Tuesday, November 8

BILA NETIZEN BERBICARA MENGENAI EKONOMI, MALAYSIA GAGAL PADAHAL.....?


Beberapa hari ini media sosial heboh memperkatakan tentang perbezaan harga bagi pembinaan projek Landasan Keretapi Pantai Timur yang diserahkan pembinaannya kepada syarikat dari China.

Perdana Menteri DS Najib Razak dalam pembentangan Bajet 2017 mengumumkan projek pembinaan Landasan Keretapi Pantai Timur bernilai RM55 bilion tetapi laman web China Communication Construction Company Ltd atau CCCC, syarikat yang dianugerahkan projek pembinaan landasan keretapi secara runding terus itu mengumumkan nilainya adalah berjumlah RM46,000 juta.

Bermakna, ada perbezaan sebanyak RM9 bilion atau RM9,000 juta dengan jumlah yang diumumkan oleh kerajaan.

Jadi ada macai dan netizen yang bermain persepsi bahawa semua bajet RM55B tu adalah untuk China Communication Construction Company Ltd atau CCCC sahaja.

Hakikatnya dalam pembinaan Ada 2 harga yang perlu diketahui iaitu kos projek dan satu lagi kos kontrak.

Selain kos kontrak terdapat juga kos-kos lain yang diambil kira seperti pengambilan balik tanah, feasibility study dan kerja ukur (survey works) yang dikira sebagai kos projek apabila digabung dengan kos kontrak.

Jika kos yang ditandatangani dengan CCCC RM46B bermakna bakinya adalah dari jumlah kos projek. Adalah perkara biasa kos pengambilan tanah dan lain-lain boleh mewakili 30% kos projek.

Biasanya pengambilan balik tanah dibawah kuasa agensi pelaksana bukannya oleh kontraktor atau konsesi yg dilantik. Walaupun dibawah PFI, ia masih dibawah kerajaan atau agensi pelaksana.

Adalah perkara biasa jika projek PFI dimana syarikat akan pajakkan projek dan dibayar secara ansuran oleh kerajaan. Sama seperti projek MRT dan LRT3. Jika projek melibatkan kontraktor luar negara seperti China yang melibatkan hubungan G to G bermakna ada kontrak yang disesuaikan antara Malaysia dan China. Walaubagaimanapun agensi atau pihak berkaitan perlulah menjelaskan isu ini memandangkan ia kini dibincangkan secara terbuka.

Bagi netizen dan macai yang gemar mempertikaikan  kos kajian untuk Projek Terowong Dasar Laut Pulau Pinang bawah DAP pun adalah bernilai RM305 juta! Bayar kertas A4 sahaja. Inikan pembinaan Landasan Keretapi Pantai Timur bernilai RM55 bilion.

Depa lupa yang Guan Eng Ketua Menteri Pulau Pinang yang paling malang telah berjaya melongkupkan ekonomi Pulau Pinang serta menyusahkan rakyat. Antara projek-projek "berjaya" yang telah Kerajaan DAP Pulau Pinang lancarkan untuk mempercepatkan pembangunan ekonomi Pulau Pinang.

Selepas 8 bulan lebih taman tema air dilancarkan untuk menggalakkan pelancongan di Pulau Pinang, taman tema air itu bungkus.

Selepas setahun melancarkan projek golf resort untuk meningkatkan pelancongan dan menggalakkan pertumbuhan ekonomi, projek ini telah dibatalkan kerana tanah itu tidak cukup besar untuk padang golf.

Selepas 6 tahun menganugerahkan projek untuk membantu membangunkan Pulau Pinang sebagai hab pelancongan perubatan, tanah Taman Manggis itu masih lagi kosong.

Tempat letak kereta ‘kancil’ akhirnya siap pada tahun 2015 selepas 7 tahun pembinaan dan menelan belanja 3 kali ganda daripada bajet asal. KLIA2 yang mula dibina selepas tempat letak kereta ‘kancil’ itu mula dibina, telah diselesaikan sebelum tempat letak kereta ‘kancil’ selesai.

Projek Terowong Pulau Pinang telah ditandatangani untuk dibina pada tahun 2013 tetapi 3 tahun kemudian, laporan yang mahal yang bernilai RM305 juta itu masih tidak lengkap. Sementara itu, projek Xiamen University kampus Malaysia yang ditandatangani pada masa yang sama telah pun siap dan mula menerima pelajar pada awal tahun ini.

Begitu cekap sekali Tokong dan Kerajaan DAP Negeri Pulau Pinang.

Tidak hairanlah pertumbuhan ekonomi Pulau Pinang sama ada paling rendah di kalangan semua 15 negeri (mengikut Gerakan) atau ke-3 paling rendah (mengikut Institut Pulau Pinang) bagi tahun 2008 hingga 2015.

Sementara itu, PM Najib baru sahaja membawa masuk RM144 bilion pelaburan dan projek dari China.

Satu-satunya perkara yang DAP mahu membawa masuk dari luar negara adalah abu Chin Peng –malah ini pun mereka telah gagal.

No comments:

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive