Friday, July 3

#1MDB BILA KETUA MENTERI PULAU PINANG UGUT, Dato' Abdul Rahman Dahlan PUN BOLEH

Nampaknya DAP akan membuat apa sahaja untuk menghalang perumahan kos rendah yang akan dibina atau mengganggu mana-mana rancangan Kerajaan Persekutuan - termasuk rancangan penyusunan semula 1MDB.

Sebagai sebahagian daripada rancangan penyusunan semula 1MDB, 1MDB telah mengumumkan bahawa mereka telah menerima tawaran daripada beberapa pembeli untuk tanah mereka bernilai RM1.3 bilion di Pulau Pinang dan tanah RM300 juta di Pulau Indah.

1MDB telah mengumumkan bahawa mereka telah melantik syarikat perunding hartanah bebas untuk menilai tawaran ini.

Walau bagaimanapun, nampaknya bahawa rancangan 1MDB untuk menjual tanah di Pulau Pinang untuk mengurangkan hutang adalah dalam keadaan bahaya bakal disekat oleh Ketua Menteri Pulau Pinang dan Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng - yang mengadakan sidang akhbar khas semalam untuk memberi amaran kepada bakal pembeli.
Sesiapa pun yang membeli tanah itu harus ingat bahawa mereka juga perlu mendapatkan kelulusan dari negeri ini, kata Lim Guan Eng. 
"Saya mengingatkan sesiapa yang membeli tanah itu. Ingat bahawa kerajaan tidak pernah berjanji untuk memberikan kelulusan." 
"Biarlah ini menjadi amaran kepada sesiapa yang membeli tanah itu, kita tidak akan dengan mudah meluluskan apa-apa rancangan pembangunan dan kami akan melindungi kepentingan penduduk sedia ada," katanya pada sidang akhbar di pejabatnya semalam.
Adalah pelik apabila Lim Guan Eng bercakap tentang melindungi setinggan di atas tanah apabila sejak 7 tahun yang lalu, beliau telah menendang begitu ramai orang dari tanah mereka dan membenarkan pemaju untuk membina kondominium mewah di tempatnya.

Kes Kampung Buah Pala yang paling berprofil tinggi di mana Lim Guan Eng memberitahu mahkamah beliau tidak pernah mendengar tentang Anwar menjanjikan penduduk bahawa kawasan kampung itu akan diselamatkan jika DAP menang di Pulau Pinang.

Selama dua tahun, Lim Guan Eng telah menyekat usaha-usaha oleh 1MDB untuk membina 9,999 perumahan kos rendah di atas tanah yang mereka beli.

Sekarang apabila 1MDB dalam mod penyusunan semula dan tidak lagi mampu untuk membina rumah-rumah kos rendah, Lim Guan Eng seolah-olah mahu untuk menyekat sebarang usaha oleh 1MDB untuk menjual tanah dan mengurangkan hutang.

Sangat pelik bahawa LGE tidak "melindungi penduduk" dan menghalang pembelian ketika 1MDB membeli tanah itu dahulu pada tahun 2013 dan hanya kini mahu menghalangnya. Mungkin caj premium tanah terlalu menarik ketika itu?

Kini hanya mahu menyekat kerana boleh sabotaj penyusunan semula 1MDB.

Selain daripada 1MDB, beliau juga terus menyekat agensi kerajaan persekutuan seperti PERDA dan JKP Sdn Bhd daripada membina lebih banyak rumah kos rendah - walaupun Kerajaan Pulau Pinang sendiri telah gagal untuk berbuat demikian.


Sebelum ini Guan Eng telah membuat janji tak serupa bikin pada tahun 2012. Ianya berupa janji manis yang ditabur untuk meraih undi pada PRU-13.Sehingga ke hari ini dimana tempat serta rupa bentuk rumah yang telah dijanjikan. Entah berapa lama Rakyat Pulau Pinang hendak ditipunya.


Guan Eng nak main sangat kasar.... Nah tengok apa yang telah dikatakan oleh Dato' Abdul Rahman Dahlan. 

No comments:

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive