Showing posts with label pemimpin pkr. Show all posts
Showing posts with label pemimpin pkr. Show all posts

Saturday, August 31

KITA TENGOK SAPA YANG KENA.......?


Ini akibatnya bila selalu sangat dok perli orang, Sampai erti Merdeka pun dipermainkan. Kalau dulu boleh korang buat gila tapi kini kami pun kreatif jugak. Bagi MKP ini adil buat mamat sengal nie. Anwar Ibrahim pulak masih lagi gagal...

Mengapa PKR secara rasminya mahu meletakkan Setiausaha Agungnya, Datuk saifuddin Nasution Ismail sebagai Ketua Staf di Pejabat Menteri Besar Selangor dikatakan sudah bermula. 
 
Seperti yang dapat diperhatikan memang menjadi bunga silat politik Tan Sri Khalid Ibrahim bahawa beliau tidak akan menolak dan menyanggah arahan sesiapa sahaja yang menjadi ketuanya, termasuk Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim.
 
Bagaimanapun ini tidak bererti beliau akan laksanakan semua butir arahan tanpa menunjukkan protesnya secara senyap. Dalam kes ini beberapa pemimpin parti PKR Selangor mahu perubahan dilakukan dalam struktur organisasi pejabat Menteri Besar.
 
Asas tuntutan mereka pendamping Khalid adalah terdiri daripada wanita-wanita yang bukan sahaja tiada 'locus standi' atau hak dalam PKR malah bertindak bersilang dengan aspirasi parti. Pusar ketidakpuasan hati mereka ialah Setiausaha Politik, Faekah Husin. 
 
Lantas secara rasminya pada Kongres PKR Mei lalu, Anwar dengan yakin melepaskan ayam tambatannya, Saifuddin Nasution, untuk menjadi pegawai perhubungan politik Khalid dan parti. Khalid tidak sedikitpun membantah. 
 
Khalid protes dalam senyap 
 
Apa yang berlaku selepas itu ialah sepi. Seperti lazimnya, jika ia tidak berapa selesa dengan arahan parti, Khalid akan melengah-lengahkan pelaksanaannya. Namun apabila melihat Anwar dan PKR cukup tegas kali ini, hanya pada 22 Julai lalu Saifuddin dipanggil ke pejabat Menteri Besar untuk dinobatkan sebagai Ketua Staf pejabat Khalid.
 
Seperti lazimnya juga, Khalid tidak memperinci bidang kuasa Saifuddin. Soal adakah sempadan kuasa Saifuddin melangkaui pengaruh Faekah dipendamkan dahulu. Kesannya dapat dilihat apabila Saifuddin tidak masuk pejabat sejak pengumuman 22 Julai. 
 
Apabila media melaporkan hakikat berkenaan, sumber pejabat Menteri Besar sama ada secara sengaja atau tidak membisikkan bahawa Faekah akan meletak jawatan sebagai Setiausaha Politik minggu depan kerana beliau akan diberi jawatan lebih besar sebagai Pengurus Besar Pemerbadanan Menteri Besar atau MBI.
 
Langkah Khalid ini agak menggetarkan barisan kepimpinan PKR. Mengeluarkan Faekah daripada pejabat Menteri Besar rupanya tidak bererti hasrat PKR tercapai. Faekah akan mengurus sejumlah dana yang amat besar dan dengan restu Khalid boleh mengagihkannya untuk mana-mana projek yang ditanda di bawah program Selangorku.
 
Sebelum ini RM300 juta dikatakan dikumpulkan daripada laba anak-anak syarikat kerajaan negeri untuk menjana pelbagai projek pembangunan sosial rakyat Selangor. Secara mutlak segala perbelanjaan yang dikeluarkan daripada dana berkenaan adalah hak menteri besar. Tiada prosedur audit diperlukan. 
 
Kuasa Faekah makin besar, selia dana berjuta-juta
 
Kini Faekah adalah Pengurus Besar MBI. Ini juga memberi gambaran beliau juga akan boleh campurtangan (jika tidak diberikan mandat sepenuhnya sekalipun) mengurus soal pengagihan dana. 
 
Asas ketidakselesaan PKR terhadap Faekah ialah banyak program yang merakyat anjuran parti tidak mendapat sokongan kerajaan negeri di segi kewangannya. Ini kerana penyaringan bantuan dikatakan dilakukan oleh Setiausaha Politik Menteri Besar. 
 
Kali ini PKR dan Anwar tidak boleh merungut bahawa Khalid tidak memberi kuasa penuh kepada wakil mereka, Saifuddin Nasution untuk mengurus hubungan politik pejabat Menteri Besar dengan parti. Faekah tiada lagi dan Saifuddin berkuasa penuh. 
 
Kegunaan Saifuddin nampaknya ialah memastikan pejabat Menteri Besar berjalan lebih baik. Itu sahaja. Segala keperluan kewangan untuk kerja-kerja sosial dan politik yang memerlukan sokongan kewangan harus datang daripada dana Selangorku. Di situ ada Faekah. 
 
Agak menarik diperhatikan betapa cekap Khalid dalam soal pengurusan dan mengimbangi kuasa dan pengaruh mereka yang bekerja dengannya. Yang lebih diperlukan Khalid ialah Faekah kerana beliau boleh mengurangkan rimas yang dialaminya apabila berurusan dengan parti. 
 
Melalui formula ini, ketegasan Anwar dan PKR mahu Faekah dikeluarkan dari pejabat politik Khalid sudah berlaku. Bagaimanapun Khalid kini meletakkan Faekah di pejabat kewangannya bernama MBI. Sayugia diingat bahawa sumbangan tabung MBI ini terlalu banyak dan pelbagai. Antaranya ialah menaja pasukan bolasepak Selangor. 
 
Anwar longgar dari segi pengurusan
 
Sebagai ketua politik Anwar memang digeruni oleh kawan dan lawan. Di segi pidato Anwar memang tersohor dan kelebihan ini selalu dijadikan modal untuk mempersenda saingannya seperti presiden Umno Datuk Seri Najib  Razak dengan beberapa kali mencabarnya untuk berdebat. 
 
Bagaimanapun apabila memasuki soal pengurusan dan menggerakkan jentera parti dan kerajaan, Khalid ternyata lebih cekap dan cekal daripadanya. Umumnya, inilah yang sering berlaku kepada Anwar.
 
Malangnya, ego sebagai seorang pemimpin besar sering menenggelamkan pertimbangan Anwar untuk benar-benar fokus kepada isu pengurusan yang memang amat memerlukan pertimbangan teliti dan terperinci. Ini kerana keberkesanan pengurusan akan melontarkan persepsi yang lebih meyakinkan kepada rakyat.
 
Anwar perlu lebih sabar, fokus dan berhati-hati apabila membuat keputusan pengurusan jika tidak secara tidak sengaja beliau akan meminggirkan pengurus-pengurus yang baik dan berkaliber di sisinya. 
 
Akhirnya Anwar cuma akan dikelilingi oleh pengampu-pengampu politik yang akan memotivasikannya untuk bersikap lebih rakus dalam politik atas nama ketegasan seorang pemimpin. 

Thursday, March 7

BLOGGER TAWAR 5RIBU DAN 50RIBU UNTUK...................?


Perghhh makin panas pulak dah dengan tawaran terbaru nie, Seorang rakyat Malaysia yang juga merupakan penulis bebas hari ini menawarkan wang tunai 5 ribu ringgit kepada sesiapa saja yang sanggup menampar muka Naib Presiden PKR, Tian Chua. Selain itu, 50 ribu ringgit juga ditawarkan kepada sesiapa yang boleh membawa balik kepala Ketua Penceroboh yang bertanggungjawab di Sabah.

Tawaran berkenaan dibuat melalui blog http://satdthinks.blogspot.com. Penulis berkenaan juga menetapkan syarat supaya menyertakan rakaman video kepada sesiapa yang mahu menuntut wang ganjaran berkenaan.

Tian Chua kini menjadi sasaran kemarahan rakyat Malaysia apabila menuduh anggota keselamatan yang terkorban di Lahad Datu ketika menentang penceroboh sebagai sandiwara dari pihak Umno. Tian Chua juga menyifatkan pencerobohan di Sabah tersebut adalah taktik kerajaan BN untuk melengah-lengahkan Pilihanraya Umum yang ke 13.


Friday, March 1

BALA & CheguBard KANTOI PERAKUAN BERSUMPAH SENDIRI......


Kenyataan Balasubramaniam A/L Perumal (Bala) dalam siasatan kes kematian Altantuya

i) Telah beri percakapan kepada pihak polis. Polis tidak memasukkan ceritanya berkenaan Datuk Seri Najib. Percakapannya kepada polis tidak nyatakan apa-apa berkenaan Najib.

ii) Percakapan telah dibaca semula dan diterangkan. Beliau diberitahu hak untuk membuat pindaan atau tambahan. Beliau telah mengakui benar dan menandatangani pernyataan tersebut. (Sebagai bekas anggota polis, beliau tahu hak beliau untuk menyatakan segala keterangan dengan benar dan mengubah percakapan jika ada)

iii) Balasubramaniam telah memberi keterangan sebagai saksi dalam perbicaraan di Mahkamah Tinggi Shah Alam. Beliau tidak langsung memberi keterangan berkaitan penglibatan Najib. Beliau telah disoal balas oleh peguambela dan tidak terdapat sebarang keterangan berkaitan perkara tersebut.

iv) Dalam keterangan Bala di mahkamah dalam kes pembunuhan Altantuya, isu USD500,000.00 diminta oleh Altantuya bersama 3 tiket kapal terbang ke Mongolia sebagai syarat Altantuya tidak membuat laporan polis terhadap Razak Baginda.

v) Timbalan pendakwa raya (DPP) tidak bertanya sebab sebab kepada Bala kerana beliau tidak sebut apa-apa perkaitan tentang Najib. Bala telah berkhidmat sebagai anggota polis selama 17 tahun dan jawatan terakhir adalah di Cawangan Khas.

Perakuan Bersumpah (SD) Balasubramaniam.

i) SD1 dibuat pada 3/7/2008.

ii) SD2 dibuat pada 4/7/2008.

2. Kenyataan Suresh A/L Subramaniam

i) Pada bulan Mei 2008, beliau berjumpa dengan Bala di sebuah Pub Bulldog di Hartamas. Di sana beliau telah diperkenalkan dengan beberapa orang termasuk Ahli Parlimen, Sivarasa Rasiah dan peguam Amrick Singh Sidhu. Mereka membincangkan kes Altantuya dan bertanya sama ada beliau tahu tentang kes tersebut. Suresh menyatakan beliau tidak terlibat dalam kes itu. Mereka meminta Suresh untuk membuat Pernyataan Bersumpah (SD) untuk mengaitkan Timbalan Perdana Menteri (Najib) dengan Razak Baginda dalam kes Altantuya. Suresh menyatakan beliau tidak berminat dengan cadangan mereka.

ii) Pada 2/7/2008, Bala meminta bantuan Suresh untuk menghantarnya ke Corus Hotel di hadapan KLCC. Dalam perjalanan telah singgah di DUO Residency yang mana Bala mengambil satu envelope yang ditinggalkan oleh peguam Amrick Singh. Bala memaklumkan “something big is going on tomorrow”. Suresh telah menonton berita dan mendapati Balasubramaniam telah membuat pengakuan bersumpah melibatkan Timbalan Perdana Menteri yang mana semasa itu Dato Seri Anwar Ibrahim berada di sebelah Bala.

iii) Selepas itu, Bala menghubungi Suresh menyatakan beliau takut dan telah pergi bersama ke pejabat Amrick Singh di Ampang. Amrick Singh memujuk Bala agar jangan takut dan meminta pembantu Bala bernama Suras Kumar juga membuat Penyataan Bersumpah bagi mengaitkan TPM dengan Altantuya dan Razak Baginda. Suras enggan walaupun Amrick Singh menyatakan akan membincangkan bayaran kepada Suras kemudiannya.

iv) Bala telah memaklumkan kepada Suresh bahawa pihak Amrick Singh dan PKR telah menjanjikan RM700,000.00 dan peluang perniagaan kepada Balasubramaniam bagi membuat Penyataan Bersumpah tersebut. Bala juga menyatakan beliau bersetuju memberi Penyataan Bersumpah tersebut kerana marahkan pihak polis yang telah menangkap beliau semasa siasatan kes Altantuya dan menyebabkan pendapatannya hilang.

v) Berkaitan USD500,000.00, Suresh dimaklumkan oleh Bala bahawa Altantuya mengugut untuk mendapatkan jumlah wang tersebut, jika tidak Altantuya akan mencolek anak Razak Baginda.

Kenyataan Suras Kumar (Pembantu Bala dalam tugas sebagai penyiasat persendirian)

i) USD500,000.00 – Altantuya sendiri memaklumkan kepada beliau bahawa Altantuya memerlukan wang itu untuk merawat anak dan emaknya serta membayar hutang.

ii) Sepanjang bertugas dengan Bala, beliau tidak pernah dimaklumkan apa–apa tentang penglibatan Najib.

Kenyataan Abdul Razak bin Abdullah (Razak Baginda)

Dalam penyataannya kepada pihak polis, beliau menafikan dan menyatakan tidak memberitahu Bala sepertimana dalam SD1nya mengenai penglibatan Najib.

Penyataan Bersumpah Kedua

i) Menurut Bala, dalam siasatan peguam Arulampalam yang menyediakan Penyataan Bersumpah (SD2) tetapi disangkal oleh peguam tersebut. Bala menyatakan bahawa dia bertemu dengan peguam Arulampalam pada 3/7/2008 di Lotus dan peguam tersebut yang membawa ke Hotel Prince pada 4/7/2008.

Manakala peguam tersebut menyatakan dia bertemu kali pertama dengan Bala di Prince Hotel atas permintaan Bala dan di situ, Bala menunjukkan SD2 tersebut dan Bala memberitahu dia bahawa dia membuat atas paksaan (duress), oleh kerana itu Bala hendak menarik balik SD1.

ii) Menurut Bala lagi, beliau membuat SD2 kerana marahkan pihak PKR mengadakan kenyataan akhbar sepanjang penyataan SD1 bagi mempolitikkan perkara tersebut. Sebaliknya Peguam Amrick Singh Sindhu dan peguam Sivarasa menyatakan bahawa Bala sendiri bersetuju membuat kenyataan akhbar tersebut.

Perjumpaan di The Curve

i) Dalam kenyaaan Bala, beliau menyatakan terdapat 6 orang hadir dalam perjumpaan tersebut iaitu Bala, Suresh, Deepak, Dhanesh, Datuk Nazim dan isteri Datuk Nazim.

ii) Suresh menafikan ada perjumpaan di The Curve pada malam 3/7/2008.

iii) Dhanesh Jaikishan A/L Jaikishan Rewathand menafikan ada hadir perjumpaan tersebut.

iv) Deepak menafikan ada perjumpaan tersebut.

v) Datuk Nazim juga menafikan berlakunya perjumpaan tersebut.

Keterangan Pegawai–pegawai polis yang menjalankan soal siasat ke atas Bala dalam kes Pembunuhan Altantuya.

Mereka menafikan bahawa Bala ada menyatakan penglibatan Datuk Seri Najib dalam kes berkaitan Altantuya.

AIDC - Fakta-fakta ini boleh juga dibaca di sini

Thursday, February 21

GEMPAR : UNTUK SIAPA BANNER DANOK INI.......? Bakal YB UMNO........?


Persoalan panas ini bakal terjawab jika ada bukti yang sahih!!!!! Entah dari mana pengirim E-mail ini mendapat tahu kebocoran maklumat bahawa indidvidu yang bakal dilondehkan ini adalah calon YB dikawasannya...Sedangkan nama senarai Calon belum lagi diumumkan oleh PM dan Majlis Tertinggi... 

Memang kali ini susah sikit nak jadi calon YB kerana banyak tapisan yang telah dibuat kalau tak silap 12 saringan....Mungkin individu yang dimaksudkan telah lulus semua saringan tersebut dan melobi sakan kat sana kot......Semua maklumat  termasuk gambar calon MKP dah terima cuma masanya lagi untuk didedahkan lagi......Sabar..........

Apakah sebenarnya pendirian PKR dalam isu kalimah Allah digunakan dalam Bible berbahasa Melayu? Jawapan yang diberikan oleh pemimpin-pemimpinnya nampaknya bercelaru. 

Timbalan Presidennya, Azmin Ali berkata bahawa PKR akur pada butir ketetapan Majlis Syura Ulama PAS bahawa bukan Muslim tidak boleh menggunakan kalimah Allah dalam Bible bahasa Melayu. 

Katanya, dalam isu ini PKR akan sentiasa di belakang dewan tertinggi penggubal dasar PAS itu. Adakah maksud Azmin bahawasanya PKR sedia bergabung dengan PAS dalam ketetapan melarang penggunaan Allah dalam Bible? 

Pendirian PKR dalam isu kalimah Allah kabur 

Pendirian PKR ini kabur. Ini mungkin kerana PAS sendiri tidak mengumumkan bahawa ia mahu ketetapan itu menjadi dasar Pakatan Rakyat. Maksudnya jika pakatan itu menang Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13, PAS tidak pula berjanji bahawa ia akan menggunakan kuasa untuk melarang perbuatan menggunakan kalimah Allah dalam Bible!

Ini bermakna PAS masih belum ada pegangan rasmi dalam isu ini. Maka benarlah hujah Pengerusi DAP, Karpal Singh bahawa Majlis Syura Ulama hanyalah satu komponen kecil dalam PAS. 

Malah, Ketua Penerangan DAP, Tony Pua menganggap pandangan lantang beberapa pemimpin PAS dalam Majlis Syura itu seperti Ketua Dewan Ulama Datuk Harun Taib, bukanlah datang daripada kalangan pemimpin berkedudukan tinggi dalam PAS. 

Maka beliau mengesahkan pandangan Karpal itu sebenarnya adalah suara rasmi DAP.

Fuziah Salleh sokong Guan Eng, tolak ketetapan Majlis Syura

Ketika Majlis Syura Ulama menjilat luka kerana “kejahilan Karpal dan pemimpin DAP lain”, seorang Naib Presiden PKR, Fuziah Salleh pula tampil dan mengusutkan lagi keadaan dengan memberi sokongan terbuka kepada syor Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng supaya Bible berbahasa Melayu yang menggunakan kalimah Allah diberi keizinan digunakan di seluruh Malaysia. 

Secara langsung kenyataan Fuziah Salleh ini menolak pendirian Syura PAS bahawa kalimah Allah tidak boleh diguna sebagai terjemahan God dalam Bible bahasa Melayu.

Fuziah mendakwa adalah tidak wajar untuk melarang bukan Muslim menggunakan kalimah Allah walaupun ia boleh menimbulkan kekeliruan mengenai maksud Allah. 

“Contohnya kalau konsep Allah dalam Bible dia rujuk kepada konsep trinity (Tuhan dalam tiga bentuk). Tapi Allah dalam konsep Islam ialah Allah yang satu. Jadi lain maksudnya,” kata beliau. 

“Akan tetapi (walaupun) perkataan itu membawa maksud berbeza kepada penganut agama lain, ianya bukan hak mutlak umat Islam. 

“Di situ boleh timbul confusion (kekeliruan), tapi dengan timbul confusion itu tidak bermaksud kita (boleh) melarang yang lain ataupun kita menyekat yang lain sebab itu (tindakan) tidak wajar,” kata Fuziah.

Kalimah Allah: Anwar hanya sokong pendirian Abdul Hadi

Pada 13 Januari lalu Majlis Syura Ulama PAS menetapkan bahawa kalimah Allah tidak boleh digunakan dalam sebarang penerbitan bukan Islam kerana salah dari segi maknanya. 

Bagaimanapun Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim menegaskan Pakatan Rakyat akan berpegang kepada ketetapan 8 Januari bahawa kalimah itu boleh digunakan oleh bukan Muslim asalkan tidak menghina Islam.   

Beliau berkata ketetapan itu berpandukan kepada pendirian Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang. Hadi setakat ini belum mengemukakan pendirian Majlis Syura itu kepada Majlis Presiden Pakatan Rakyat.  

Lebih mengusutkan keadaan, Pengerusi DAP Karpal Singh pula berkata partinya mahu Majlis Syura mengkaji semula keputusannya supaya selari dengan pendirian Pakatan Rakyat. 

Berikutan itu beliau dicemuh oleh pemimpin-pemimpin parti itu termasuk Datuk Harun Taib yang menegaskan bahawa PAS tidak akan berkompromi dalam isu penggunaan kalimah Allah oleh bukan Muslim. 

Nampaknya pendirian Fuziah yang juga Ahli Parlimen Kuantan mengenai isu kalimah senada dengan pendirian DAP walaupun Timbalan Presiden PKR Azmin Ali sebelum ini berkata PKR menyokong keputusan Majlis Syura PAS. 

PKR sentiasa “di belakang” Majlis Syura PAS

Azmin pula membayangkan pendirian Syura itu tidak akan diangkat untuk mengganti atau dijadikan tambahan kepada ketetapan Pakatan Rakyat pada 8 Januari lalu. 

Azmin berkata, PKR sentiasa “di belakang” Majlis Syura PAS. Namun realiti kini jelas menunjukkan PKR lebih “liberal” dari itu. Ia mahu terus menjalin kerjasama dengan DAP dan pada masa yang sama tidak mahu mengecilkan hati PAS.

Malangnya, isu ini bukan lagi soal menjaga hati dan emosi mana-mana parti politik. Ia soal akidah. PKR perlu lebih jelas dan tegas pendiriannya dalam hal ini. 

Rakyat perlu tahu sejauh mana PKR mahu bersama PAS pertahankan kesucian akidah umat Islam

Melontarkan tohmah pada media arus perdana bahawa ia mahu memecahbelahkan kesatuan dan perpaduan Pakatan Rakyat hanyalah satu sikap dan alasan yang kurang bertanggungjawab. 

Yang perlu dinyatakan oleh PKR ialah adakah ia menyokong pendirian DAP dalam polemik ini. Majoriti ahli PKR beragama Islam. Mereka juga ingin tahu. Begitu juga dengan ahli-ahli PAS. Mereka ingin kepastian sejauh mana PKR mahu bersama PAS mempertahankan kesucian akidah umat Islam.

Lebih penting lagi ialah pengundi-pengundi PRU 13 yang 60 peratus beragama Islam. Mereka ingin penjelasan adakah PKR menyokong pendirian Majlis Syura Ulama PAS? 

Pengundi juga ingin tahu apakah perjuangan Datuk Dr Haron Din dan Datuk Harun Taib yang tidak merelakan kalimah Allah digunakan dalam Bible disokong oleh PAS sebagai sebuah parti politik Islam dan pemimpin Islam dalam PKR sendiri?

Berhentilah mengelirukan umat. Pengundi muslim mahu tahu jika mereka memilih Pakatan Rakyat dalam PRU 13, adakah DAP akan berhenti memperjuangkan ketetapannya mahu menggunakan kalimah Allah dalam Bible?

Yang pastinya, orang Islam yang benar imannya tidak akan mengampunkan dosa PAS dan PKR mengizinkan kesucian nama khas Allah dicampur-adukkan dalam Bible berbahasa Melayu. Itu sahaja.

Wednesday, January 23

MAK LAMPIR ADA ANAK IKAN BARU.......PERGH HEBAT KETUA WANITA KEADILAN NIE.........?



Nama : Adam Rosly
Umur : 26 tahun
Pendidikan : SPM

Apa yang saya akan coretkan di sini merupakan sumber yang diberikan oleh kepimpinan PR Ampang sendiri yang tidak berpuas hati dengan mamat di atas ini. Tak perlulah saya mention sama ada parti PKR, PAS ataupun DAP sebab yang pentingnya, ketiga-tiga parti ini memang haprak.

Berbalik pada story asal, inilah ceritanya.

Ada seorang tokoh korporat yang berstatus 'Tan Sri' telah berniat ikhlas untuk memberikan sumbangan peribadi untuk pembangunan & maintenance sebuah Masjid di dalam kawasan Lembah Jaya, Ampang. Sumbangan yang disampaikan Tan Sri tersebut tidak sampai jutaan RM tapi bagi rakyat seperti saya, jumlah RATUSAN RIBU RINGGIT itu memang banyak.

Untuk info, Lembah Jaya terletak dalam Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor di mana wakil rakyatnya terdiri daripada wakil PAS iaitu Kassim Abd Aziz dan Parlimennya pula dipegang oleh PKR, Zuraidah Kamaruddin.

Adam Rosly bersama ADUN Lembah Jaya Kassim Abd Aziz, ADUN Cemapaka, Ir Iskandar Abd Samad dan Mak Lampir

Al kisahnya bermula apabila duit sumbangan Tan Sri terbabit telah diselewengkan secara senyap oleh seorang budak mentah yang berusia awal 20an dan tidak mempunyai kerjaya dan kelulusan. Yang menjadi persoalannya, menurut sumber di Lembah Jaya. Si mamat Adam Rosly ni mempunyai beberapa buah kenderaan mewah yang secara logiknya memang tidak harus ada oleh seseorang yang tinggal di Apartment Projek Perumahan Rakyat di sana.


Duit yang diselewengkan Adam Rosly ini sememangnya diketahui oleh ADUN Lembah Jaya yang merupakan master mind dan perancang utama. Duit yang sepatutnya digunakan untuk tujuan mulia telah disalah gunakan untuk tujuan peribadi. Sungguh memalukan lagi apabila si Adam Rosly menggunakan wang haram tersebut untuk tujuan beli undi bagi menyandang jawatan sebagai Ketua Pemuda PAS Ampang. Secara logiknya, memang mamat ni tak boleh menanglah sebab dia sendiri tidak mempunyai ground personal touch dengan penduduk di sana.

Atas rasa keprihatinan yang tinggi terhadap mamat yang mendukung LGBT ini, opss terbuka cerita episode lain pula.

Continue semula, dek kerana tidak berjaya mendapatkan jawatan dalam PAS, ADUN Lembah Jaya si Kassim tadi tu pun mengesyorkan Adam Rosly melompat ke dalam PKR kerana masih ada ruang dan peluang untuk Adam Rosly ni menempatkan diri dia di dalam kepimpinan PKR Ampang.

Dengan izin dan green light daripada Zuraidah a.k.a Mak Lampir yang memegang tampuk kepimpinan PKR di Ampang maka pelan yang dirancang oleh ADUN Lembah Jaya pun berjaya di dalam PKR. Dengan kadar segera tiba-tiba mamat ni dilantik pula memegang jawatan selaku Penggerak Belia Tempatan (PeBT) Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ) dengan restu Mak Lampir.

Secara tidak langsung dengan perlantikan ini, Mak Lampir telah berjaya meletakkan Adam Rosly pada kedudukan jawatan tertinggi dalam PKR Bahagian Ampang dan sekali gus memangku terus jawatan selaku Pembantu Khas Mak Lampir, perghhh pantas.

Timbul rasa tidak senang di kalangan ahli-ahli dan orang-orang PR di sana yang seakan-akan tidak diiktiraf pengorbanan mereka menaikkan Mak Lampir di Ampang pada PRU yang lepas. Sudahlah banyak kali Mak Lampir buat hal di Ampang, mereka pula banyak cover tingkahlaku buruk YB ini dengan pelbagai alasan. Ini termasuklah semasa terjadinya banjir kilat di Ampang dan Hulu Langat di mana Mak Lampir gagal membantu penduduk di sana sehingga menyebabkan UMNO dan BN turun padang menyelesaikan masalah tersebut.

Adam Rosly seperti yang diberitahu sumber saya, dia merupakan proksi kepada 2 orang wakil rakyat yang tamak iaitu ADUN Lembah Jaya & YB Parlimen Ampang.

Ada lagi sambungannya. Tunggu.

SUMBER

Tuesday, January 8

KLIP VIDEO CHINADOLL BERSAMA MANSOR PULAK DAH.....


MKP ingat dulu anwar saja juara didalam bab nie....Rupanya ada lagi pulak hero Malaya baru... Memanglah Pakatan Harami Rakyat nie memang tak boleh dipisahkan dengan skandal seks...Sebab tue lah yang dok menyebarkan video tue pulak Blogger UMNO...

Peduli lah lepas nie Anak Sungai Celaka nak kata apa kat MKP....Kalau pemimpin hampa tak ada skandal takkan Blogger UMNO nak sebarkan..Lepas tue lebel macam-macam...Pasal apa hampa tak pi persoalkan pelaku yang membuat onar sampai video tue boleh kuar...Umpama Mansor yang sedap mengentot orang lain kena getahnya...

Memanglah tugas Blogger pencacai nie membela Boss walaupun dah kantoi dan ada bukti yang nyata...Siap boleh bagitau besi tak boleh jadi saksi...Woiii Celaka pi sembang dengan dinding lagi baguih la cemuaih dah MKP dengaq....depa nie klu tak bela angkat najis pemimpin PKR macam mana nak cekau riban-riban bebulan...

Mansor Othman tiba-tiba dapat title ini apabila banyak isu yang berkait dengan dirinya. Cocky, Arrogant tu dah basi. Benda lama. Di kalangan orang DAP dan PKR Pulau Pinang, heboh dengan klip video 28 saat Mansor dalam keadaan mengghairahkan dengan seorang gadis Cina. 

Gadis Cina itu pula katanya penyokong kuat DAP. Handal juga Mansor Othman ini. Khabarnya, beberapa orang peniaga telefon bimbit di PP pun dah ada video 28 saat itu. Tinggal tunggu disebarkan sahaja.

Khabarnya, Anwar sendiri sudah melihat klip 28 saat tersebut. Anwar dikatakan sudah menerima hakikat bahawa MANSOR juga sudah berpenyakit – sama seperti dirinya. Tapi, Mansor bukan Anwar. Mansor tak boleh carry title MAKSUM. Anwar seorang sahaja yang boleh carry title tersebut. Orang lain tak boleh.

Klip 28 saat inilah yang menjadikan Mansor sebagai MVP di dalam PKR Pulau Pinang. Nyata, Mansor sendiri sudah tak mampu nak mengelak. Rupa-rupanya, KUASA ini membuatkan ramai orang alpa. Mansor pun begitu.

DAP sudah memberikan kata putus, MANSOR is OUT for the next election. Kalau PKR nak letak sekalipun, DAP akan MUFARAKAH daripada membantu Mansor. Sudah jelas. Cocky, arrogant yang dinyatakan Mansor membuatkan DAP terluka. Makan dalam.

Mansor sudah perlu mencipta jalan politik baru. Tidak ada jalan untuknya di dalam Pakatan Rakyat. Jalan mati.

Video klip 28 saat Mansor Othman sudah menyebabkan dia bersara awal daripada politik. Niat nak menguburkan politik BN di PP sudah semakin kabur. PKR tidak bersatu hati. Mansor sudah jadi liabiliti.

Yang paling takut dengan video 28 saat ini adalah Guan Eng. Kalau terkeluar dalam masa terdekat ini – END OF THE ROAD. Dengan Cocky Guan Eng sekali ranap.


Wednesday, December 12

PEMIMPIN PAKATAN HINA @NajibRazak & @HishammuddinH2O


Apa punya haprak pemimpin pakatan sampai macam nie nak malukan pemimpin Negara..Buat poster IC merah.Mereka berarak di putrajaya sebentar tadi...


Sepanjang perarakan, para peserta bersorak “Najib tipu”, “Hishammuddin tipu”, “JPN tipu” serta membawa sepanduk dan replika IC merah bergambar Perdana Menteri dan Menteri Dalam Negeri.


Friday, November 2

HEBAT :BAPAK ICE-CREAM JAMBAN ANAK GELUMANG BOTOL ARAK?


Apa kejadah nie semua?Moral pemimpin pembangkang memang teruk dan tak boleh pakai...Kalau nak aibkan anak orang nanti kain sendiri pulak terlondeh...

Cuba korang agak anak siapa didalam Gambar nie?

Macam bapak dia juga buasnya. Kalau PKR boleh main kotor dengan serang keluarga, blogger penyokong Kerajaan pun boleh buat benda yang sama.

Lebih banyak gambar maksiat anak pemimpin PKR akan MyMassa dan blogger-blogger BN lain akan sebarkan minggu depan.

Thursday, August 16

Kalaulah Bapak Assmin Masih Hidup?


Gara-gara anaknya yang hanya tahu menghabiskan masanya bermain dengan kawan-kawan diluar dan malas membaca buku seorang bapa bertindak gila dengan membogelkan dan mengaraknya keliling kota dengan basikal sebagai pengajaran dan hukuman kepada anak lelakinya. Mungkin dengan hukuman cara ini sibapa mahukan sianak akan berubah total dan menumpukan lebih masanya pada pelajaran dan taubat dari mengingkari kata-kata beliau.


Itu kat China beb tapi kat Malaysia kita dengan adabnya lebih sopan-santun bila menegur anaknya tapi ini MKP buatkan khas buat Assmin Ali untuk tatapannya bila syawal bakal menjelang..



Kalau Assmin ali masih tak sedar beb tak tahulah apa nak buat lagi der....Pakatan Harami nie semua jenis menderhaka kepada ibubapak ke?

Wednesday, June 20

GERAN SELANGORKU 30JUTA DUIT RAKYAT DIBELANJAKAN SESUKA KHALID GAGAP?


Khalid Gagap teragak-agak memperincikan perbelanjaan Geran SelangorKu yang bernilai RM300 juta apabila diminta berbuat demikian.

Sebaliknya,Abdul Khalid Gagap hanya menerangkan secara kasar mengenai perbelanjaan geran itu sekaligus menimbulkan keraguan terhadap kredibiliti beliau menguruskan dana tersebut.

"Sekarang dah sampai bulan Mei. Jadi sebenarnya kita akan letakkan penggunaan duit tu dalam website. Jadi semua orang akan dapat (tahu).

"Tetapi sekarang pun saya sudah mula mengadakan perjumpaan dengan Ahli Parlimen dan ADUN Pakatan Rakyat yang bertanyakan penggunaan dan tumpuan penggunaan Geran Selangorku.

"Tumpuan geran itu saya tumpukan pada prasarana dan infrastruktur. Kita tumpukan pada usaha pembaikan jalan, pembetulan longkang dan juga beberapa perkara tentang pembersihan," katanya.

Menurut Abdul Khalid, segala perincian mengenai perbelanjaan geran itu akan diberntangkan pada sidang Dewan Undangan Negeri yang akan berlangsung pada 12 Julai ini.

"Buat masa ini saya akan tunjukkan perbezaan dalam dewan yang akan datang, duit RM300 juta, senarai program dan apa yang kita sudah lakukan pada 12 Julai pada Dewan Undangan Negeri," katanya lagi.

Geran yang diselenggarakan oleh Menteri Besar Pemerbadanan (MBI) mula dibelanjakan pada Mac lalu dengan proses yang didakwa Khalid sebagai 'telus dan bertanggungjawab'.

Bagaimanapun, sehingga kini, Abdul Khalid tidak pernah mengatakan secara terperinci berhubung mekanisme pengagihan geran berkenaan.

Geran Selangorku RM300 juta yang diuruskan oleh Pejabat Menteri Besar Selangor dan MBI itu memberikan kuasa mutlak kepada Abdul Khalid membelanjakan peruntukan itu.

Meskipun membabitkan duit rakyat yang begitu banyak, Setiausaha Kerajaan Negeri Datuk Khusrin Munawi, Pegawai Kewangan Negeri Datuk Ariff Abdul Rahman dan ketua-ketua jabatan dipinggirkan daripada Jawatankuasa Geran Selangorku.

Mengikut dokumen yang diperolehi, Abdul Khalid mempunyai kuasa muktamad dalam menentukan kelulusan projek-projek Selangorku selepas diteliti oleh sebuah jawatankuasa yang dianggotai pegawai-pegawai MBI dan pejabat Menteri Besar sendiri.

Bagaimanapun, tiada ahli exco yang dilantik dalam jawatankuasa berkenaan.

Sebaliknya, Jawatankuasa Pengurusan Geran Selangorku itu dianggotai Faekah Husin (Setiausaha Politik MB), Rohany Talib (Ketua Pentadbir MBI) dan Arfa’eza Abd Aziz (Setiausaha Akhbar MB).

Anggota lain ialah Datin Paduka Alinah Ahmad (Ketua Pegawai Eksekutif Lembaga Perumahan dan Hartanah Selangor), Abdul Halim Mohamed Yusof (Pegawai Kanan Analisa Ekonomi/Penyelidik MBI), dan Ooi Lee Kean (Pegawai Penyelaras Projek MBI).

Turut dibariskan, anggota teknikal Wong Poh Weng (Jurutera Perunding), Shukri Ishak (Jurutera Daerah Kuala Selangor), Encik Zabri (Juru Analisa Kewangan swasta), Hashimah Meon (Juru ukur Bahan JKR) dan Noriza Mohd Nor (Juru ukur Lembaga Perumahan dan Hartanah Selangor).


Difahamkan, anggota exco hanya boleh menyemak dan memberi pandangan terhadap senarai projek-projek yang telah dikemukakan dengan urusetia Geran Selangorku tetapi tidak terlibat dengan sebarang keputusan.

Sumber-sumber juga memberitahu bahawa jawatankuasa itu tidak memberikan sebarang komitmen untuk memanggil tender terbuka dan kelulusan muktamad berpaksi kepada keputusan Menteri Besar.
 

Friday, January 20

Video Terhebat Rafizi SiTanggang,Perangai Macam Musibat?!!!


Bro U Cheap la... takkan nak cari publisiti murah dengan cara ni... gaduh dengan blogger UMNO lepas tu mengadu kat FB haha! Macam budak-budak!

Rafizi mula perasan kononnya dia lah hero, glamer la konon di serang blogger UMNO... Tapi yang sebenarnya Rafizi terkucil, hancik, keras tak terjawab serangan di twitter.. Apa pun tak boleh!

Sorry la bro... Ko macam hebat, tapi habuk pun tarak.... Rafizi ni hanya sekadar budak hingusan sama taraf dengan Chegu Bard yang tak ada apa-apa jasa pun... Perasan je hebat!

Rafizi Ramli @rafiziramli
Cheap, buat malu @Khairykj RT @aidilarazak: byknya duit RT @BroJinggo: Betul Ke Rafizi Bayar RM200 Kpd Peserta 901?: bit.ly/A1W0Bw
(Rafizi cuba mengelak pertanyaan aku...) 


Klu macam nie la perangai pengarah strategi Pakatan lama-lama akan mampus dengan sikap kebudak-budakkan Rafizi nie.Tahapnya tak lebih dari anak aku saja.dari dok layan cerita tue rafizi nie patut jangan pulak mengamuk pasal video nie pulak.




Semangat 1Malaysia walaupun kita berbilang bangsa akan tetapi saling bantu membantu satu sama lain,Rafizi lain kali ngadu kat mak lampir atau anwar aljuburi pasal kena serang dengan blogger UMNO>apa kejadah nie macam pondan la lu.

Thursday, January 19

Video Karaoke Khalid Perli PAS,Biar Bulan Bicara Sendiri?

Setelah Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, Menteri Besar Selangor mengumumkan pengambialihan porfolio Pengerusi Hal Ehwal Islam semalam, video beliau sedang berkaraoke mula tersebar di internet.
Rakaman video itu dibuat oleh channel pro Pakatan Rakyat, ‘mediarakyat’ yang merakamkan aksi Khalid sedang berkaraoke dalam satu majlis makan malam PKR, Kuala Langat pada 11 Jun tahun lepas.
Dalam sidang media semalam, Khalid mengumumkan beliau mengambil alih porfolio Hal Ehwal Agama yang sebelum ini disandang oleh Datuk Dr Hasan Mohamed Ali dari PAS.
Khalid turut mengumumkan pelantikan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Sijangkang, Dr Ahmad Yunus Hairi, wakil dari PAS sebagai Exco Kerajaan Negeri Selangor yang baru untuk menjaga porfolio Adat Resam Melayu dan Belia dan Sukan.

Friday, December 30

Skandal/Penafian Tak Bermakna @NurulIzzah?



Akhirnya Nurul Izzah menjawap dakwaan Malaysia Today menyiarkan satu laporan kontroversi yang pasti memeningkan kepimpinan tertinggi Keadilan.

Artikel itu mendakwa satu surat layang (a poison pen letter) yang disasarkan kepada Nurul Izzah Anwar sedang diedarkan.



Surat layang beracun ini disebarkan oleh individu tertentu bertujuan untuk memberitahu pada ahli-ahli dan juga memberi amaran pada Nurul Izzah supaya hentikan niatnya untuk membawa masuk kembali Zaid Ibrahim kedalam PKR. Kemungkinan saluran yang betul untuk menyatakan bantahan ini tidak dapat digunakan kerana kuasa veto yang dipunyai oleh keluarga Anwar Ibrahim untuk menentukan halatuju PKR.

Agak pelik bila Nurul Izzah hanya buat kenyataan yang sangat ringkas untuk menafikan perkara ini tanpa menyatakan sebarang penyelesaian atau menjalankan sebarang siasatan untuk mencari siapa yang menjadi dalang di sebalik penyebaran surat layang beracun tersebut.. sebaliknya Nurul Izzah cuba mengalih perhatin rakyat ke agenda lain..Adakah Nurul Izzah takut untuk mengambil tindakan ke atas Raja Petra yang menyebarkan surat layang beracun tersebut kepada umum di portal miliknya.

Adakah Azmin Ali akan berdiam diri dan merelakan perkara ini berlaku didepan matanya...Apakah tindakan Azmin ali seterusnya bagi memastikan rancangan jahat Nurul Izzah gagal?? Tunggu apa kesudahannya...



Nurul dipercayai mengulas satu surat beracun (email) yang diedarkan kepada ahli-ahli PKR yang mendakwa beliau sedang memujuk Datuk Zaid Ibrahim menyertai PKR semula. Dalam surat itu, Nurul dikatakan berjanji kepada Zaid untuk diberikan kerusi parlimen Petaling Jaya Selatan.
Ekoran itu, surat itu mengajak ahli PKR membantah tindakan Nurul Izzah itu. Pagi tadi, Datuk Zaid Ibrahim menafikan beliau bertemu dan berbincang dengan Nurul Izzah sebagaimana yang didakwa surat itu.
“Saya tidak tahu apa-apa tentang dakwaan ini sebab sejak meninggal PKR, saya tidak berhubung langsung dengan Nurul (Izzah Anwar) ke, Anwar (Ibrahim) ke atau pun Kak Wan (Datuk Seri Wan Azizah).
“Jadi jangan kaitkan saya, dia orang kena selesaikan lah sendiri masalah mereka,” kata Datuk Zaid Ibrahim kepada laman web The Malaysian Insider.
Nurul dalam kenyataannya hari ini juga meminta semua rakyat Malaysia jangan melayan surat itu. "Saya menggesa semua rakyat Malaysia untuk menumpu segala usaha demi merealisasikan Malaysia yang lebih baik," katanya.

Saturday, December 24

VIDEO PANAS: PKR Curi Ahli.


Inilah cara terkini digunapakai oleh PKR untuk mengelirukan rakyat, bahawa mereka mempunyai jumlah keahlian yang banyak didatarkan sebagai ahli mereka, adalah dengan cara menipu.

Penipuan mereka dibongkarkan oleh Ketua Pemuda Umno Bahagian Sungai Besar, Budiman Mohd Zohdi yang menerangkan penipuan dibuat oleh PKR kerana membuat pendaftaran nama ahlinya tanpa pengetahuan tuan punya badan.

Sememangnya Pakatan PR pun pakatan haram, sudah tentu cara haram sebegini sanggup dilakukan kerana terdesak dan terpaksa.


Kalau kita lihat sekarang Ketua Pembangkang mereka dah menuju penghujung jalan, satu jalan saja yang tinggal hanyalah ke asrama Bamboo River Holidays.

Itulah sebabnya kita dapat saksikan sekarang banyak perarakan berdemo tajaan pakatan PR banyak dilakukan demi mengalih perhatian dan meminta simpati rakyat untuk menyelamatkan Ketua penipu mereka.

Monday, December 12

KHALID GAGAP LAGI - JANJI YANG MAKAN DIRI SENDIRI.


Lagi sekali penduduk Ijok bangkit marahkan Adun mereka, siapa lagi kalau bukan Tan Sri Khalid yang mendapat nama jolokan "gagap"..apapun, lepas nie melalaklah puak-puak pencacai PKR terutamanya yngg kat SUK tue cakap ini semua kerja UMNO UMNO dan UMNO.Baru kena batang hidung korang yer?..PKR parti yang ada "ANUgerah Tuhan"..PAS parti yg ada "Nabi"...DAP plak ada "Saidina Umar"..hebat-hebat.

MKP kata:Rakyat telah membuka mata dan hati mereka terhadap pemerintahan Pakatan Haram nie.Depa nie hanya tahu membangkang dan tak pandai pulak nak mentadbir setelah diberi kepercayaan oleh rakyat.Umpama tin yang kosong.

pkr1

New Scan-20111125160228-00001

Sunday, November 6

Ibadah Qurban "Reformasi"

Ibadah Qurban pun nak dipolitikkan oleh tian chua dan mempergunaan AJK masjid untuk mencapai hasrat beliau.Gambar ini diambil oleh seorang rakan diMasjid Saidina Ali.Inilah yang digunakan oleh PKR masuk masjid untuk memecah-belahkan umat islam.

Wednesday, November 2

Chegu Bard Sudah Melenjit.


Fitnah terbaru Guru Bard nie nak kata pandai tak berapa nak cerdik,bila nak jadi populis pun biarlah bertempat dan dari berita yang sahih dan tepat,semuanya andaian dan tidak berdasarkan fakta.
Setelah kantoi dalam isu untuk fitnah dakwa isteri Perdana Menteri,Datin Seri Rosmah Mansor beli cincin berharga RM24 juta,puak pembangkang terus tak boleh tidor malam mengigau nak cari apa lagi ‘cerita’ yang boleh buat orangramai geram dan terbakar hati dengarnya.
Terbaru blog-blog pembangkang tidak pandang kiri kanan lagi dan main rempuh saja bila tersebar satu keratan akhbar Australia yang melaporkan DIPERCAYAI anak perempuan Perdana Menteri berbelanja sakan sampai dekat RM200,000 di sebuah pusat beli belah terkemuka di Perth semasa ikut serta Datuk Seri Najib menghadiri Persidangan Kemuncak Ketua-ketua Kerajaan Komenwel (CHOGM) di situ minggu lalu.
Sekalipun kesahihan berita itu yang disiarkan dalam akhbar The Western Australian itu belum dapat disahkan,puak-puak pembangkang termasuk calon yang kalah dalam pemilihan Angkatan Muda Keadilan (AMK) Badrul Hisham Shahrin (Chegu Bard) sudah melenjit menghentam Perdana Menteri seolah berita itu benar dah sahih.
Isu utama di sini betulkan ada mana-mana anak Perdana Menteri ikut serta ke sidang CHOGM di Perth?
 BACA SELANJUTNYA AGENDA DAILY

Friday, October 14

Alahai PKR Peruntukan RM55 juta ‘lesap’



Memang dasar penyamun la juak Pkr nie.rakyat selangor harus sedaq bahawa depa nie lagi besaq punya auta punya dok ada BPUNS mendesak Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim memberi penjelasan berhubung dakwaan penyalahgunaan wang peruntukan penyelenggaraan infrastruktur sebanyak RM315 juta yang diberi Kerajaan Pusat pada 2009.
Setiausahanya, Datuk Seri Mohd Zin Mohamed, berkata ini kerana berdasarkan laporan diterima, sebanyak RM55 juta ‘hilang’ begitu saja kerana Jabatan Kerja Raya (JKR) dan pihak berkuasa tempatan (PBT) masing-masing menerima RM183 dan RM76 juta, manakala sebanyak RM900,000 bagi Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS).
Katanya, tindakan kerajaan negeri itu jelas mengkhianati kepentingan rakyat yang berhak mendapat kemudahan infrastruktur selesa. 

“Jika dihitung semuanya, terdapat baki RM55 juta dan saya ingin bertanya, ke mana perginya duit peruntukan diberi Kerajaan Pusat. Jika ia dimasukkan dalam tabung wang amanah negeri, sila jelaskan tujuannya,” katanya pada sidang media di Bangunan UMNO, di sini. 

Mohd Zin berkata, rakyat berhak tahu mengenainya kerana peruntukan itu bukan untuk disimpan atau digunakan bagi kepentingan pihak lain, sebaliknya untuk keselesaan rakyat. 

"Banyak lagi jalan rosak perlu diperbaiki dan diselenggara, tetapi kenapa ia tidak digunakan sepenuhnya. Jika Kerajaan Pusat tidak bagi duit, kerajaan negeri cakap macam-macam tetapi bila dapat duit, jadi macam ini pula," katanya. 
Sementara itu, katanya, beliau sudah mengarahkan UMNO Selangor membuat laporan polis terhadap Pakar Perlembagaan, Prof Dr Abdul Aziz Bari berhubung kenyataan mempertikaikan titah Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah berhubung isu pemeriksaan Gereja Methodist Damansara Utama (DUMC), Petaling Jaya, 3 Ogos lalu. 

Beliau berkata, tindakan memburukkan institusi raja satu hasutan amat serius dan perlu dikenakan tindakan sewajarnya oleh polis. 

"Ia tidak harus dipertikai kerana jelas Sultan ada kuasa dalam hal ehwal agama dan Abdul Aziz sepatutnya tahu. Selain itu, tindakan kerajaan negeri mempertikaikan prosedur operasi standard (SOP) Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) juga tidak wajar. 

"Badan pemantau yang ditubuhkan menyebabkan JAIS tidak ada kebebasan dalam membuat kerja dan jika hendak kaji semula SOP, kita boleh bentangkan di sidang Dewan Undangan Negeri (DUN)," katanya. 

Tuesday, October 11

Kerajaan Barisan Nasional Keliru (HuLiHuTu), Kenapa?


Nurul izzah kata negara akan bankrap ternyata sifat yang kurang cerdik dalam setiap isu telah dijawap didalam parlimen dan telah dibongkar ternyata ini adalah sifat terdesak untuk maklumat lanjut baca disini untu maklumat lanjut mengenai hutang negara.

- Posted using BlogPress from my iPad

Monday, October 10

Hutang Negara.



Pembangkang timbulkan isu Kerajaan BN banyak hutang dan negara boleh bankrupt. Kononnya setiap rakyat Malaysia, termasuk budak baru lahir, sudah tanggung hutang yang besar.
RINGKASAN
1. Kerajaan Malaysia (BN) berhutang kerana hendak membangunkan negara bagi faedah rakyat; bukan untuk joli. Hutang Kerajan Persekutuan kecil sahaja (7.7%) dari jumlah hutang atau 2% daripada KDNK. Hutang yang besar ialah oleh sektor swasta. Kerajaan mampu bayar – pada kadar 2 sen daripada setiap RM10 dari hasil eksport (0.2%).
2. Defisit Fiskal (Perbelanjaan melebihi hasil) – % KDNK (GDP)
Malaysia5.6% (Terendah)
UK12.8%
Greek12.0%
Ireland11.7%
Sepanyol9.3%
Portugal7.3%.
3. Hutang Negara – % KDNK (GDP)
Malaysia34% (Terendah)
Sepanyol60%
Portugal82%
USA90%
Singapura98%
UK158%
Greek160%
Jepun200%
4. HUTANG PER KAPITA
MalaysiaRM7,918
(US$2,514)/seorang - Terendah
USAUS$31,000/seorang
Belanda,
Switzerland dan
US$25,000/seorang
Luxemburg, Sweden
dan Kanada
US$17,000/seorang
AustraliaUS$11,400/seorang
5. Untuk memakmurkan rakyat, termasuk mengurangkan hutang negara, YAB PM DSN komited  untuk melonjakkan Malaysia ke tahap negara berpendapatan tinggi. Kita semua perlulah sokong usaha beliau itu.
ISU – Pembangkang timbulkan isu Kerajaan BN banyak hutang dan negara boleh bankrupt. Kononnya setiap rakyat Malaysia, termasuk budak baru lahir, sudah tanggung hutang yang besar.
PENJELASAN
1. Hutang Negara terbahagi kepada 3 komponen:
2009 (Bilion)2010 (Bilion)
1.1 Hutang Sektor Awam:RM   13.8 (16.2%)RM   17.1 (20.0%)
a) Hutang Kerajaan PusatRM   71.6 (83.8%)RM   68.3 (80.0%)
b) PABK*RM   85.4RM   85.4
1.2 Sektor SwastaRM   70.0RM   64.2
1.3 Hutang Jangka PendekRM   77.8RM   72.1
JumlahRM 233.1RM 221.7
• Perusahaan Awam Bukan Kerajaan (seperti TNB dan Telekom)
2. Hutang-hutang di atas dibayar oleh pihak-pihak yang berkenaan; bukanlah dibayar oleh rakyat (seperti kita bayar hutang kereta, hutang rumah dan sebagainya) sekalipun pihak-pihak tersebut tak mampu membayarnya. Rakyat bukan penjamin.
3. Hutang Kerajaan Pusat (HKP) yang sebenar adalah KECIL sahaja iaitu hanyalah RM17.1 Bilion (2010) atau 17.1% daripada hutang Sektor Awam atau 7.7% daripada keseluruhan Hutang Negara ataupun hanyalah 2% daripada KDNK.
4. HKP – Dari segi Nisbah Khidmat Hutang Luar Negeri (bayaran balik hutang), hanyalah 1.2% (2009) dan turun kepada 0.2% pada tahun 2010; jauh di bawah threshold 20%. Maksudnya, dari segi konsep berhemah, as a rule of thumb, jika kita berhutang, bayaran balik seelok-eloknya janganlah melebihi RM20 sebulan kalau pendapatan kita adalah sebanyak RM100 sebulan.
5. HKP adalah bagi tujuan pembangunan / pelaburan seperti membina jalan, hospital, sekolah dan seumpamanya yang akan mendatangkan faedah kepada rakyat. Bermkna bukan bagi tujuan operasi / consumption seperti bayar gaji dan elaun yang tak ada pulangan. Rakyat tentulah mahukan jalan, hospital, sekolah, bekalan air dan api. Pembangkang tak mahu?
6. Kerajaan Pusat amat berhemah dalam membelanjakan wang rakyat – sentiasa ada lebihan dalam akaun semasanya (2009 = RM1.2 bilion; 2010 = RM10.0 bilion). Maksudnya hasil kerajaan (2010 – RM162.1 bilion) melebihi perbelanjaan mengurus (2010 – RM152.1 bilion) seperti gaji, elaun, pencen, api dan air.
7. Jika dicampurkan dengan perbelanjaan pembangunan, kedudukan kewangan/fiskal Kerajaan Pusat terhutang (defisit) sebanyak RM47.4 bilion (2009). YAB PM berjaya menurunkannya kepada RM43.3 bilion pada tahun 2010.
8. Dari segi ukuran standard dunia (IMF, World Bank), defisit fiskal Malaysia hanyalah 7% daripada nilai Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) atau GDP (2009) dan turun kepada 5.6% (2010); diunjurkan akan turun lagi kepada 5.4% (2011). Lebih rendah daripada UK (12.8%), Greek (12%), Ireland (11.7%), Sepanyol (9.3%) dan Portugal (7.3%).
9. Dari segi hutang negara, ukuran standard yang digunapakai adalah berapa % hutang itu dari KDNK. Hutang Negara Malaysia adalah lebih rendah (34%) berbanding Sepanyol (60%), Portugal (82%), USA (90%), Singapura (98%), UK (158%), Greek (160%) dan Jepun (200%).
10. Hutang Negara Malaysia, jika dipuratakan setiap seorang = RM7,918 (US$2,514); jauh lebih rendah dari USA (US$31,000/seorang), Belanda, Switzerland dan Denmark (US$25,000/seorang); Luxemburg, Sweden dan Kanada
(US$17,000/seorang) dan Australia (US$11,400).
11. Untuk memakmurkan lagi rakyat dan negara, termasuklah mengurangkan hutang negara, YAB PM DSN komited untuk melonjakkan Malaysia ke tahap negara berpendapatan tinggi. Melalui pendapatan yang tinggi ini, nilai KDNK akan melompat dan hasil cukai (pendapatan Kerajaan Pusat) akan bertambah. Maka hutang negara dapat dikurangkan lagi. Justeru kita semua perlulah menyokong usaha DSN itu bagi kebaikan kita juga.
Bacaan tambahan Hutang Negara
- Posted using BlogPress from my iPad

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive