Sunday, December 21

MISI BANTUAN BANJIR KELANTAN @NajibRazak @Azeezputera


Keadaan banjir di pantai timur Semenanjung masih belum reda dengan lapan jajahan di Kelantan semakin buruk apabila jumlah mangsa banjir meningkat kepada 21,328 pagi Ahad berbanding 19,186 orang malam Sabtu.

Pada pagi ini Biro Kebajikan UMNO Malaysia telah melancarkan misi Bantuan Kemanusian pada Rakyat Malaysia yang ditimpa bencana. Ianya diatas arahan Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Najib Razak serta dilaksanakan oleh Pengerusi Biro Kebajikan UMNO Malaysia Datuk Seri Abdul Azeez Abdul Rahim. 

Pengerusinya, Datuk Seri Abdul Azeez Abdul Rahim berkata, bantuan tersebut akan diagihkan kepada mangsa di pusat-pusat pemindahan seperti di Tanah Merah, Pasir Mas dan Tumpat.

"Difahamkan kawasan yang paling teruk terjejas banjir adalah Rantau Panjang dan Tumpat dan tumpuan lebih akan diberikan di kawasan berkenaan," katanya.

Tanpa menyebut jumlah keseluruhan bantuan yang akan diagihkan, beliau berkata, tujuh buah kontena yang berisi barangan keperluan seperti beras, tilam, selipar, selimut dan lain-lain akan disalurkan di pusat-pusat pemindahan yang telah dikenal pasti.

Abdul Azeez berkata, fasa pertama bantuan ini memfokuskan bantuan di pusat-pusat pemindahan terlebih dahulu bagi memberi keselesaan kepada masyarakat.

"Fasa pertama bantuan adalah di kawasan pusat pemindahan, saya akan bincang dengan Badan Perhubungan Umno negeri berhubung bentuk bantuan susulan yang akan kita beri nanti.

"Kita ingin selesaikan di pusat pemindahan untuk beri keselesaan kepada orang ramai terutama kanak-kanak," katanya.


Setiap ibadah yang diperintahkan Allah adalah untuk meningkatkan hubungan vertikal dan horizontal secara seimbang. Hubungan vertikal yaitu hubungan kita kepada Allah ( Hablumminallah), sedangkan hubungan horizontal adalah hubungan kita kepada sesama makhluk Allah (Hablumminannas).

Islam bukanlah agama yang memerintahkan untuk hanya beribadah saja kepada Allah tanpa memikirkan kehidupan dunia, begitu pun sebaliknya tidak juga hanya mengejar kehidupan dunia saja. 

Tetapi setiap ibadah itu harus seimbang antara dunia dan akhirat. solat diawali dengan takbiratul ihrom dan diakhiri dengan salam yang mendo’akan seluruh makhluk yang ada dibumi ini. ertinya dalam bacaan solat pun ada hubungan antara Allah dan sesama manusia. 

Ada satu kisah di zaman Rasulullah iatu ada seorang ketua keluarga yang meninggalkan isteri dan anaknya untuk pergi ke suatu tempat yang jauh dari keramaian agar dapat beribadah dengan khusuk kepada Allah, sedangkan isteri dan anak-anaknya ditinggalkan kepada saudaranya yang kaya raya. semua pembelanjaan kehidupan anak dan isterinya ditanggung oleh saudaranya itu. 

Berita tersebut sampai pada Rasulullah sehingga Rasulullah mendatangi orang tersebut dan menegurnya. Rasul mengatakan bahwa jika seandainya orang tersebut meninggal maka sesungguhnya yang akan masuk ke syurga terlebih dahulu adalah saudaranya tersebut kerana telah menafkahi isteri dan anak orang tersebut yang seharusnya menjadi kewajiban orang tersebut. 

Sudah jelas bahwa dalam kisah tersebut Rasul melarang hanya mengejar kehidupan akhirat atau dunia saja. semuanya harus seimbang antara kehidupan dunia dan akhirat.


Di KOTA BARU, menurut portal banjir kerajaan negeri, kesemua mangsa banjir daripada 6,933 keluarga itu ditempatkan di 84 pusat pemindahan dengan Pasir Mas masih mencatatkan jumlah terbesar mangsa iaitu 12,008 orang yang ditempatkan di 35 pusat pemindahan berbanding 11,079 orang malam Sabtu.

Di Tumpat, jumlah mangsa juga terus bertambah kepada 5,229 orang yang ditempatkan di lapan pusat pemindahan berbanding 3,861 orang sebelum ini.




Keadaan cuaca yang mendung disusuli sesekali hujan lebat masih berlaku terutama di kawasan pedalaman negeri ini.

Jumlah mangsa yang dipindahkan di Kuala Krai berkurangan kepada 1,928 orang yang ditempatkan di lapan buah pusat berbanding 2,452 orang sebelum ini.

Di Pasir Puteh pula, 619 orang ditempatkan di empat pusat pemindahan, Tanah Merah (619 orang/14 pusat pemindahan), Kota Baharu (336 orang/empat pusat pemindahan) dan Jeli (216 orang/empat pusat pemindahan), menurut portal itu.


Tiada jalan utama yang ditutup kepada kenderaan dan jumlah yang terkorban akibat banjir gelombang kedua di negeri ini sejak 16 Dis lalu masih kekal empat orang.


Sementara itu Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat Kelantan Azmi Osman mengingatkan penduduk agar mematuhi arahan agar berpindah sekiranya kawasan penempatan mereka mengalami banjir.

Beliau juga turut mengingatkan penduduk terutama kanak-kanak agar tidak bermain banjir bagi mengelak kejadian yang tidak diingini berlaku.

No comments:

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive