RAPID

Wednesday, September 2

Tun M DISIASAT POLIS #Bersih4


Bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad akan dipanggil polis bagi membantu siasatan berhubung penglibatannya dalam perhimpunan haram Bersih 4.0 yang diadakan pada Sabtu dan Ahad lalu.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar berkata, polis juga akan menyiasat kenyataan-kenyataan yang dibuat oleh Dr. Mahathir semasa perhimpunan jalanan itu, selain kerana menghadiri perhimpunan tersebut.

“Kita akan panggil beliau… beliau telah membuat ucapan dan pelbagai tuduhan tertentu, kita pun hendak tahu dengan lebih lanjut apakah maksud beliau itu, serta dari mana maklumat itu diperoleh.

“Contohnya kenyataan Tun kata bahawa Ketua-ketua Bahagian UMNO telah dirasuah, jadi kita hendak tahu secara lebih lanjut… harap beliau pun boleh memberi kerjasama pada polis,” kata Khalid lagi.

Selain itu, pengerusi Bersih, Maria Chin Abdullah dan enam ‘orang kuat’ pertubuhan tidak berdaftar tersebut turut dipanggil pihak polis untuk diambil keterangan mereka di Bukit Aman, Kuala Lumpur pada Rabu.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas perasmian Majlis Sambutan Peringatan Hari Pasukan Polis Marin ke-68 di Markas Operasi Pasukan Polis Marin Wilayah 1, di Pelabuhan Klang di sini pada Rabu.

Negarawan tersebut memeranjatkan pelbagai pihak apabila muncul secara tiba-tiba dalam perhimpunan tanpa permit itu dekat Dataran Merdeka pada lewat Sabtu dan kemudian di Pasar Seni pada petang Ahad.

Dr. Mahathir bagaimanapun mendakwa kehadiran beliau secara mengejut itu bukan menyokong pembangkang tetapi mahu bersama-sama rakyat Malaysia membantah kerajaan Barisan Nasional konon tidak demokratik.

Namun, pelbagai pihak mengutuk keras tindakan beliau itu kerana sepanjang 22 tahun memerintah negara, Dr. Mahathir paling lantang mengawal kebebasan rakyat termasuk demonstrasi haram.

5 comments:

Anonymous said...

Mahathir mudah lupa. Mahathir sudah hilang ingatan. Mahathir sudah tidak siuman.

Mana boleh seorang ahli Umno mengkhianati perjuangan Umno? Mana boleh seorang bekas PM main kotor di jalan? Mana boleh seorang tua terdedah kepada risiko jangkitan kuman di perhimpunan haram?

Menurutnya, dia mahu menunjuk sokongan selama dua hari bersama rakyat (katalah seramai 300,000 orang) yang menentang kerajaan dan mahu PM meletak jawatan. Mengapakah dia tidak mahu bersama rakyat (sekurang-kurangnya lebih 3,700,000 ahli Umno) yang menyokong kerajaan? Inilah sebab dia disyaki menghidap penyakit hati yang kronik dan perlu menjalani rawatan di pusat perubatan Islam.

Anonymous said...

Sapa tak kenal dgn tun mahataik nie!!!???
Selagi musuhnya tak berbunyi, selagi itulah dia akan serang tanpa mengira penat lelah dan dosa.Kadang2 kita boleh baca stratetegi dan niat agenda yg ada dlm hati dia.
Imbas kembali ketika paklah dan kabinet beliau memutuskan utk membatal pembinaan jambatan bengkok ke singapura...sejak itulah peribadi dan personaliti paklah disabotaj dan dikutuk habis2an sehingga mahataik ambik keputusan 'merajuk' dgn keluar dpd umno.Mahataik dipujuk kembali menyertai umno pada 2009 setelah najib mnjadi pm.
Berdasarkan pengalaman tersebut jelas mahataik menyerang habis2an peribadi dan keluarga najib mgkin atas alasan yg sama iaitu najib enggan jadi pm boneka.Antaranya mgkin projek proton dan jambatan bengkok idaman mahataik gagal direalisasikan oleh najib.
Dgn 1mdb dan rm2.6b menjadi senjata utama mahataik membunuh kredibiliti dan reputasi najib.Tapi mahataik mgkin lupa atau buat2 lupa bhw dia telah mggunakan lbh bnyk duit rakyat brbnding 1mdb utk menyelamatkan syarikat2 anaknya dan kroni2nya.Ada yg kata melebihi rm100b jika dikumpul semuanya.
Kenapa dia terlalu ghairah???Klu ikut umur keghairahan dunia tersebut mgkin dah pudar berbanding keghairahan kita pada agama dlm umur2 senja begini.
Adakah ianya angkara kroni2 dikayakan olehnya tidak mndapat sebarang laba ketika era najib hanya mahataik saja mampu utk spin semuanya.
Kpd mahataik dan sesiapa yg dekat dgn dia..kami tak kesah pun sapa selepas najib krn kepercayaan kpd ketua dan parti harus diutamakan.Klu org lain mgganti tempat najib...tak kesah langsung tetapi kami tidak mahu presiden atau pm kami jadi boneka kpd sesiapa shj.Biar dia bekerja dgn keputusan bersama kabinet wlpun ada ahli kabinet yg terikut2 rentak mahataik tanpa bertanya dan berbincang dgn mengeluarkan kenyataan 'berkempen' menjatuhkan ketua.Pengkhianatan paling celaka dlm sejarah mana2 kerajaan.
Kpd mahataik dan suku sakatnya...kami dah muak dan mual dgn sikap bodo korang!!!Mcm tiada jalan perbincangan selain dpd mengata di belakang.Klu korang dah cukup bukti, dakwa sahaja najib tu di mahkamah.Tak payah lah bagi pelbagai alasan spt disekat dan sebagainya.Kumpulkan segala kekuatan dan bukti korang dan bawalah ke mahkamah.Biar masalah ini seleaai di mahkamah dpd kita meroyan dan membuat dosa.Jika najib bersalah, sebagai rakyat biasa akan menerima qada dan qadar tersebut dan percaya bhw parti lebih tinggi nilainya dpd mahataik atau najib.

Anonymous said...

hahaha...ko pasti ke masih lagi 3.7 juta ahli umno yg sokong kerajaan.?

Anonymous said...

Lantak lew korang.2.6 biliun ker.3.7 juta ker.aku tetap aku.pagi2 pergi kerja.kul 5 blk.klu ada ot bedal.
korang lain lew.duit banyak berbiliun2.tapi bil2 alhamdulillah semua bayar.kereta alhamdulillah 2 biji.
gaji kecik jew.tapi alhamdulillah,kt m'sia rezeki allah beri.janji usaha. tu jewww.
duk memekak ki cni tkder untung pun.telinga panas.berdebat tkder sesiapa yg menang poonnnn.bye bye.

Anonymous said...

Ko pasti ker ada lagi sokongan dgn pukiR?
Qah,qah,qah,qah....

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive