Thursday, October 22

PARLIMEN DAH JADI MACAM BUDAK BERGADUH, KONG KEK KUAT..? @limkitsiang


Berperangai seperti budak-budak kalah main guli dan terpaksa cakap berbelit-belit mahu mengelak usul digantung Dewan kerana menghina speaker. Ternyata dengan jelasa bahawa kesalahan telah dibuat oleh Lim Kit siang namun selamba biawak aje  masih lagi berhujah umpama biawak yang berlidah bercabang. Itu adalah modus operadi pihak pembangkang mahu terlepas dari diambil tindakan.

Apatah lagi setelah penasihat DAP itu ‘hilang’ ketika Dewan Rakyat mahu menunggu permohonan maaf dan menarik balik dakwaan beliau terhadap Tan Sri Pandikar Amin Mulia.

Sebelum itu, speaker tersebut akur desakan ahli-ahli parlimen Pakatan Harapan yang mahu Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Azalina Othman Said menarik balik notis pemberitahuan usul di bawah Peraturan Majlis Mesyuarat 27(3) untuk menggantung Ahli Parlimen Gelang Patah itu.

Desakan itu selepas beberapa ahli parlimen pembangkang termasuk Lim Guan Eng berhujah bahawa usul itu tidak patut dicadangkan kerana Kit Siang sudah hadir untuk memberi penjelasan kepada di Dewan Rakyat pada sesi petang sedangkan Pandikar memberi tempoh sehingga jam 10 pagi Rabu kepada Kit Siang untuk memohon maaf.

Nasib menyebelahi beliau kerana sebelum berbuat demikian, Dewan ditangguhkan sementara kerana membahaskan usul 18(1) berkaitan jerebu yang mengancam negara.

Pandikar Amin mengingatkan Kit Siang supaya memohon maaf dan menarik balik dakwaan mengatakan beliau seorang diktator dan menyalahguna kedudukan selepas perbahasan di bawah usul itu selesai jam 5.30 petang.

Malangnya, apabila sampai masa, Kit Siang tidak berada di dalam Dewan.

Beliau dikatakan meninggalkan Parlimen sebaik perbahasan mengenai jerebu bermula.

Apabila Timbalan Speaker Datuk Seri Ronald Kiandee yang mempengerusikan mesyuarat menuntut Kiang Siang menyatakan permohonan maaf, ahli-ahli parlimen pembangkang memberitahu bahawa pemimpin veteran DAP itu sudah balik.


Mereka memberi alasan kononnya isu Kit Siang itu akan disambung pada sesi Dewan esok kerana Pandikar Amin menyebut selepas selesai perkara 18(1).

Selepas bertikam lidah dengan beberapa ahli parlimen pembangkang, Kiandee memutuskan perkara itu tidak dapat diteruskan kerana Kit Siang tiada di dalam Dewan.

Melihat tindak tanduk pembangkang berkaitan isu penggantungan Kit Siang, seolah-olah mereka sengaja mempermainkan speaker dan timbalannya sehingga tindakan terhadap beliau tidak dapat dilaksanakan.

Inilah kong kali kong pembangkang, sengaja menimbulkan kekecohan di Dewan dan menggunakasn pelbagai helah atau masalsh teknikal peraturan mesyuarat supaya mereka dapat menegakkan benang basah.

Bagaimanapun, Kit Siang jangan terfikir beliau dapat lepas daripada perbuatannya menghina speaker dan institusi Parlimen.

Ini kerana sebelum sesi petang Dewan Rakyat tangguh jam 6.30 petang, Azalina mengemukakan semula notis pemberitahuan seperti usul terdahulu untuk menggantung Kit Siang.

“Menuduh Yang Dipertua Dewan Rakyat menyalahgunakan kuasa budi bicara beliau untuk ‘sabotaj’ siasatan 1MDB oleh Jawatankuasa Kira-Kira (PAC) diikuti tuduhan beliau adalah ‘diktator’ adalah satu tuduhan yang bersifat bukan sahaja menghina institusi perundangan tertinggi negara – Parlimen.

“Ini adalah satu tuduhan yang berat sekali gus menjejaskan nama baik Dewan Rakyat,” kata Azalina, merujuk kepada tindakan Kit Siang terhadap Pandikar.

Azalina berkata Pandikar telah memberi masa sewajarnya untuk Kit Siang menjelaskan dan memohon maaf tetapi tiada tindakan susulan daripadanya.

“Kerajaan tiada pilihan lain selain membentangkan satu usul di bawah Peraturan Majlis Mesyuarat 27(3) untuk menggantung YB Gelang Patah,” katanya.

3 comments:

Anonymous said...

Taknak duduk dalam dewan parlimen senang ,bertekak je dengan speaker kena halau keluar ,bolih balik rumah,tak payah pikir apa apa

Anonymous said...

LKS ini wakil rakyat yg x bertanggungjawab. Ponteng sana ponteng sini, langgar peraturan. Dah taraf warga emas pun masih x de disiplin. Ini membuang masa parlimen dan rakyat je. x de qualiti langsung. Apapun, ada kesalahan perlu ada tindakan, YDP jalankan tugas..............

Anonymous said...

Shame on you mr oppositions!. Only now I know you are all bunch of clowns in parliment. I don't support the govt 100% either..

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive