Wednesday, September 28

DAP TAKUT HILANG KUASA........?


DAP mahu memintas apa yang disyakinya satu percubaan menggunakan strategi persempadanan semula kawasan pilihanraya untuk memberi kelebihan kepada Umno-BN dalam pilihanraya umum (PRU 14).

Seperti usaha melindungi wibawa Setiausaha Agungnya, Lim Guan Eng yang menghadapi tuduhan rasuah, DAP mengesyorkan Selangor pula mengadakan pilihanraya negeri mengejut.

Rasionalnya, jika pilihanraya negeri diadakan di Selangor, sudah pasti ia perlu menggunakan sempadan kawasan-kawasan pilihanraya sedia ada dan secara langsung ia akan melengahkan proses cadangan persempadanan baru.

Demikian dalam kecurigaan DAP terhadap Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) yang melakarkan cadangan itu. Tindakan DAP itu sudah tentu mempunyai implikasi kewangan yang besar; baik di sisi SPR mahupun parti-parti politik.

Ini membayangkan disegi kewangan DAP memang sudah bersedia dengan biaya pilihanraya negeri dan mencongak bahawa risiko yang diambil itu tentu berbaloi.

DAP juga yakin menang lebih besar lagi dan menganggap langkah ini membuka peluang padanya mengambil balik  beberapa kerusi yang  “dipinjamkannya” pada PAS dalam PRU 13 lalu.

DAP juga nampaknya yakin tiada kerusi miliknya di Selangor akan terlepas pada Umno-BN. Maka sekaligus jika dapat menokok jumlah sedia ada, DAP mahu memiliki majoriti dalam Dewan Undangan Selangor.

Sasaran tersirat ialah DAP mahu merampas peluang memastikan PKR dan Amanah memiliki bilangan kerusi yang jauh lebih rendah berbanding sekarang yang akan memaksa mereka tuntas akur pada kepimpinan DAP di Selangor.

PKR insaf keberangkalian ini boleh berlaku. Sebab itu, Timbalan Presiden PKR merangkap Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Azmin Ali bingkas menolak cadangan yang dibuat oleh Penasihat DAP, Lim Kit Siang itu.

Kedudukan PKR goyah

Azmin mahu mencari jalan selamat. Beliau tahu kedudukan kerajaan pimpinannya itu agak rapuh kerana sukar meramalkan tindak tanduk sekutu PKR, iaitu PAS dalam senario ini.

Jika DAP mampu menambah bilangan 15 kerusinya ketika ini, dan PAS pula keberatan akur pada strategi satu lawan satu, Azmin tentu cemas akan kedudukan dan pencapaian PKR kelak.

PAS pasti meletakkan calon menentang DAP dan Amanah sekaligus. Ini bukan rahsia. Dengan PAS bekerja keras menentang  DAP dan Amanah, teras akar umbi PKR mungkin mudah digoncang Umno.

Bukan juga satu rahsia bahawa PAS mempunyai jentera pilihanraya peringkat akar umbi yang terbaik di kalangan PKR dan DAP seperti terbukti dalam PRU-12 dan PRU 13 lalu.

Nampaknya pimpinan pusat PKR pun sedar akan risiko pilihanraya negeri mengejut. Sebab itu Setiausaha Agungnya, Rafizi Ramli mengatur langkah membentangkan usul persendirian dalam sidang Dewan Rakyat bulan depan.

Pada permukaannya tindakan PKR itu ialah bagi mencadangkan pemindahan kuasa Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) kepada sebuah badan bebas untuk melaksanakan persempadanan semula.

Rafizi berkata syornya itu akan melibatkan pindaan seksyen 8 Perlembagaan Persekutuan dan Artikel 113 yang melibatkan proses pilihan raya.

"Pindaan tersebut akan mengasingkan kuasa melaksanakan persempadanan semula dari SPR dan dipindahkan kepada satu badan bebas yang ditubuhkan untuk melakukan persempadanan semula secara adil di bawah satu perkara baru iaitu Perkara 113A," katanya.

Walhal umum dapat membaca tujuan sebenarnya ialah untuk meregang seberapa mungkin isu ini dan membina persepsi negatif terhadap kerajaan dan PKR. Strategi jangka panjang ini boleh digunakan sehingga ambang PRU 14.

Pembangkang ambil kesempatan

Ini salin tak tumpah dengan kempen membatalkan keputusan penuh pilihanraya ke 13 lalu kerana kononnya, ada beribu-ribu pengundi hantu dari Bangladesh dibawa masuk dan diiktiraf SPR layak mengundi untuk BN.

Pemimpin-pemimpin Pakatan Harapan memang cekap menyambar peluang untuk menang; bukan sahaja dalam saingan dengan Umno-BN, tetapi mahu mengalahkan rakan sendiri.

DAP melihat peluang terbuka untuk mengaut dividen politik ketika pengundi Melayu keliru dengan hakikat kini sudah ada lima parti yang mendambakan undi mereka – PKR, PAS, Amanah dan PPBM.

Sebab itu DAP menggalakkan keempat-empat parti berkenaan melakar apa jua strategi untuk merobek “kesetiaan dan keyakinan” pengundi Melayu-Islam terhadap Umno.

Walhal DAP sedar apa yang sebenarnya berlaku ialah undi yang mampu diraih oleh setiap lima berkenaan semakin kecil dibelah perbezaan ideologi dan amalan politik sesama mereka.

Selaras itu Lim Kit Siang awal-awal lagi mengumumkan beliau tiada masalah  bekerjasama dengan musuh politik nombor satu yang pernah memenjarakannya, Tun Mahathir Mohamad.

Cadangan Kit Siang supaya pilihanraya negeri mengejut diadakan dilihat berlumuran dengan strategi licik ini.

Tidak mustahil juga dalam keadaan hiruk pikuk pilihanraya negeri Selangor berlangsung, DAP juga mencongak menghidupkan ideanya untuk turut memaksa pilihanraya mengejut juga diadakan di Pulau Pinang.

Sekali lagi yang akan tertekan ialah PKR sehingga ada laporan bahawa DAP “membocorkan” rayuan PKR supaya jika mahu diadakan pilihanraya negeri Pulau Pinang diadakan, PKR merayu diberikan beberapa kerusi “selamat”.

Natijahnya, bukan sahaja pendekatan ini  boleh melengahkan pelaksanaan persempadanan semula yang sah di sisi Perlembagaan negara diadakan tetapi sekaligus mengukuhkan lagi kedudukan politik DAP sendiri.

No comments:

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive