Tuesday, October 25

DUA BILION SEBAB MENGAPA HUSNI MENYERANG PERDANA MENTERI


Semalam, Husni menyerang kerajaan dan Najib. Husni memberitahu media yang beliau menyerang kerajaan dan Najib kerana beliau bimbang mengenai masa depan Malaysia. Sebenarnya ia adalah kerana hari tersebut kerajaan telah menolak projek lebuh raya bernilai RM2 bilion yang beliau perjuangkan selama lebih empat tahun yang lalu.

2. New Pantai Expressway Sdn Bhd adalah anak syarikat IJM Corporation Berhad dan ini adalah sebahagian petikan dari Wikipedia:

Lebuhraya Baru Pantai, (Bahasa Inggeris: New Pantai Expressway, NPE) ialah sebatang lebuh raya utama di kawasan Lembah Klang, Malaysia. Lebuhraya berukuran 19.6 km (12.2 batu) ini mempermudah capaian ke Kuala Lumpur dari kawasan Subang Jaya dan Bandar Sunway, mengelakkan kesesakan di laluan Lebuhraya Persekutuan pada waktu puncak. NPE terdiri daripada Penghubung Utama dan Penghubung Salak. “Lebuhraya Baru Pantai” ialah nama yang ditetapkan oleh Lembaga Lebuhraya Malaysia, tetapi ramai yang menyangka namanya “Lebuhraya Pantai Baru”.

3. NPE telah dibuka secara rasmi pada 30 April 2004 dan, tujuh tahun kemudian, pada 1 April 2011, kerajaan Malaysia yang telah meluluskan pada dasarnya lanjutan lebuh raya, yang dianggarkan bernilai kira-kira RM1 bilion atau lebih pada masa itu. Bagaimanapun, Satu tahun kemudian, pada bulan Jun 2012, kerajaan melakukan u-turn dengan membatalkan perancangan untuk lanjutan yang dicadangkan.boleh rujuk laporan berita The Star bertarikh 29 Jun 2012.

4. New Pantai Expressway Sdn Bhd kemudian mengemukakan rayuan kepada kerajaan dan, selepas menunggu selama empat tahun, semalam, pada pagi 24 Oktober 2016, kerajaan menolak rayuan itu dan mengekalkan keputusan untuk memansuhkan sambungan yang kini kos telah menjadi kira-kira RM2 bilion.

Anak Husni, Khalid, proksi bapanya di New Pantai Expressway Sdn Bhd.

5. Husni yang dalam keadaan sangat marah, teah menghantar mesej ini sangat jahat kepada Menteri berkenaan:

Tak APA Kita Serah Pada Allah. Kita berdoa semoga Allah letakkan pemimpin2 Yang Ada digniti dan Integriti Negara Kesejahteraan demi.

Dah jadi kelaziman…untuk mempertahankan diri..mereka akan reka pelbagai cerita.

Saya tak buka mulut lagi…baru 1% sahaja cerita yang keluar. Saya boleh keluarkan 5%, 10%, 30%, 50%, 75% dan 100%. Semua maklumat dalam tangan saya.

Jangan main foul…nanti terbongkar semua cerita.

6. Inilah menjadi asasnya kepada amaran Husni terhadap Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak bahawa beliau telah belum bermula lagi dan boleh mendedahkan banyak lagi yang boleh merosakkan kerajaan. Hakikatnya bahawa Menteri-menteri Kabinet mengangkat sumpah kerahsiaan dan sumpah itu nampaknya tidak sedikit pun menggerunkan Husni. Saya merasakan bahawa Husni mungkin beranggapan Najib tidak akan membenarkan polis menahannya di bawah Akta Rahsia Rasmi.

7. Saya boleh bayangkan Husni sangat kecewa betapa bagaimana lumayannya nilai ‘cash-cow’ lebuhraya NPE tersebut. Husni menyangka bahawa Najib akan meluluskan projek hanya untuk memastikan dia senyap dan menghalangnya daripada menyanyi seperti burung kenari. Husni tidak menyangka bahawa kerajaan akan menolak projet tersebut dan meletakkan risiko beliau akan ‘membuka mulut’ dan menyerang Najib.

8. Apabila seorang ahli politik berkata, beliau hanya mengambil berat tentang negara ini dan bimbang tentang masa depan Malaysia dan berkorban demi Untuk bangsa, negara dan agama, tanya mereka “berapa billion ringgit” yang mereka sedang cakapkan ini.

1 comment:

Anonymous said...

Otak UMNO pak Najib ni memang letak kat lutut.

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive