exponegaraku

Friday, December 23

ANGGAP AJELAH SITI NURHALIZA KURANG CERDIK BAB POLITIK

Datuk CT sudah berjaya didalam bidangnya sebagai penyanyi tersohor negara. Yang mengangkat beliau sebagai penyanyi tersohor pun rakyat malaysia dikalangan marhean, Namun bila dah berjaya manalah beliau ingat kesusahan yang dialami oleh rakyat Selangor yang terpaksa mengangkut air naik ke rumah kos rendah ke tingkat lima. MKP anggap Datuk CT nie buta mengenai politik.

POPULARITI yang dikecapi melalui status sebagai selebriti tidak menjamin perbuatannya betul setiap masa.  Sebaliknya mereka juga adalah manusia biasa yang pasti tidak terlepas dari menafsir sesuatu itu mengikut hawa nafsu dan lari dari konteks yang sebenar.

Seperti pada 21 Disember lalu, dimana seorang penyanyi popular telah 'repost' sebuah gambar dari rakan artisnya yang pada hemat dirinya mungkin cukup menyakitkan mata apabila dilihat.

Penyanyi yang lebih dikenali sebagai Datuk CT itu bertindak mengecam tindakan Pengerusi Gabungan NGO Malaysia, Datuk Seri Jamal Yunos yang tampil di pintu pagar Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor (SUK) dengan bertuala kerana ingin menumpang mandi.

Tidaklah bodoh sangat Jamal sehingga tiada kewarasan akal untuk sengaja berbuat demikian, sebaliknya pemimpin kawasan Sungai Besar, Selangor berkenaan bertindak sedemikian sebagai simbolik protesnya terhadap Kerajaan Pakatan Harapan Selangor yang masih belum mampu menyelesaikan permasalahan air di negeri termaju di Malaysia  itu.

Tiba-tiba, Datuk CT itu pula mengecam cara Jamal membuat protes di laman media sosial Instagram miliknya dengan kata-kata sindirian : "Jangan jadi macam jamal ye.." dan disertai beberapa 'hashtag' yang berbaur perlian yang cukup keji.

Sedangkan mesej yang cuba di sampaikan Jamal (kegagalan kerajaan Selangor menyelesaikan masalah air negeri itu), gagal dilihat Datuk CT. Sememangnya ini bukanlah satu yang memeranjatkan, melihat kepada tahap pendidikan nya yang tidak begitu tinggi tapi hanya pandai menyanyi.

Sunggu pun, bak kata orang, khinzir pun ada otak, takkanlah manusia lebih hina dari khinzir dengan tidak menggunakan otak? Mesej Jamal sangat mudah ditafsirkan tapi entah kenapa Dato CT hanya nampak bahagian Jamal bertuala itu saja.

Walaupun dia seorang 'public figure' yang diminati ramai, namun reaksi Datuk CT yang dilihat mahu mempolitikkan isu berkenaan telah menimbulkan kemarahan ramai pengguna media sosial dan rakyat Selangor yang terjejas dengan ketiadaan air ini. Majoriti tampil merasakan tidak senang mereka kepada Datuk CT yang bukan sahaja dilihat begitu buruk apabila memberi komen tentang isu politik, malah bagi gagal memahami mesej yang cuba disampaikan Jamal.

Bagi mereka, Datuk CT yang telah bergelar jutawan mungkin tidak sampai ke tahap perlu beratur untuk mendapatkan air, atau paling tidak 'check-in' hotel lima bintang milik suaminya, tapi bagi rakyat kebanyakan yang masih 'diseksa' dengan isu air ini, simbolik Jamal itu amat bertepatan dengan kehendak mereka memberi tekanan buat kepimpinan Kerajaan negeri.

Dalam soal ini, kenapa tidak Datuk CT yang nampaknya lebih terkasima mahu menyokong pihak Pakatan Harapan yang dikuasai DAP itu memegang kata-kata dan pesanan dari Pengerusi BERSIH 2.0, Maria Chin Abdullah? Menurut Maria, apabila seseorang itu marah, mereka akan menunjukkan cara yang berbeza.

"Ia bukan mengenai berdiam diri. Orang melakukan pelbagai perkara tetapi tidak berbahaya. Ia tidak membawa keganasan fizikal kepada sesiapa jua. Bagi saya, ia bukan tentang berdiam diri, ia mengenai membenarkan ruang untuk rakyat menyatakan kemarahan. Itu lebih penting daripada menjadikannya suatu jenayah," kata Maria pada 19 Oktober 2016 di Kuala Lumpur.

Jadi, salahkah Jamal menzahirkan kemarahannya bagi mewakili kira-kira 19.9 peratus daripada keseluruhan rakyat Malaysia (peratusan jumlah rakyat Selangor dari Jabatan Perangkaan Malaysia, 2016) itu, melalui simbolik yang beliau lakukan di hadapan pintu masuk SUK?

Soalnya sekarang, kenapa Datuk CT hanya 'terliur' memandang susuk tubuh Jamal disebalik tuala yang di pakai nya, berbanding melihat kepada mesej jelas yang cuba disampaikan untuk perhatian Kerajaan Pakatan Harapan Selangor?

7 comments:

Anonymous said...

Setakat Sekolah menengah aje

Anonymous said...

perkara yg sensitif bila dibicarakan ialah bab agama, bangsa termasuk juga politik.. so berhati2 lah bila memberi komen agar tdk menyinggung perasaan org lain.. adalah lebih baik kita diam dr berkata2 dlm bab ini..

Eyam Gizmo said...

kat Malaysia ni BN@UMNO je cerdik dalam semua hal...terbaekkk!!!

Anonymous said...

Dato Jamal protes simbolik pakai kain tuala termasuk tutup tubuh ala umrah / haji apa masalah nye Dato CT oii... agaknye hang dlm keresahan kot .. selebriti jutawan .. coba semak rekod cukai jangan tak bayar sudahblah yea...

Anonymous said...

Siti apa susah, tak ada air boleh duduk hotel. Rakyat yang susah tak ada air bukan dia peduli atau simpati. Agaknya kalau kena batang hiding dia, mau berkemban Siti didepan pejabat KSU.

Anonymous said...

mmg lebih cerdik dari org mcm kau. tapi paling cerdik dap komunis yg sudah laga2kan org2 melayu yg tidak mahu belajar dari sejarah siapa dap sebenarnya. terbodossss...mcm ayam momok kat atas nih

Anonymous said...

best she stick to her singing career. muka dan suara jer yg lawa lain tak boleh pakai.

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive