Monday, April 17

Kerjasama Serumpun ‘Tidak Ternilai’ Prasarana, API & MRT Jakarta @MyRapidKL


Jangan ditanya tentang nilai perjanjian. Kerana, bagi kami di Prasarana, kerjasama dengan MRT Jakarta dan rakan-rakan pengendali rel lain di Indonesia adalah sesuatu yang tidak dapat dinilai dengan ringgit mahupun rupiah.

“Tidak ternilai,” itulah komen ringkas Dato’ Sri Azmi Abdul Aziz kepada soalan daripada wartawan TV3 Amanda Lopez, yang bertanyakan tentang nilai kontrak perjanjian antara Prasarana Integrated Management and Engineering Services (PRIME) dan Akademi Perkeretaapian Indonesia (API) untuk program latihan pemandu dan penyelia tren MRT Jakarta.

Katanya, kerjasama itu tidak boleh dikira dengan nilai ringgit kerana ianya adalah sesuatu yang terlalu berharga. Tiada tanda harga boleh diletakkan dalam sesuatu usaha untuk menaikkan martabat ‘bangsa serumpun’ seperti Malaysia dan Indonesia.

Berucap pada majlis pemeteraian perjanjian berkenaan, Dato’ Sri Azmi berkata kerjasama antara Prasarana bersama API dan MRT Jakarta itu adalah satu lagi jejak pertemuan untuk mengeratkan lagi hubungan silatul rahim dan kerjasama serumpun antara Malaysia dan Indonesia.

“Prasarana dan PRIME amat berbangga untuk menghulurkan jalinan kerjasama ini, yang bakal memanfaatkan kedua-dua pihak,” kata Dato’ Sri Azmi, yang yakin bahawa kolaborasi itu adalah berkembang untuk meliputi bidang-bidang lain khususnya di bidang pembangunan industi rel.

“Apa yang ditandatangani hari ini tidak harus dilihat sebagai sesuatu ‘service agreement’ (perjanjian perkhidmatan); tetapi berkongsi pengalaman dengan rakan-rakan serumpun untuk bersama-sama meningkatkan tahap masing-masing untuk menjadi bangsa yang yang cemerlang,” kata Dato’ Sri Azmi.

Menyambut pandangan itu, Bapak Zulmafendi Bachtiar, Kepala Pusat Pengembangan Sumber Daya Manusia Perhubungan Darat, Republik Indonesia berkata pihaknya amat tertarik dengan pandangan yang dikemukakan oleh Dato’ Sri Azmi dan menyatakan kesediaan untuk bekerjasama dengan lebih erat dengan Prasarana untuk projek-projek rel lain di Indonesia.

Katanya, pentadbiran Presiden Jokowi sememangnya meletakkan pembangunan infrastruktur rel sebagai satu prioriti dalam program yang dilaksanakan oleh Kerajaan Indonesia dalam meningkatkan kesejahteraan rakyat.

Menurut Bapak Zulmafendi, selain projek MRT Jakarta, Indonesia turut merancangan infrastrukur perkhidmatan aliran transit ringan di enam kota besar lain dan sembilan daerah metropolitan di republik itu.

Katanya, selepas mendengar ucapan daripada Dato’ Sri Azmi, beliau merasakan bahawa Prasarana adalah rakan yang paling sesuai untuk menyokong usaha pembangunan rel di Indonesia selaras dengan konsep kolaborasi bangsa serumpun Malaysia – Indonesia.
Hari ini, Prasarana mula mengorak langkah untuk mengembang sayap operasi ke Indonesia melalui program kolaborasi dengan operator-operator rel di republik itu yang diusahakan oleh PRIME dengan pemeteraian perjanjian latihan antara PRIME dan API, yang merupakan institusi bertanggungjawab untuk penyediaan latihan bagi tenaga mahir dalam industri rel di republik berkenaan.

Diadakan di ibupejabat korporat Prasarana di Menara UOA Bangsar, perjanjian berkenaan telah ditandatangani oleh Ketua Pegawai Eksekutif PRIME, Puan Masnizam Hisham dengan API diwakili oleh Pengarah Presidennya, Dedy Cahyadi dengan Dato’ Sri Azmi, Bapak Zulmafendi dan Ketua Pegawai Eksekutif Rapid Rail, Dato’ Ir. Zohari Sulaiman serta Bapak Tuhiyat, Direktur Kewangan & Adminstrasi MRT Jakarta.

Perjanjian yang ditandatangani pada hari ini adalah susulan kepada adalah susulan kepada pemeteraian memorandum persefahaman (MoU) yang dimeterai oleh kedua-dua pihak pada bulan Oktober tahun lepas di Jakarta, Indonesia di mana Prasarana dan API bersetuju untuk bertukar maklumat, pengetahuan, kepakaran teknikal dan operasi dalam bidang rel.

Di bawah perjanjian hari ini, seramai 10 orang pemandu tren MRT Jakarta akan mengikuti latihan, yang dikendalikan oleh Akademi Rel, Rapid Rail – yang merupakan anak syarikat Prasarana tren mengikuti latihan di Akademi Rel sebelum disusuli oleh kumpulan-kumpulan lain di samping peluang menambah kerjasama di bidang-bidang lain untuk manfaat kedua-dua pihak. Mereka akan disusuli oleh kumpulan-kumpulan lain di samping peluang menambah kerjasama di bidang-bidang lain untuk manfaat kedua-dua pihak.

Secara keseluruhan, Akademi Rel akan melatih 78 pemandu tren dan 20 penyelia Pusat Operasi Kawalan (Operation Control Centre) MRT Jakarta dalam enam 6 kumpulan daripada sekarang sehingga pertengahan tahun 2018.

Selain projek MRT Jakarta, yang dijangka memulakan operasi pada 2019, PRIME turut meletakkan sasaran untuk menyediakan program latihan untuk PT KAI (Keretapi Indonesia), yang akan mengendalikan operasi LRT Jakarta (Greater Jakarta) dan LRT Palembang; dan PT Jakpro untuk LRT Jakarta – DKI, Jakarta.

No comments:

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive