Hadi sepatutnya berbuat demikian sejak dari awal

Jika dari awal lagi didedahkan bahawa yang hendak dibentang dalam Usul Persendirian di Dewan Rakyat adalah pindaan Akta Mahkamah Syariah dan bukan Rang Undang-undang (RUU) Hudud, sudah tentu reaksi daripada rakyat dan parti politik lain tidak jadi segenting sekarang.

Umum tahu dan iktiraf Akta 355 atau Akta Mahkamah Syariah sudah sedia ada. Malah ia sedikitpun tidak menggusarkan bukan Islam perihal hak dan kebebasan beragama mereka dinafikan atau terjejas.

Bagaimanapun apabila istilah yang dipopularkan dalam inisiatif PAS mahu mendaulatkan hukuman syariat dikenali sebagai undang-undang hudud, maka ia membawa konotasi yang agak berbeza. Hadi akur akan hakikat ini.

“Mungkin (ia) sengaja dijadikan hujah yang difikirkan bagi menolak syariat. Mereka menganggap hudud paling sesuai dijadikan sasaran kerana (pada) pandangan mereka (hudud) paling ganas, tanpa secara detail dan objektif.

“Tanpa menyedari pula betapa ganasnya undang-undang ciptaan manusia yang masih dibanggakan, seperti hukuman bunuh secara kuno; menjerut tali ke leher secara menggantung, begitu juga hukuman sebat sehingga menyeksa tanpa kesan mendidik masyarakat,” tambahnya.

Dalam iklim politik simpang perenang di antara PAS dengan DAP serta perbalahan yang semakin terbuka di antara Geng Ustaz dengan Geng Progesif, sukar untuk mengukur sejauh mana keikhlasan Hadi mahu memberi pencerahan mengenai konsep undang-undang syariat ini.

Bagaimanapun kenyataan Hadi bahawa lantaran kejahilan agama bukan sahaja merencatkan proses memberi kefahaman mengenai asal usul, tujuan dan hikmah hudud, malah beliau menyelitkn juga pengakuan bahawa kejahilan cara berdakwah juga mendorong berlakunya isu kafir mengkafir dalam masyarakat.

Amanat Hadi suatu ketika dahulu, kini makan tuan?

Ini adalah satu pengakuan yang agak besar impaknya kerana isu takfir ini pernah membabitkan Haji Hadi secara langsung. Suatu ketika dulu isu Amanat Hadi menjadi di antara pencetus kegawatan dalam masyarakat ini.

Surat terbuka Hadi kemudian cuba menerangkan apakah asas konsep serta prinsip hudud. Beliau juga memberikan coretan sejarah bagaimana PAS menggubal Enakmen Kanun Jenayah Syariat Negeri Kelantan.

Haji Hadi berkata, langkah pertama PAS menggubal Enakmen Kanun Jenayah Syariah Kelantan ialah menubuhkan panel yang dianggotai wakil PAS dan juga kerajaan.

Panel ini membabitkan tokoh seperti Tun Saleh Abas, mantan Ketua Hakim Negara; Allahyarham Profesor Ahmad Ibrahim, mantan Peguam Negara Singapura; Allahyarham Dr Mamud Saedon Awang Osman dari UIA.

Anggota lain, katanya, ialah Datuk Abdul Halim Muhammad, mantan Penasihat Undang-undang Kelantan serta Datuk Daud Mohamad (Kadi Besar Negeri Kelantan).

“Sebelum enakmen ini dibawa kepada DUN Kelantan, ianya terlebih dahulu dibentangkan kepada umum di berbagai forum seminar dan dialog.

“Akhirnya enakmen berkenaan di bawa ke DUN Kelantan pada 1993 dan DUN Terengganu pada tahun 2000,” kata Haji Hadi.

PAS punya segala keterbatasan dalam melaksanakan hudud

Beliau berkata, selepas lebih 20 tahun memperkenalkan enakmen ini PAS bergerak setapak lagi mendidik masyarakat mengenali hukum hakam syariat yang menyeluruh.

Haji Hadi berkata, dalam ruang yang terbatas “enakmen ini mengalami beberapa pindaan yang mengambil kira cabaran perlembagaan  dan masyarakat majmuk, tanpa paksaan dan bagi orang Islam sahaja”.

Beliau menegaskan bahawa pada setiap langkah PAS mengambil kira pandangan ulama daripada semua mazhab dan sejarah pelaksanaan yang berjaya di sepanjang zaman.
 
"Hasilnya, kini suara yang mengeji hukum Islam ini semakin hari menjadi terpencil," katanya yang buat pertama kali membuat ulasan rasmi mengenai perkara itu selepas menyerahkan notis tersebut 18 Mac lalu.

Notis itu bertujuan membolehkan beliau mencadangkan pindaan yang dibuat kepada Akta 355 atau Akta Mahkamah Syariah bagi membolehkan sebahagian undang-undang hudud dilaksanakan.

Tarikh 18 Mac adalah hari terakhir notis 14 hari perlu dikemukakan ke Parlimen bagi membolehkan cadangan itu dibincangkan dalam sidang Parlimen kali ini.

Pada 19 Mac lalu, DUN Kelantan meluluskan sebulat suara Enakmen Jenayah Syariah II Kelantan 1993 (Pindaan 2015) yang turut disokong wakil rakyat Umno dan PKR.

Mungkin Hadi dan pimpinan PAS lain kini sedar bahawa harapan untuk memberi penerangan dan meyakinkan DAP dan PKR mengenai hukuman syariat yang diidamkan PAS tidak berkesan. Sebab itu, Hadi kini mahu bercakap terus dengan umat Islam.

Namun sayugia diingat bahawa umat Islam di Malaysia bukanlah setakat kira-kira 1 juta orang ahli PAS sahaja. Masih ada sekurang-kurangnya lebih tiga juta umat Islam lain masih mahu bernaung di bawah Umno.

Sokongan bulat Umno untuk pindaan Enakmen Kesalahan Jenayah Syariat Kelantan 19 Mac lalu seharusnya memutikkan harapan bahawa hudud atau hukuman syariat adalah sesuatu yang besar yang tidak wajar digalas oleh PAS sendirian. Ia mesti dipikul bersama seluruh umat Islam.

Adalah kurang bijaksana bagi PAS untuk memonopoli hak untuk mendaulatkan syariat dan “menafi serta mentakfirkan” penyertaan pihak lain untuk sama-sama memingit rakyat bukan Islam supaya berminat, faham dan jatuh cinta pada ajaran Islam.

4 comments:

Anonymous said...

Mari kita hududkan kes mat sabu dulu

Anonymous said...

dah hadi pun tolak hudud dan perlembagaan islam bila join dengan dap. bukankah pas sudah tukar kepada perjuangan kebajikan? patutnya pas sekarang brperanan seperti mana perjuangan kebajikan iaitu bercakap isu kenaikan kos sara hidup dan banyakkan bantuan kepada rakyat. itu baru la kebajikan. bukan bercakap bab hudud bila dah tolak sejak awal bila berkuasa iaitu 0.001% katanya.

Anonymous said...

Hari ini 1 April bukan hari April Fool dimana rakyat Malaysia kena main dengan cukai baru GST yang berkuatkuasa jam 12:00 tengah malam tadi. Hasil pengenaan cukai tersebut hari ini sesetengah barang mengelami kenaikan sebanyak 6%. Yang mungkin merujakan ramai orang bukan sahaja barangan yang disenaraikan dikenakan GST, tetapi yang tidak disenaraikan juga mengalami kenaikan harga menuruti kadar GST itu.

GST samalah dengan keadaan banjir, kerana melimpahnya air laut disebabkan air pasang atau air hujan yang banyak. Bukan saja kolam, sungai dan muka kuala dipenuhi air, tetapi lorong dan lopak-lopak kecil juga ikut sama dimasuki air. Demikian dengan GST ia meratah semua jenis barang, cuma bezanya ada yang langsung ada yang tidak.

Kesannya rakyat terpaksa pikul biawak mampus.
GST samalah dengan air yang melimpah gara-gara air pasang dan hujan tadi yang membentuk banjir menyebabkan semua lubang dan lopak-lopak kecil turut sama disumbati air.

Jangan salah kepada sesiapa kalau kita "hamba tahi" rakyat ini kena bayar kos lebih. Kena salahkan kepada diri sendiri. Kitalah yang memberi kuasa kepada penguasa untuk mengenakan cukai ke atas kita semua. Jadi kalau kita semua terbeban dengan GST janganlah marah-matrah kepada kerajaan, marahlah kepada diri sendiri

Saya tidak fikir GST memberi apa-apa kesan kepada kerajaan yang memerintah kini. Ini termasuklah amaran Dr Mahathri Mohamad BN kononnya kalau GST dilaksanakan, ia tidak akan menjadi, kerana masih ramai dalam kalangan rakyat negara ini yang bodoh dan tidak sedih bila ditipu oleh pemerintah.

Paling menyedihkan ada rakyat yang sanggup berkorban membela kerajaan yang berlaku zalim kepadanya sendiri.

thulannguyen said...


Thanks for sharing, nice post! Post really provice useful information!

Giaonhan247 chuyên dịch vụ vận chuyển hàng đi mỹ cũng như dịch vụ ship hàng mỹ từ dịch vụ nhận mua hộ hàng mỹ từ trang ebay vn cùng với dịch vụ mua hàng amazon về VN uy tín, giá rẻ.

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive