Wednesday, August 24

#MyLRT3 #RakyatDidahulukan Beri Menafaat Pada 70,000 Pengguna @NajibRazak @AzmiAziz60 @@MyRapidKL


Hari ini terciptanya sejarah dan memberikan kesan kepada warga Lembah Klang. Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini melancarkan projek rel bandar di koridor barat Lembah Klang, Transit Aliran Ringan 3 (LRT3).

Projek melibatkan jajaran sepanjang 37 kilometer dan menyediakan kemudahan penumpang di Klang, Shah Alam dan Petaling Jaya.

Ia juga akan mengintegrasikan lima stesen LRT3 dengan menghubungkan pengangkutan baru dan sedia ada dan akan memanfaatkan kira-kira dua juta pengguna.

Kerja-kerja pembinaan LRT3 dijadualkan bermula awal tahun 2017 dan dijangka siap pada 31 Ogos 2020 dengan kos kira-kira RM9 bilion.

Perdana Menteri dalam pada itu berharap projek LRT3 akan dapat disiapkan mengikut jadual yang ditetapkan.

"Saya harap ia akan siap ikut jadual dan mengikut bajet ditetapkan. Saya diberitahu LRT3 ini akan siap pada 31 Ogos 2020.

"Ia very tight timeline but I believe dia akan siap ikuttimeline," katanya semasa berucap melancarkan projek LRT 3 di Stadium Malawati.

Najib berharap LRT3 akan mencapai standard pembinaan dan keselamatan bertaraf dunia.

Beliau juga melahirkan penghargaan kepada kerajaan negeri Selangor atas kerjasama diberikan bagi membolehkan projek LRT3 dilaksanakan.

"Terima kasih pada Kerajaan Negeri Selangor atas kerjasama, walaupun berbeza hal lain tetapi untuk kepentingan rakyat for the sake of rakyat," katanya.

Kerja-kerja pembinaan LRT3 bermula awal 2017 dan dijangka siap 31 Ogos 2020.

Projek LRT3 ini telah menerima lebih 90 peratus sokongan dari hampir 7,300 orang yang memberi maklum balas semasa pameran orang awam mengenai cadangan jajaran LRT3 antara bulan Mei hingga Ogos 2015.

Peringkat pra-kelayakan kompetitif telah selesai pada Mei lalu , dimana 96 daripada 124 peserta telah disenaraipendekkan.

Apabila siap, projek LRT3 akan mempunyai 26 buah stesen termasuk sebuah stesen bawah tanah.

LRT3 boleh membawa lebih penumpang berbanding pengangkutan awam lain di kawasan barat Lembah Klang dengan kadar 36,720 orang penumpang setiap arah dan setiap jam.

No comments:

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive