Saturday, September 17

PENGORBANAN SEORANG AYAH DEMI TUGASAN #MMMSL @NajibRazak @AzmiAziz60


Sebaik saja berakhir perkhidmatan Al Mashaaer Al Mugaddassah Metro Southern Line (MMMSL) di Tanah Suci Mekah petang semalam, Pengarah Urusannya, Ahmad Jamaluddin Salleh tidak menunggu lama untuk meraikan kejayaan operasi musim haji 1437H, yang merupakan operasi tahun kedua kendalian Prasarana Malaysia Berhad (Prasarana).


Malahan, majlis kenduri kesyukuran yang diatur hari ini (16 September) di Depoh MMMSL untuk semua staf dan kakitangan serta bakal dihadiri oleh Pengerusi Kumpulan Prasarana, Tan Sri Ismail Adam dan para pegawai tinggi lain terpaksa diabaikan.

“Saya terpaksa pulang ke Kuala Lumpur malam ni. Penerbangan saya pukul 2 pagi ni (16 September). Berkemaspun belum lagi ini. Saya kena balik … kena tengok dan  mengucup ‘baby’ baru saya,” kata Ahmad Jamaluddin, yang telah melakukan pengorbanan besar meninggalkan isterinya ketika mengharungi detik-detik mencabar melahirkan anak keenam mereka.

“Alhamdulillah, isteri saya amat memahami. Saya benar-benar tak dapat balik kerana tugas. Suami dan ayah mana yang tidak mahu balik pada masa-masa begini. Tetapi, apa kan daya. Kerana itu, saya terpaksa pulang malam ini. Alhamdulillah, segalanya berjalan dengan baik di sini dan isteri saya pun selamat melahirkan anak perempuan pada 5 September lepas,” tambah Jamal, yang dilantik untuk memimpin operasi tahun ini pada Februari lepas.

Bergandingan dengan Puan Masnizam Hisham, Ketua Pegawai Eksekutif Prasarana Integrated Management and Engineering Services (PRIME) yang baru, mereka memimpin operasi besar-besaran yang melibatkan lebih 17,000 orang staf dan kakitangan termasuk 8,500 anggota berpakaian seragam Facilities Security Forces (FSF) Arab Saudi.

Bermula pada 9 September bersamaan dengan 7 Zulhijjah, operasi menyediakan perkhidmatan tren untuk kemudahan lebih 350,000 orang jemaah haji dari Negara-negara Teluk dan Asia Selatan menjalankan ibadat haji berakhir semalam pada 15 September bersamaan dengan 13 Zulhijjah.

Dengan laluan 18.1km dengan sembilan stesen, MMMSL menghubungkan lokasi-lokasi lokasi penting rukun haji – Arafah untuk ibadat wukuf, Muzdalifah, Mina dan Jamrah, yang menjadi tempat untuk ibadat melontar. Ia mula diperkenalkan pada 2010 dan Prasarana dianugerahkan kontrak tiga tahun untuk mengendalikan operasi dan penyelenggaraan bermula tahun lepas.  

“Alhamdulillah... operasi haji pada tahun ini berjalan dengan lancar dengan hanya beberapa insiden yang terpencil. Kami dimaklumkan bahawa ramai jemaah dan pemegang taruh menyatakan bahawa operasi tahun ini adalah antara yang terbaik dalam sejarah operasi Al Mashaaer Al Mugaddassah Metro Southern Line ini.

“Kalaupun bukan yang terbaik, sistem tren, elektrik dan isyarat tidak mengalami apa-apa kegagalan yang serius. Komitmen staf adalah pada tahap yang tinggi sehingga ke jam yang terakhir khususnya dalam urusan ‘crowd control’ untuk mengawal jemaah pada waktu puncak.

“Semoga momentum ini akan dapat diteruskan dan kejayaan tahu ini akan membakar semangat seluruh wargakerja MMMSL dan mereka yang terlibat untuk melaksanakan yang lebih baik lagi pada tahun hadapan. Insya Allah,” katanya.

Secara jujur, Jamuluddin mengakui bahawa beliau agak gementar ketika mula ditawarkan tugas untuk memimpin operasi MMMSL, yang dianggap operasi tren yang paling mencabar dalam industri perkhidmatan tren dunia.

Tempoh paling mencabar adalah pada Hari Wukuf pada 9 Zulhijjah apabila seluruh jemaah haji akan meninggalkan Arafah selepas Maghrib untuk pergi ke meneruskan Muzdalifah sebelum meneruskan pula perjalanan ke Mina menjelang Subuh untuk ibadat melontar yang pertama.

“Ia adalah pergerakan yang amat besar dan cukup unik. Bayangkan mereka berpusu-pusu menaiki tren untuk bersama-sama dengan kumpulan masing-masing. Dan, cabaran yang lebih besar lagi, banyak daripada mereka menggunakan perkhidmatan tren buat pertama kali dalam hidup mereka dan ramai daripada mereka adalah di kalangan warga emas,” katanya.

Sepanjang operasi tujuh hari itu, Jamaluddin dan Masnizam ‘berkampung’ di Pusat Kawalan Operasi (OCC) di Depoh MMMSL di Arafah; memerhatikan skrin-skrin monitor sambil berkomunikasi dengan ketua-ketua stesen dengan telefon bimbit dan ‘walkie talkie’ untuk memberi arahan.

“Kadang-kadang kami mengambil giliran untuk berada di OCC. Tetapi, saya rasa pada kebanyakan masa, kami bersama-sama bersengkang mata dan ‘tidur-tidur ayam’ di bilik pejabat masing-masing yang berdekatan dengan OCC. Itupun, telefon macam tidak pernah berhenti.  

“Secara jujur, saya katakan bahawa pada mula saya mengambil alih tugas ini, saya memang gementar. Ini tugas yang amat berat; tetapi ini juga amanah daripada Syarikat. Saya juga anggap ini sebagai satu ibadat kerana membantu jemaah mengerjakan haji. Alhamdulillah, dengan sokongan yang diberikan oleh semua pihak, kita berjaya mengakhiri operasi ini dengan baik dan memuaskan,” tambah beliau.

“Sebenarnya, ujian paling besar sebenarnya sebelum bermulanya operasi haji pada 7 Zulhijjah. Kami perlu memastikan semua sistem berada dalam siap-sedia. Kami perlu mendapatkan pelbagai kelulusan daripada pihak berkuasa Arab Saudi. Kami terpaksa sijil keselamatan daripada Saudi Railway Commision (Suruhajaya Keretapi Arab Saudi) untuk kebenaran pengendalian tren membawa jemaah.

“Berurusan dengan agensi-agensi kerajaan Arab Saudi tidak mudah. Banyak butiran kecil yang perlu diperhalusi dan diberi perhatian. Kerana itu, saya amat menghargai mereka yang bekerja di belakang tabir.

“Semasa operasi, kita nampak mereka di barisan depan atau ‘frontliners’ yang gigih bekerja. Tetapi, yang bekerja di belakang tabir – Bahagian Pentadbiran, Perolehan, Sumber Manusia, Akaun, juruteknik dan banyak lagi, mereka juga adalah sangat hebat.

“Mereka ini adalah wira-wira yang tidak didendang. Tiada kerja yang boleh dipandang sebagai kecil khususnya mereka yang bertungkus lumus mengedarkan makanan dan memastikan sarapan pagi, makan tengahari dan malam sampai tepat pada masanya. Kerana, sepanjang tujuh hari operasi ini, semua staf dan kakitangan berkampung di stesen-stesen dan khemah-khemah dekat stesen. Bayangkan kalau makanan ini tidak sampai tepat pada masa atau sudah basi … operasi akan terjejas teruk,” tambah beliau.

Mengulas pengalaman keseluruhan bekerja dengan MMMSL di Tanah Suci Mekah Al Mukarramah, Jamaluddin berkata ia adalah pengalaman yang tiada bandingan.

“Saya dah lama bekerja dalam industri tren ini … menjalankan banyak sistem dan di banyak tempat. MMMSL ini adalah yang paling unik. Bayangkan persiapan satu tahun untuk operasi untuk hanya tujuh hari.

“Pastinya, satu pengalaman seumur hidup,” kata Jamaluddin.

No comments:

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive