Friday, July 10

TUN M ADA AGENDA PERIBADI RUPANYA #SelamatkanProton

Datuk Seri Najib Tun Razak pernah menegaskan punca Tun Dr Mahathir Mohamad marah dengannya adalah kerana keenganan melayan beberapa permintaan peribadi mantan Perdana Menteri itu.

Dr Mahathir sendiri sehingga hari ini tidak pernah menafikan bahawa beliau ada membuat permintaan peribadi dengan Najib menjadikan dakwaan Najib sebagai benar.

Selidik punya selidik dan jawapan dari sumber yang rapat dengan Pejabat Perdana Menteri maka terbongkarlah apakah permintaan peribadi yang dimaksudkan itu.


Menurut sumber, terdapat dua perkara yang ditolak Najib yang menyebabkan Dr Mahathir begitu marah dengan beliau sehingga memulakan serangan termasuk yang bersifat peribadi.

Pertama adalah pemintaan Dr Mahathir untuk mendapatkan dana atau geran berjumlah RM1.7 bilion bagi Proton yang menjadi isu sejak tahun lepas lagi.

“Perdana Menteri menolak kerana jumlah yang terlalu besar dan Proton kini dah jadi milik swasta (dimiliki oleh Tan Sri Syed Mokhtar Albukhary sejak 2012).

“Kalau kerajaan beri kepada Proton, banyak lagi syarikat lain akan menjerit meminta dana atas alasan mengapa Proton boleh dan mereka tidak,” jelasnya.

Sebelum ini, permohonan dana oleh Dr Mahathir untuk Proton telah diramal banyak pihak akan menimbulkan masalah politik andai ia ditolak.

Permintaan kedua menurut sumber adalah Dr Mahathir mahukan beberapa projek bernilai tinggi (kaedah direct negotiation) untuk sekumpulan peniaga Cina yang juga rakan-rakan rapat beliau.

Sumber berkenaan bagaimanapun enggan mendedahkan siapa rakan-rakan rapat berkenaan namun memberitahu ia adalah kumpulan rakan-rakan lama Dr Mahathir.

“Dr Mahathir dan Najib dahulu sering bertemu face to face dan ketika itu Tun membuat permintaan, tetapi Najib bimbang dengan pemberian kontrak direct nego kerana rakyat akan marah bila ia tersebar,” katanya.

9 comments:

Anonymous said...

Memang jelas serangan2 mahathir adalah berunsur peribadi dan macam membalas dendam.

Takde kena mengena dengan kebaikkan Negara.

Mahathir is a very ugly old man.....inside. A black heart and a VICIOUS mind.

SolitaireHunter said...

Memang ler Tun ada jumpa Ahjib minta peruntukkan beli cincin untuk Siti Hasmah sebab hadiah-hadiah kerajaan yang diberi oleh pembesar-pembesar luar negara disimpan di sebuah muzeum di Langkawi. Tun M menyesal kerana tak ambil cincin dan hadiah jam yang dia dapat dulu waktu jadi PM!

Anonymous said...

Pak Mantan ni,memang si kitul yg akan menjahanamkan negara.Dah 90 tahun pun nafsu,ego dan kubusukan hatinya menggila.Semuga Allah menjauhkan beliau dari arus perdana dgn segara.

Anonymous said...

Kalau tak busuk jahat takdelah dulu Arwah Ustaz Fadzil Noor gelar mamak ni dgn gelaran MAHAZALIM dan MAHAFIRAUN... madey tk saman punnnn.. agknya betul lah tu...

Anonymous said...

Tun keling sebenarnya gunakan DRB sbg transit point shj utk butakan mata Khazanah Holding spy lepaskan PROTON, then desak geran atau lebiu tepat duit cash mudah utk PROTON sblm Mokhzani dan bapanya take over full stake holder dlm saham Proton.. menjadikan cara mudah tun keling kayakan keluarganya tanpa kos..

Salah satu punca Ds Syed Zainal ex CEO Proton paling cemerlang, cerdik dan betul2 bersihkan Proton dr unsur cengkaman kroni vendor , terpaksa rela letak jawatan ialah dsbbkn desakan Tun yg bencikan pesonaliti DSZ, yg Islamik, telus dlm tadbir urus Proton.. termasuk mmbuat gred vendor, vendor brmslh ditamatkan kontrak mnyebbkn Tun amat marah.. kroni2 tun keling berakar umbi dlm Proton, punca pembeli ditindas, harga tak sepadan kualiti..

Ramai xtahu kerja2 jht .tun sbb dia amt bijak main watak.... sama spt menipu pembunuhan Memali..1986... berdarah

Unknown said...

Hahaha

Anonymous said...

Menurut Sumber? Sahih ke?
Kalau tidak jadilah fitnah!

Anonymous said...

Banyak lah kau punya ego dan nafsu.Kau ni pasti macai yg suka menjilat bontot

Anonymous said...

Kes memali tuh dia,berada d luar negara. Yg ketua in charge ketika itu dato musa hitam kaki togok/betina.

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive