Wednesday, April 29

Melayu Tetapi Tak Tahu Adat Resam Orang Melayu.


Baik Suhaimi Sabudin mahupun Datin Seri Wan Azizah Wan Ismail, sukar untuk diramalkan siapa yang bakal dinobatkan Ahli Parlimen Permatang Pauh 7 Mei ini.

Kedua-dua nama ini yang masing-masing mewakili Barisan Nasional (BN) dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) dipenuhi jadual kempen sejak hari penamaan calon lagi.

Memang kesibukan tidak boleh difikirkan bagi kedua-dua calon ini yang jelas sedang bersaing hebat untuk mendapatkan jawatan yang dikosongkan oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim ini.

Umum tahu kenapa kerusi Parlimen Permatang Pauh terpaksa dikosongkan dan tak perlulah diulang berkali-kali sebabnya.

Dan tak perlulah juga disebut hubungan Anwar dengan Wan Azizah kerana umum juga telah maklum akan semua hal itu.

Apa yang hendak dibualkan di sini hanyalah pemerhatian sebagai orang biasa ketika melihat kedua-kedua calon utama ini berkempen dari pagi hingga ke malam.

Sebenarnya, memang tidak boleh dinafikan kedua-dua calon ini ada penyokong tegar yang tidak akan sama sekali tergugat untuk beralih angin.

Itu hak mereka sebagai penyokong tegar dan memang sewajarnyalah kedua-dua calon ada penyokong tegar yang akan sentiasa bersama sepanjang tempoh berkempen.

Cuma apa yang tidak sedap dipandang, ketika kedua-dua calon ini berkempen merayu undi, ada juga sesetengah pengundi yang bukan sahaja tidak mahu bersalam, pandang muka calon pun seperti benci yang teramat sangat.

Terfikir sejenak tentang pengundi seperti ini yang hakikatnya tidak pernah kenal rapat dengan calon, jauh sekali mempunyai talian persaudaraan.

Sombong tak bertempat. Itulah ayat yang paling sesuai ditujukan kepada pengundi atau rakyat seperti ini.

Jika bencikan parti yang diwakilinya, adalah tidak wajar membenci calon.

Paling menyedihkan, rakyat yang sombong tak bertempat ini adalah orang Melayu tetapi tak tahu adat resam orang Melayu.

Salam tak bersambut, risalah yang dibawa calon tak diterima. Apa inikah sikap orang Melayu yang sering mendahulukan adab dan sopan lebih-lebih lagi kedua-dua calon adalah orang Melayu yang beragama Islam?

Nak cakap pun susah sebab itu hak mereka untuk membenci calon.

Nak nasihat pun payah sebab mungkin rakyat seperti itu antara pelajar cemerlang di universiti.

Namun di sebalik kepandaian yang ada, wujudkanlah sedikit perasaan hormat sesama manusia.

Walaupun bukan penyokong parti yang dibawa calon, tak perlulah ditunjuk kebencian itu di khalayak ramai.

Sambutlah salam mereka dan terimalah risalah yang dibawa.

Kalau suka simpan, kalau tak suka buang waktu calon sudah beredar.

Itu adalah budaya kita sebagai orang Melayu.

Darah orang politik mungkin tak sama dengan orang bukan kaki politik.

Sebabnya, mereka sedia terima apa sahaja cacian dan hinaan.

Kalau muka dikatakan setebal tembok pun, orang politik tidak akan tersentuh hati.

"Saya dah biasa dengan keadaan begini malah lebih teruk daripada ini pun pernah saya lalui. Setakat tak mau bersalam atau pandang muka, itu adalah asam garam orang berpolitik. Muka kena tebal,” kata Suhaimi.

Betul kata Suhaimi tetapi bagi orang yang tak biasa melihat keadaan seperti itu, apa yang terlintas di fikirannya adalah biadap dan terlampau kesombongannya manusia seperti itu.

1 comment:

Anonymous said...

Tau xpe..jangan cakap je berdegang2.. Tapi hampeh.. Bnyk mana dah janji ...asyik duk serang pembangkang..kita ni kena buktikan supaya org yakin dgn janji kita

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive