Thursday, June 4

TAHNIAH PAS BIJAK DIDALAM MENGATUR LANGKAH DIDALAM POLITIK MALAYSIA.....


Bak kata orang bijaksana, usah dikejutkan raksasa yang sedang lena; buruk padahnya. Begitu juga dalam konteks politik PAS, usaha dicabar ulama yang sedang munajat; goncang iman dibuatnya.

Bagi ulama, berpolitik untuk membolot kuasa bukanlah segala-galanya dalam usaha memupuk dan membentuk saf jemaah yang tersusun ‘bagai sebuah bangunan yang kukuh’.

Berpolitik ialah untuk menginsafi diri sebagai hamba Allah yang memikul tugas untuk menguruskan keperluan duniawi ummah agar lebih selesa dan tekun menyembah Allah.

Semangat politik Islam juga bersandarkan semangat naziran dan basyiran – membawa khabar gembira dan mengingatkan di mana sempadan maksiat dan dosa –tanpa perlu berdiang pada kuasa memerintah sahaja.

Nyata ulama PAS tidak gopoh menyalur dan menyebarkan kefahaman ini pada semua peringkat ahli dan penyokongnya dan bahawa keutamaan mesti diberikan pada soal memelihara wala’ atau kesetiaan pada pemimpin.

Profesional sangka PAS boleh diubah-ubah

Inilah yang sedang berlaku dalam PAS. Ada profesional yang berasa bahawa apabila pintu keahlian dibuka seluas-luasnya kepada mereka, ia dianggap sebagai lesen untuk berbuat apa sahaja untuk mencorakkan jemaah; termasuk menentukan ruang kebebasan dengan pihak luar yang tidak Islami.

Ketua Penerangannya, Datuk Dr Khairuddin Aman Razali menghuraikan gejala kurang sihat ini apabila berkata, ketika rakan komponen Pakatan Rakyat, DAP giat menyerang Datuk Seri Abdul Hadi Awang, ada pemimpin PAS bersikap sambil lewa dan tidak bersungguh mempertahankan presiden.

"Apa yang berlaku hari ini kerana tiada kesetiaan. Kita setia kepada orang lain. Sebagaimana yang ditegaskan oleh Datuk Dr Mahfodz dan Datuk Dr Haron, kita mesti setia kepada parti dan ketua parti. Dalam syarat tahaluf siyasi juga sebut untuk setia.

"Hari ini apabila DAP serang Presiden, ada yang pandang remeh dan cuba beri alasan mengapa DAP serang Presiden. Mereka tak pertahankan Presiden. Ini salah, bercanggah dengan konsep organisasi dan ia mesti diperbetulkan," katanya.

Sejajar dengan pendirian ini, pemimpin-pemimpin Dewan Ulama menunjukkan contoh betapa semua pimpinan dewan itu menang tanpa bertanding.

Bersandarkan perpaduan utuh ini Dewan Ulama dengan tegas seperti pernyataan Allah tanpa kalimah bismillah dalam pembukaan surah At Taubah, meluluskan usul memutuskan hubungan langsung dengan DAP.

Susuk tubuh Hadi diserang, kiri dan kanan

Haji Hadi diserang hebat DAP sejak beliau menyatakan pendirian tegasnya bersabit isu Langkah Kajang, tahun lalu. Serangan dan kritikan terhadap Ahli Parlimen Marang itu digandakan apabila beliau memimpin inisiatif melaksanakan hudud di Kelantan.

Hadi juga dituduh bersekongkol dengan Umno-Barisan Nasional (BN) dalam usaha mewujudkan kerajaan perpaduan demi merealisasikan hukum hudud di Kelantan.

Situasi berkenaan mewujudkan perselisihan pendapat yang begitu 'meruncing' apatah lagi ia terzahir menerusi kenyataan pemimpin tertentu sehingga memberi gambaran ada dua puak dalam PAS –pro-ulama dan pro-Pakatan.

"Dalam Islam, malah PAS ada ketuanya, maka automatik kena wala'. Apabila menjadi ahli PAS dan mengisi borang PAS ada (konsep) baiah, wala' kepada presiden. Hal itu amat penting," tokokPemangku Ketua Dewan Ulama,  Datuk Dr Mahfodz Mohamed.

"Ia bukan perkara baru dan sudah ada dalam perlembagaan PAS. Usul kepimpinan ulama bukan kita yang minta sebaliknya dibawa oleh Dewan Pemuda pada tahun 1982.

“Sekarang ini timbul isu kepimpinan ulama secara khususnya Majlis Syura Ulama. Apa yang kita lakukan sekarang untuk mengekalkan kepimpinan ulama," ujar bekas Pesuruhjaya PAS Johor itu.  

PAS letakkan harapan perpecahan dalam parti tamat selepas muktamar selesai

Sementara itu, Ahli Jawatankuasa Dewan Ulama, Nasruddin Hassan menyifatkan perpecahan itu hanya 'sementara' dan hangat apabila menjelang pemilihan.

"Mungkin nampak perbezaan antara dua kumpulan itu menjelang musim pemilihan. Itu normal. Saya yakin selepas daripada perwakilan memberi mandat kepada kepimpinan baru, saf akan kembali bersatu dan fokus kepada agenda perjuangan seperti sedia kala.

"Dan inilah yang kita alami sebelum ini. Ia bukan perkara baru. Dalam muktamar lalu pun, menjelang pemilihan keadaan akan panas, selepas pemilihan akan ada agenda yang kena fokus dan boleh bertolak-ansur," ujarnya.

Dalam pemilihan kepimpinan Dewan Pemuda, calon-calon yang cenderung pada pendirian dan pemikiran politik ulama menang besar semalam. Seperti dijangka, Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz berjaya merampas kerusi Ketua Dewan daripada Suhaizan Kaiat.

Nik Abduh mendapat 429 undi sementara Suhaizan hanya mendapat 262 undi.
 
Penyandang jawatan Timbalan Ketua Pemuda PAS, Muhammad Khalil Abdul Hadi berjaya mempertahankan kerusi itu daripada cabaran Raja Ahmad Iskandar Raya Yaacob.

Khalil mendapat 435 undi sementara Raja Iskandar berjaya mengutip 257 undi.

Dominasi ulama ini dijangka akan berterusan dalam pemilihan pucuk pimpinan parti hari ini, Khamis, 4 Jun 2015.

Persoalannya sekarang, adakah golongan yang agak “mabuk kuasa memerintah” dan sekaligus mahu menyisihkan pengaruh ulama dalam tahaluf dengan parti luar mengikut selera politik mereka mahu mengambil iktibar daripada selera dan pendirian akar umbi PAS sekarang?

Atau, mereka akan bertindak dengan rasukan ego dan meneruskan usaha  mencerna idea “politik Islam” mereka yang setara dengan selera PKR dan DAP dengan membangun wadah baru atau meresap dalam sistem politik bukan Islam?

2 comments:

Anonymous said...

Bagus PAS, puak liberal habis dicantas, sekarang UMNO pula tapi masalah besar kerana kena buang yang tu..tu...dulu.

Anonymous said...

Ya ...tahniah pada ulamak Pas ........cuma jangan sampai yang dikejar tak dapat yang dikendong keciciran.....x pe tin milo banyak mulalah kumpul derma...baru ada ustaz nak datang berceramah...itupun kalau ada lah......!!!

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive