RAPID

Friday, June 10

@rafiziramli "KANTOI" NAK KIRA PUN TAK RETI , ELOK MASUK BALIK KELAS ILMU HISAB.


Rafizi sejak dari dulu memang cakapnya tak boleh dipercayai, Namun ada jugak yang pecaya akan tetapi sekejap aje. Bila kena gertak/saman mulalah aksi kona baring. Ayatnya mudah "Saya hanya bergurau aje"

Bagi sesiapa tidak belajar ilmu bisnes, tentu ‘terlopong’ percaya tohmahan jahat Setiausaha Agung PKR, Rafizi Ramli konon kerajaan Malaysia membayar RM86.4 juta untuk menyewa sebuah jet mewah.

Bertambah sensasi angka tersebut dirumus sendiri oleh Ahli Parlimen Pandan, Selangor itu berdasarkan congakan mudah sukatan matematik sekolah rendah yang menyerlahkan lagi tahap kebodohan Rafizi dalam ilmu ekonomi.

Sebenarnya bagi petugas media yang membuat liputan sidang media beliau di Pejabat PAN Kawasan Kuala Selangor sempena Pilihan Raya Kecil (PRK) di sini Khamis ada ‘geleng kepala’ tidak percaya itu kos sewa pesawat mewah.

Apa yang diharapkan wartawan ialah salinan invois daripada syarikat pembekal jet kontroversi itu menunjukkan butiran amaun perlu dibayar dan bukan kiraan congak sendiri Rafizi macam budak baharu belajar kira ilmu hisab!

Hakikatnya, pemimpin PKR itu yang sering mencipta sensasi bodoh tersebut mahu menghasut rakyat Malaysia khasnya pengundi di Kuala Kangsar konon berlaku pembaziran ‘duit rakyat’ oleh kerajaan Barisan Nasional (BN).

Sasarannya ialah isteri Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak iaitu Datin Seri Rosmah Mansor yang menaiki pesawat bernombor pendaftaran ACJ319 A6-CJE untuk menghadiri program di Istanbul, Turki pada 26 Mei lalu.

Kelakarnya, Rafizi memperoleh angka RM86.4 juta itu hanya berdasarkan sumber sebuah firma penyewaan jet mewah terkenal, Paramount Business Jets LLC yang mengenakan kadar mengikut jam iaitu AS$15,000 setiap jam.

Maka beliau congak AS$15,000 x 24 jam x 2 bulan yang disewa kerajaan Malaysia daripada syarikat penerbangan Emiriah Arab Bersatu (UAE) iaitu Emirates Airlines di Dubai dan kemudian ditukar ikut kadar mata wang ringgit.

Begitulah mudahnya Rafizi kira macam budak sekolah sebelum melemparkan persepsi jahat nilai RM86.4 juta ‘dibazirkan’ Rosmah itu sepatutnya boleh digunakan rakyat miskin khasnya menanggung biasiswa pelajar susah.

Jika beginilah gaya pemikiran singkat Rafizi, amatlah malang penyokong pembangkang sekiranya Pakatan Harapan memerintah Malaysia kerana mendapat pemimpin cukup ‘kurang cerdik’ dalam bidang makro ekonomi moden.

Realitinya untuk menyewa pesawat tidak seperti sewa kereta murah atau sewa bilik hotel bajet yang mengikut jam sebaliknya kadar AS$15,000 dinyatakan Rafizi itu ialah kadar sewa harian biasa, bukan kadar pajakan kering.

Dalam istilah bahasa Inggeris, amaun disebut Rafizi merujuk charter rate, bukannya dry lease rate iaitu formula pengiraan lazim digunakan mana-mana kerajaan atau syarikat udara di dunia untuk pajak tempoh jangka pendek.

Kadar sewa meliputi semua krew, bahan bakar dan segala caj berkaitan manakala terma kadar pajakan kering pula bermaksud pembekal cuma hantar pesawat tetapi penyewa mengurus semua hal termasuk juruterbang dan minyak.

Justeru tiada orang bodoh dalam dunia (selain Rafizi) tergamak sewa pesawat mengikut jam dan sewa lebih sebulan lamanya waima jika sewa teksi selama sebulan pun si pemandu akan mengira kadar penuh bukan lagi mengikut jam.

Untuk rekod, berdasarkan semakan kiraan mudah untuk pajakan sebuah pesawat model Airbus A319, ia ditetapkan standard mengikut kadar semasa pajakan kering iaitu daripada serendah AS$120,000 hingga AS$320,000 sebulan.

Usia jet A319 bernombor A6-CJE yang dipajak kerajaan Malaysia daripada firma pengeluar dan dihantar kepada pihak Emirates pada 29 September 2011 iaitu sudah pun lima tahun dengan kadar pajakan AS$200,000 sebulan.

Kebiasaannya bagi sebuah jet paling mahal dan terbaharu di pasaran, kadar pajakan kering selama dua bulan akan dikenakan caj kira-kira AS$640,000 atau RM2.56 juta. Anehnya, daripada mana Rafizi dapat congak RM86.4 juta?

Walhal dari segi fakta, jika anda ‘kaya’ mampu sewa pajakan kering pesawat gergasi terkini Airbus 380 sebanyak AS$2 juta (kira-kira RM8 juta) sebulan, angka RM86.4 juta itu setara lima buah Airbus A380 selama dua bulan.

Tohmahan Rafizi lagi konon Rosmah hanya menaiki jet itu selama 26 jam untuk pergi dan balik dari Turki baru-baru ini, sedangkan pesawat tersebut disewa dua bulan juga menimbulkan persoalan yang disorokkan oleh Rafizi.

Sebetulnya ia disewa dua bulan bukan semata-mata untuk kegunaan Rosmah tetapi sebagai ganti kerana pesawat yang sedia ada milik kerajaan Malaysia iaitu model A320 kebetulan sedang menjalani penyelenggaraan skala besar.

Ini bermakna pesawat gantian itu merupakan sebahagian daripada jet rasmi kerajaan Malaysia yang dinaiki individu berkelayakan antaranya kerabat diraja, menteri Kabinet dan juga isteri Perdana Menteri mengikut protokol rasmi.

Jelaslah Rafizi ada cenderung memutar belit fakta bagi menyemai perasaan benci terhadap BN tetapi lucunya, beliau tergamak mencongak ikut jam bukan kadar pajakan kering yang dipraktikkan seluruh dunia.

6 comments:

Anonymous said...

Memang cara Rafizi mengira tu bangang . Berapa pun sewanya hatta sepuluh ringgit sejam sekali pun adakah Rosmah layak menggunakannya. Buktikannya dengan tunjukan pekeliling yg dikeluarkan oleh kerajaaan bahawasanya dia memang layak. Jangan hanya bagi alasan mengikut protokol sahaja. Sedikit atau banyak bukan isunya disini kerana jika dia tak layak maka dia telah membazirkan duit rakyat

Anonymous said...

protokol kepala otak ko kalau anak najib da naik skali.

Anonymous said...

pasal kiraan je?

habis BERAPA JUMLAH wang yang lebur BUKAN PADA TEMPAT YANG SEPATUTNYA kau tak nak ambilkira?

itu namanya MAKAN HARTA RAKYAT tau tak?

Anonymous said...

"Lauk dah habis, dah tak ada duit"

2014
http://1.bp.blogspot.com/-AhbiqobHZt8/U4VxRN6tilI/AAAAAAAA0_4/QdbGUEsD4OA/s1600/prk+teluk+intan+pu3+tepung2.jpg
1kg Tepung gandum, 2kg minyak masak, sebungkus biskut kering, 1kg gula pasir kasar, 1 peket teh boh, 5kg beras tempatan.

2016
https://lh3.googleusercontent.com/--ea-B5Zb-lg/V1kVbklfIyI/AAAAAAAAEt4/eweFJGRVZ4Q/s1600/FB_IMG_1465455518765.jpg
https://lh3.googleusercontent.com/-xOF9Joe75PU/V1kVcb7QQAI/AAAAAAAAEuA/d135b72RzRE/s1600/FB_IMG_1465455528044.jpg
beras tempatan.

IBU SUNARTI DI KALIMANTAN said...

Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya dan bagi anda yg ingin seperti saya silahkan hubungi saja MBAH RAWA GUMPALA di 085==316==106==111




(((( BUKA BLO DANA GHAIB DAN NOMOR GHAIB MBAH RAWA GUMPALA ))))







Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya dan bagi anda yg ingin seperti saya silahkan hubungi saja MBAH RAWA GUMPALA di 085==316==106==111

Anonymous said...

http://goo.gl/OyMhgx

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive