Tuesday, August 25

ANAK MELAYU DIPERKUDAKAN #BERSIH4.0


ANAK MELAYU yang beriya-iya mahu menjatuhkan kerajaan yang sedia ada melalui demotrasi jalanan. Korang sebelum nak Ubah sesuatu lebih baik ubah diri sendiri menjadi yang lebih baik. bukan seperti yang tertera seperti gambar diatas. Bukan sahaja memalukan kaum akan tetapi menjatuhkan maruah diri sendiri sebagai melayu mempunyai adat resam serta berbudi bahasa. Kerajaan yang ada hanya dapat dijatuhkan hanya dengan Majoriti UNDI semasa pilihanraya UMUM.


Yang paling lucu adalah Kereta tiada harga.......? Hakikat yang perlu RARA tahu adalah masih lagi ada pengusaha menjual kereta terpakai. Jika kereta tiada harga sudah tentu kedai menjual kereta terpakai telah menutup operasi mereka. MKP lihat dengan mata dan kepala sendiri masih lagi berderet kedai menjual kereta terpakai di Kajang atau pun tempat lain.... 

Pasaran kediaman di Malaysia berada di tahap 'sangat tidak mampu dimiliki', mengikut ukuran piawaian antarabangsa.

Median harga rumah di Malaysia berada pada tahap 4.4 kali median pendapatan isi rumah tahunan berbanding pasaran tahap mampu milik tiga kali ganda median pendapatan isi rumah tahunan mengikut piawaian antarabangsa.

Median pendapatan bulanan rakyat Malaysia ialah RM4,585.

Laporan Pasaran Kediaman Mampu Milik oleh Institut Penyelidikan Khazanah (KRI) berkata, kenaikan empat kali itu berlaku secara konsisten daripada tahun 2002 hingga 2014.

Menurut laporan itu, daripada peniaian pelbagai median dan nisbah kejatuhan pasaran penembusan mendapat masalah kediaman tidak mampu milik berlaku di beberapa buah negeri di Malaysia.

Keadaan itu merupakan tanda amaran bahawa kediaman mampu milik terutama bagi isi rumah berpendapatan rendah akan lebih buruk jika dibiar atau tidak dikawal.

Kajian yang mengambil masa dua tahun itu memberi tumpuan kepada pasaran kediaman di Kuala Lumpur, Pulau Pinang Johor, Selangor, Negeri Sembilan dan Melaka.

Daripada hasil kajian itu mendapati pasaran kediaman di Kuala Lumpur dan Pulau Pinang berada dalam kategori 'teramat tidak mampu dimiliki' masing-masing dengan median 5.4 dan 5.2.

Salah satu puncanya ialah bekalan kediaman tidak responsif kepada kecekapan permintaan.

"Daripada hartanah-hartanah baru yang dilancarkan di Kuala Lumpur pada tahun 2014, tidak ada braket harga hartanah di bawah RM250,000 - RM1 juta, sebaliknya harga yang ditawarkan adalah RM500,000 hingga RM1 juta.

"Mengambil tahap tiga kali median pelbagai hartanah di Kuala Lumpur, harga yang ditawarkan adalah dari RM274,320.

" Median lebih rendah bagi pasaran hartanah di Pulau Pinang dengan bracket harga RM50,000 hingga RM100,000 tetapi disebabkan pendapatan isi rumah negeri itu lebih rendah maka pelancaran hartanah di bawah tahap tiga kali median

dan pembinaan kediaman mewah yang lebih banyak menyebabkan pasaran hartanah di negeri itu menjadi 'teramat tidak mampu dimiliki," menurut laporan tersebut.

Pasaran hartanah di Johor pula lebih responsif berbanding Kuala Lumpur dan Pulau Pinang tetapi masih tidak seimbang dengan pelancaran kediaman melebihi tiga kali median pelbagai harga.

Selangor, Negeri Sembilan dan Melaka pula didapati menawarkan bracket harga kediaman pelbagai dengan pelancaran hartanah baru pada atau di bawah tahap tiga kali median.

Menurut laporan itu, secara purata sebanyak 60,000 buah kediaman telah dilancarkan sejak lima tahun lalu.

Berdasarkan laporan itu, kawasan bandar menghadapi cabaran lebih besar, di mana pemilikan perumahan sekitar 69.1 peratus.

Di Kuala Lumpur, kadar pemilikan kediaman adalah 53.5 peratus berdasarkan bancian populasi dan perumahan tahun 2010.

Sementara itu, kadar pemilikan kediaman di Malaysia pada 2011 adalah 72.5 peratus - satu kadar yang tinggi berbanding pemilikan diaman di negara-negara maju seperti Australia (68.1 peratus), United Kingdom (67.4 peratus) dan Amerika Syarikat (66.5 peratus).

Laporan Pasaran Perumahan Mampu Milik itu juga mendapati secara umumnya kenaikan harga rumah disebabkan faktor peningkatan hartanah.

Pemaju perumahan sanggup membayar kos hartanah yang tinggi berdasarkan kenaikan harga pasaran perumahan.

Kos pembinaan bukan punca kenaikan harga rumah kerana kos pembinaan menurun di Malaysia.

1 comment:

Anonymous said...

Apa boleh buat, kitakan dah dibangsatkan.
MELAYU=UMNO=NAJIB=BANGSAT . Aduhai sakitnya hati. Bukan semua orang melayu ahli umno dan bukan semua ahli umno penipu dan bangsat. Sedih, kalau pemimpin macam ni, ya allah selamatkanlah kami.

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive