RAPID

Wednesday, August 26

DOSA-DOSA TUN MAHADIR.....?


Ekonomi sedang runtuh. KDNK telah turun hingga ke paras 7.4%.

Kontrak sektor pembinaan hanya 23.5%, pembuatan menguncup 9%, dan pertanian sebanyak 5.9% pada tahun tersebut.

Matawang turun dengan begitu teruk, hampir 50% dari RM2.50 kepada RM4.84 berbanding dolar US.

Kadar faedah bank naik sehingga 18%. Kereta yang ditarik oleh bank mencecah paras tertinggi. Tiada orang yang membeli kereta - malah kereta yang ditarik dan pengedar kereta pun menutup perniagaan.

Pasaran saham menjunam 75% ke bawah 270 mata, berdozen-dozen syarikat senaraian awam - termasuklah syarikat kroni Renong, UEM, Taiping Consolidated - dan beribu perniagaan lain berada di ambang muflis dan gulung tikar.

Dan anda perlu mewujudkan Danaharta untuk menyelamatkan mereka.

Malah, anda terpaksa menggunakan wang Petronas untuk menyelamatkan syarikat anak anda - konflik kepentingan besar-besaran yang anda tidak pernah peduli untuk mempertahankannya.

Bank tidak lagi boleh meminjamkan wang atau memanjangkan tempoh bayaran semula - menyebabkan syarikat sesak dan terpaksa ditutup.

Malah bank sendiri berhadapan masalah dan muflis.

Dan anda perlu mewujudkan Danamodal untuk menyelamatkan mereka.

Simpanan matawang asing hanya pada paras RM20 bilion dan hanya boleh membiayai 2.7 kali import - satu paras di bawah standard antarabangsa.

Kerajaan hampir muflis dengan hutang kepada KDNK melonjak melepasi 100%. Menteri-menteri dan pegawai tinggi kerajaan terpaksa menerima potongan gaji 10%.

Anda secara terbuka meminta bantuan Singapura untuk meminjam wang tetapi hanya memperolehi ‘maaf’ sebagai balasan.

Anda baru sahaja pecat Timbalan Perdana Menteri dan Timbalan Presiden, menahan Ketua Pemuda UMNO anda dan berdozen-dozen lagi di bawah ISA.

UMNO berpecah - dengan ramai melaungkan anda merupakan bebanan kepada parti dan BN akan kalah dalam pilihanraya umum seterusnya.

Beratus ribu orang berhimpun di jalanan mendesak anda meletakkan jawatan.

Timbalan Presiden US secara terbuka memuji orang yang berhimpun dan memanggil mereka ‘Rakyat Malaysia Yang Berani’ yang menuntut demokrasi.

Ratu Elizabeth II, yang tiba untuk merasmikan penutupan Sukan Komanwel. Di kerusi tempat duduk stadium, orang yang berhimpun protes memegang slogan besar untuk anda baca bertulis ‘Thanks For The Great Moments’.

Ada satu ketika, peserta protes mengejar konvoi Ratu England tersebut dan Ratu England melambai tangan dari tingkap kereta.

Wan Azizah berkata, "Saya berasa sangat sedih sebab Dr Mahathir merupakan pemimpin yang ulung, tetapi sekarang beliau telah menjadi orang politik yang terdesak yang sanggunp menindas rakyatnya untuk kekal berkuasa".

Itu yang berlaku pada tahun 1998.

Adakah anda meletak jawatan?

Tidak, anda tidak berbuat demikian.

Anda kekal sebagai PM yang bertanggungjawab dan presiden parti untuk memperbaiki apa yang anda boleh untuk yang terbaik daripada kemampuan anda.

Anda tidak melarikan diri pada masa itu maka begitu juga anda tidak patut menafikan PM lain dari menjalankan tanggungjawabnya sekarang juga.

Masalah pada 1998 dihadapi oleh beberapa negara. Sekarang, ekonomi kita lebih kuat dan masalah yang dihadapi adalah global. Mata wang Rusia, Norway, Denmark, Turki, New Zealand, Australia dan banyak lagi yang lain telah jatuh lebih kurang sama atau lebih teruk daripada Ringgit Malaysia.

Biar PM Najib tangani cabaran ini tanpa lencongan dan gangguan.

Jika anda tidak boleh membantu atau tidak sanggup, jangan menjadikannya lebih buruk.

Oleh Lim Sian See

21 comments:

Anonymous said...

hoi sudah la , baru sekarang nak meroyan kalau dah nak pasang niat burok ,pasai apa dari dulu hang tak mau tulis , sekarang baru nak buat cerita , hang punya point semua dah di jawab sejak 1999 lagi ini semua rekaan PKR masa itu tak yah nak recycle , hang punya blog ini lebih baik kutar nama MAT KEPALA TOYA .

Anonymous said...

hahaha anon11.14... jgn x tau plk...die dpt duit derma dr najib...bila bt cite ni blh claim duit derma lg...hohoho

Anonymous said...


1. Dia tak pernah mohon duit dari Singapore

2. Gaji dinaikkan sebanyak 10% untuk 3 kali (tak de potong gaji)

3. Rekod mencatatkan 60 ribu yang hadir menuntut letak jawatan

4. Penipu macam ini yang menjahanamkan UMNO.....

Anonymous said...

.. ini kan cuma sebagai peringatan kepada pentaksub mahathir... jangan sekadar kokok deras.. ekor bergelumang tahi...

Anonymous said...

Brader jangan dok meroyan la..sebelum tu cuba semak sat yang jadi pemangku Perdana Menteri masa tu siapa? Siapa yang buat keputusan? Siapa yang jadi Menteri Kewangan?

Nak kondem guna akal..

dan tolong semak sat kalau MISC tak dibeli PETRONAS ,Syarikat Negara mana yang telah membuat tawaran paling tinggi untuk mendapatkan MISC??

Fikir guna otak bukan guna PungK**Q

Anonymous said...


Peringatan guna fakta betul..... bukan menipu potong gaji....

hasnul rahman said...

Assalammualaikum wmt,
Apapun yg kamu katakan itu tetap bertentangan dgn pendapat umum yg mengatakan Tun M ada banyak jasa kpd negara.

Pemerintahannya boleh bertahan selama 22 tahun. Bukannya baru lima tahun dah timbul masalah besar. Masalah kradebeliti. Masalah kepercayaan rakyat dan keyakinan rakyat kepada PMnya.

Masalah kejatuhan ringgit dizaman Tun adalah gara-gara penyangak matawang. Bukan kerana politik dan salahurus negara. Namun dgn 'bijaksana' dan tak terduga oleh mana-mana pakar ekonomi, Tun M berjaya menatasinya malah menewaskan niat jahat penyangak matawang - George Soros. Najib adoooooooooo?

Lebih malang lagi, masalah yg dilakukan secara peribadi oleh PM sekarang cuba diertikan sebagai salah UMNO. Najib yg buat salah, UMNO yg dapat nama buruk. Tepat dan benarlah seperti kata TS Sanusi, "Pemimpin yang menyebabkan UMNO hilang kuasa adalah pemimpin yg 'terbangsat'.

Tun M hingga ke hari ini masih dihormati oleh pemimpin negara luar seperti Jepun dan negara-negara Arab. Hingga ke hari ini pendapat, pandangan dan ceramah beliau masih ditagih pemimpin-pemimpin negara negara lain. Najib adooooooooooooo?

Kepada saya, sebagai manusia, Tun M tak akan terlepas daripada melakukan salah dan silap. Tapi kalau dibandingkan antara salah/silap dgn kebaikan dan khidmatnya membangunkan negara mengatasi salah dan silap. Maklumlah, berkuasa selama 22 tahun. Bukannya baru lima tahun.....
Wallahhu'alam.

Anonymous said...

Dulu xde 1mdb, xde 2.6 billion masuk akaun peribadi. Lepas tu menipu tegak2 dermalah, bila Tanya kena pecat. Tun tanya je pasal 1mdb Dan dia nak tahu apa cerita sebab pada pendapat dia Ada masalah tapi bangsat itu berdalih tak jawap, bodoh. Ini x termasuk perbelanjaan yang gila 2 oleh anak bindi dia.

Anonymous said...

orang yang tidak dapat melihat jasa2 dan kebijaksanaan Tun mentadbir negara pada masa dahulu adalah orang yg sedang menipu diri sendiri..sehingga sekarang masih belum ada tokoh politik di malaysia setanding Tun..

Anonymous said...

Kelebihan Tun saat ini ialah kesanggupannya menjaja fitnah terhadap Najib dan 1MDB serta spin sana sini soalan bertujuan nak jatuhkan Najib. Tapi hal fitnah ini menunjukkan kebobrokan akhlak yg amat pelik dari seorang yg dipanggil negarawan. Sesuatu yg sukar diterima akal yg waras tapi itulah mantan PM. X payah nak ungkit fasal jasalah, dia jadi PM kan dapat gaji lumayan, rumah, kenderaan, kekayaan dan macam2 keistimewaan lagilah. Kalau x kenapa sehingga sekarang ni masih meroyan sakan fasal jawatan PM. Biarlah Najib uruskan jawatan PM tu saat ini, kerana ini masa dia. Dia ada caranya tersendiri.

Anonymous said...

Inilah bangsat melayu yg mendewakan so munafik tun mahataik...

Anonymous said...

Ko lupa sejarah...bangsat tail tu paling kedekut...
Bonus hanya diberi waktu nuar jadi TPM sblm kena tendang.
Gaji hanya naik zaman pak lah...

Anonymous said...

Mgkin nuar terlibat utk tumbangkan mahataik dgn melingkupkan ekonomi negara.
Tapi bangsat2 melayu yg berdiri di blkg nuar adalah siapa? Selain zahid...adalah muhyidin yasin!!!!
Najib dan paklah antara mrk yg berdiri Di blkg mahataik dikhianat oleh mahataik krn mgkin agenda mahataik utk jadikan muka2 kesian dan naif najib dan paklah tidak kesampaian.ITU pendapat aku....
Ada mrk nak buka bau busuk najis2 mahataik spt mana mahataik buka keaiban mrk????!!!!
Mahataik adalah punca utama parti dan negara jadi kecoh sampai skrg!!!!Selagi dia tak ada jadikan mrk boneka...dia tak akan berhenti!!!!!
22 tahun mahataik jadi pm...brapa puluh org billionaire melayu/bumiputera dilahirkan mahataik???!!!BERAPA?????
Selama 22tahun jadi pm...negeri2 lubuk emas umno/bn spt Swk dan Sabah berapa kali mahataik jenguk dibanding najib.Baru skrg bn nak jenguk Sabah/Swk!!!!Mahataik ada!!!!Skrg dia ganti nuar yg dlm penjara pi burukkan negara di depan dunia...mmg pukimak bangsat punya Kerala!!!!
Kenapa dia sebagai mentor tidak bersemuka secara tertutup berjumpa najib dan kabinet selesaikan semuanya.Motif mudah...najib bukan boneka yg sesuai utk dia!!!!
Aku bukan pro najib, aku sayang parti...tapi aku meluat dgn bangsat2 munafik yg banyak dosa pegi buka aib org!!!!Klu sayangkan parti, sayangkan negara....tegur cara berhemah.Bukan jadi pengganti anwar yg dlm penjara.Klu jatuhnya parti..bukan salahkan najib seorang...AKU SALAHKAN JUGA MAHATAIK!!!!

Anonymous said...

Klu zaman dia tak ada ISA dan ada smartphone...tak mgkin sampai 22tahun.
Dosa2 dia org tak berani bongkar krn takut!!!
Anak2 dia kaya org senyap!!!
Cina2 yg kaya krn dia tapi bangsa sendiri??!!

Anonymous said...

Ko ada semak tak penjelasan pihak 1mdb najib secara bertulis dgn dia???!!!
Sapa tak kenal tun m nie???!!!
'Semasa 22tahun saya jd pm, tak pernah sy menerima derma dari timur tengah"
Yang buat UIA, derma bnyk dtg dari mana??
Yahudi???!!!
Org tua tu dah nyanyuk...selagi sasarannya tak tumbang, selagi tulah dia menyalak.
Sama kes dia buang ketua hakim negara dan salahkan sultan johor yg perkenan...penipu punya Kerala!!!!!
Kes rasuah dgn salahguna kuasa mtk petronas menyelamatkan syarikat anaknya yg dah bangkrap!!!!
Mggunakan wang rakyat lbh 3 Kali nilai rm42bil 1mdb menyelamatkan syarikat2 kroni dia.Lebih rm100bil klu kumpul semua...
Bro...aku benci manusia nie bukan krn dia nak tumbangkan najib.Aku benci bila manusia yg ada juga dosa pada rakyat dan negara bercakap seolah2 dia maksum dan mengata dan mengutuk org lain.Klu dia bagus dan bijak...gunakan saluran yg betul.Pejabat dia dgn pejabat pm sama2 di putra jaya.Yang dia kecoh sangat kenapa!!!!???
Klu tak ada agenda...tak mgkin dia meroyan!!!Dia nak rakyat berkongsi perasaan utk sama2 memfitnah!!!Bagus sgtkah dia tun dulu!!!!
Klu buruk pun najib, guna cara yg betul spt pemilihan parti.Jgn berkias2 sokong sundal Bershit 4.0.ITU yg aku meluat dgn mantan taik nie!!!!Mudah jer pemikiran aku...dia tak dpt boneka kan najib!!!Slps najib pun, klu tak ikut telunjuk dia..akan senasib dgn paklah....
Tapi kena ingat!!!!Klu yg dipilih dpd puak Kerala nie...bakal pm akan dikutuk sbg pm boneka.Suara majoriti kabinet tak berfungsi...yg berfungsi...suara veto mahataik!!!!

Anonymous said...

Yang selamat adalah kroni-kroni Dia dan Anwar. Tak hairanlah diantara mereka hingga sekarang mempunyai harta sehingga 7 keturunan tak habis.

Ribuan ushawan IKS muflis. Namun Mokhzani tetap unggul hingga sekarang begitu juga Daim.

22 tahun perintah. 3 Timbalan Perdana Menteri meroyan tak jadi Perdana Menteri. Satu Perdana Menteri dipaksa berhenti dan diganti.

Inikah sikap seorang Nagarawan. Anak sendiri jadi pengkhianat kepada bapa tidak pula diambil sebarang tindakan.

Bini orang pula nak ditibai.

Anonymous said...

Jasa dia aku akui!!!!Tabik sungguh....
Cuma tak sekata!!!!Ko pernah pegi ke negeri2 yg kurang infrastruktur di Malaysia zaman tun m?????
Ada tempat2 mcm zaman sblm merdeka krn seluruh wang utk bangunkan monument kebanggaan negara termasuk langkawi.Respek sungguh!!!
Zaman paklah n seterusnya najib barulah kelihatan perubahan...tu aku akui!!!!
Nak melolong meroyan jambatan bengkok dibatalkan zaman paklah!!!???Gila mgkin Kerala tu!!!!Berbilion2 wang tu utk rakyat kan bagus...Sejak ITU paklah lalu dimusuhi hingga berundur.Celaka punya Kerala!!!!
Hanya krn 1mdb dan rm2.6bil derma ITU lalu dijadikan bola tanggung oleh Kerala utk menjatuhkan najib.Sedangkan dia berbillion2 wang rakyat dan negara habis percuma krn nak selamatkan syarikat2 kroni yg CEO dan pengarah yg bodoh!!!...dia boleh lupa atau buat2 lupa.
Penjelasan dpd CEO 1mdb jelas syarikat tersebut di atas landasan yg betul.Cuma bodohnya Kerala ialah dia berpandu pada Swk report si kroni anwar ibrahim.Sapa tak kenal Swk report...maknanya Kerala aka mahataik sama level dgn anwar!!!!Seronok berpandu WSJ milik yahudi yg 3 Kali kalah saman oleh kerajaan Singapore yg tidak dibaca oleh rakyat usa sendiri.Bodoh betul mahataik!!!!!
Kenapa ko tak pegi jumpa najib n kabinet dia secara tertutup!!!!!!!!Dpd ko dimalukan spin sana sini akhirnya ia adalah dokumen palsu mainan pembangkang nak jatuhkan kredibiliti kerajaan?!!!Dapat gelaran doktor tapi tak sangka pendek akal bila bab nak jatuhkan org!!!
Bro semua...aku bukan pro atau gemar dgn najib tu!!!!Spt aku sebut sblm INI...aku benci munafik!!!!!
Mrk semua akan pergi...keutamaan adalah parti...Kita ikut saluran betul nak jatuhkan najib.Cuma selagi dia tak disabit bersalah...kita wajib sokong!!!
Yang dah mantan...buat cara mantan!!!
Berdiam diri lbh baik dpd meroyan menambah dosa.
Kpd puak tun m...aku mtk maaf!!!
Keutamaan aku adalah parti...aku pernah setia dgn tun m ketika anwar ditendang...dan selagi najib tak bersalah..aku tetap sokong.Klu dia bersalah dan menyalak mcm tun m...aku akan bantai demi parti dan negara!!!!!

Anonymous said...

Pandangan dan pendapat aku mudah.Tun m seorg yg ego dan merasakan dia maha bijak.Bila dia tak dpt jadikan pak lah dan najib sbg boneka...jatuhkanlah dgn apa sekalipun.Sapa tak kenal tun m sblm ini klu bab menangkis dan membunuh reputasi lawan wlpun dgn cara fitnah!!!!!
Dia sendiri mengakui membaca kehebatan kaum yahudi...mana tahu idea2 yahudi tu dia gunakan utk jatuhkan seseorg!!!

Anonymous said...

Aku klu tun mahataik nie tak meroyan dgn dokumen2 palsu tu...aku tak kesah.Banyak jalan dan cara utk dia bawa berbincang dgn najib serta kabinet utk selesaikan kemelut demi bangsa, agama dan negara.
Tak sangka ada juga kebodohannya.Mgkin anwar tersenyum krn mahataik sanggup terima bulat2 dokumen2 Sarawak report yg menjadi bhn propaganda anwar di luar negara tu!!
Yang bnyk buka najis mahataik bukannya najib...org yg dah lama membenci dia zaman kuku besi dulu.Mujur anwar dlm jel...klu tidak habis bogel segala kemungkaran.
Bapak berkias2 sokong bershit 4.0.Klu anak dia pendokong bershit 4...tentunya gembira sekali.
Udah2 lah....kpd puak tun mahataik.,pedulikan dunia meroyan org tua tu!!!!Fikir hal survival parti...mrk tu dah kaya dah...apa dia kesah!!!
Klu tak suka najib...tunggulah saat yg sesuai masa pemilihan.Tanpa kouta..sesapa saja boleh naik tapi jangan ada dpd puak tun mahataik.Gerenti president aka pm jadi boneka mahataik.

Anonymous said...

Wooo.. Anon, August 26, 2015 at 9:31 PM suruh tegur cara berhemah. cara dia comment tu contah "berhemah". Aku pasti anon ni bodoh, tak berpelajaran, miskin haprak. Sebab tu comment standard, macam PM kesayangan dia cakap, bangsat, Dahla bodoh, sombong pulak tu, jugak miskin bangsat!

Mat Kilau, Najib kata hang ni bangang, ingat lagi ka? Dapat duit lebih la ni atau mau bonus? Najib tunggu hari saja lagi. Hang nak naik kapal mana pulak lepas ni?

Anonymous said...


Memang betul ada gaji naik masa Pak Lah. Tapi masa Tun Dr M di zaman gawat gaji naik 10% untuk 3 kali.

So penipu mcm ini akan hancurkan UMNO...

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive