Saturday, July 25

The Edge Telah Melanggar Etika Kewartawanan Malaysia @MpKotaBelud

Seperti biasa yang melompat bila kenyataan yang telah dikeluarkan oleh Pengarah Komunikasi dan Strategi Barisan Nasional adalah golongan serta pentabsub pembangkang yang tertekan dengan dedahan yang telah dibuat.

Tony Puah sejak awal lagi memang tertekan MKP yakin beliau terlibat didalam komplot menjatuhkan Kerajaan Malaysia, Memang itu pun tujuan sebagai pembangkang di Malaysia. Bagi MKP sudah pastinya serangan tertumpu pada kreditbiliti sumber yang mendedahkan. Biasalah rakyat Malaysia sekarang sudah bijak menilai namun ada jugak yang mempercayai tomahan dari pihak pemimpin DAP ini.

Isu The Edge ini boleh disimpulkan disifatkan sebagai melanggar Etika Kewartawanan Malaysia.

Akta Fitnah 1957: Bertujuan melindungi masyarakat daripada menjadi bahan fitnah orang yang tidak bertanggungjawab. Fitnah adalah kata-kata dusta mengenai orang lain dan dihebahkan atau disiarkan kepada pihak ketiga. Akta fitnah merupakan undang-undang sivil. Jika fitnah itu mengandungi unsur jenayah, tuduhan boleh dikenakan di bawah Kanun Keseksaan (S.449) dan jika didapati bersalah boleh dihukum penjara dan/atau denda. Dalam kes fitnah, tanggungjawab membuktikan sesuatu (burden of proof) terletak pada yang dituduh membuat fitnah. Pihak yang tertuduh perlu membuktikan bahawa kenyataan/ keterangannya itu adalah benar dan merupakan berita atau ulasan yang adil (fair  comment) dan dibuat untuk kepentingan orang ramai.

Akta Keselamatan Dalam Negeri 1960: Bertujuan membendung kegiatan subversif yang boleh membahayakan keselamatan negara, sama ada kegiatan komunis, ahli politik atau orang yang terlibat dengan kegiatan komunis (setelah tamat Darurat pada 31 Julai, 1960). Akta ini mempunyai peruntukan menyeluruh. Jika sesuatu kegiatan itu boleh membahayakan keselamatan negara Menteri Dalam Negeri berkuasa menahan orang yang melakukannya hingga dua tahun tanpa perbicaraan. Ketua Polis Negara juga boleh menahan seseorang hingga 60 hari.

Baca selanjutnya mengenai Etika Kewartawanan http://mpi.my/etika-kewartawanan-malaysia

The Edge telah mengelirukan rakyat Malaysia supaya beranggapan bahawa kumpulan media itu mendapat maklumat mengenai 1Malaysia Development Berhad (1MDB) secara terhormat daripada sumber yang dipercayai, kata Pengarah Komunikasi dan Strategi Barisan Nasional, Datuk Abdul Rahman Dahlan.

Berdasarkan pengakuan pemilik kumpulan itu Datuk Tong Kooi Ong bahawa mereka telah memperdayakan bekas eksekutif PetroSaudi International Ltd (PetroSaudi) Xavier Andre Justo berhubung bayaran untuk mendapatkan bukti, katanya: "Rakyat Malaysia tidak boleh menerima apa yang dikatakan oleh The Edge pada nilai lahirnya."

"Jika The Edge boleh menipu seorang penjenayah lick seperti Justo, saya tidak akan terkejut jika mereka boleh turut menipu rakyat biasa.

"Memang, organisasi berita yang berwibawa tidak akan membayar untuk mendapatkan maklumat dan mereka juga dijangka tidak menipu untuk memperolehnya. Jika tidak, reputasi mereka juga menjadi taruhan apabila mereka menipu untuk mencuri maklumat yang dicuri," katanya dalam tulisan di Facebooknya hari ini.

Abdul Rahman, yang juga Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan, berkata adalah memalukan apabila The Edge tidak muncul 'bersih' dari awal lagi dan 'cuba menutup perbuatan mereka' selepas Justo mendedahkan maklumat mengejutkan dalam wawancara dengan akhbar The Straits Times dari Singapura.

"The Edge berkata dokumen-dokumen curi itu tidak dipinda sama sekali tetapi pakar forensik komputer antarabangsa serta pihak berkuasa Thailand menyatakan sebaliknya.

"Mereka mengembar-gemburkan laporan ini untuk beberapa bulan untuk tujuan politik manakala berharap tiada siapa akan mengetahui siapa itu sebenarnya Justo," katanya.

Abdul Rahman berkata penerbit akhbar Financial Daily itu telah mendakwa menerbitkan maklumat yang diragui dan dicuri merupakan perkara yang paling terhormat untuk dilakukan.

"Jangan cuba untuk mencari jalan keluar dengan mendakwa sebagai tindakan yang mulia, Mr Ho (Kay Tat) dan Mr Tong," katanya.

Terdahulu, Tong dalam kenyataan hari ini mengakui memperdayakan Justo berhubung bayaran kepadanya untuk memperoleh dokumen 1MDB yang didakwa dicuri oleh warga Switzerland itu daripada bekas majikannya.

Bagaimanapun, Tong berlaia itu sahaja cara untuk mendapatkan bukti bagi mendedahkan bagaimana sekumpulan kecil warga Malaysia dan asing menipu rakyat Malaysia membabitkan jumlah wang US$1.83 bilion (RM6.97 bilion).

No comments:

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive