Friday, August 5

Azie si beret hijau



HATI kecilnya hiba melihat keamanan negara yang kian tergugat akibat ideologi dan fahaman fanatik segelintir manusia yang suka melakukan kacau bilau di negara yang selama ini aman dan harmoni dengan semangat perpaduan. Tambah lagi, mereka yang diangkat sebagai wira kononnya memperjuangkan hak rakyat adalah bangsa Melayu yang beragama Islam tetapi mengetepikan adab sopan dan kesusilaan.
Jiwa mana yang tidak celaru memikirkan apa yang bakal menimpa bangsa dan negara pada masa akan datang terutama generasi anak cucu kita apabila generasi baru sudah didedahkan dengan elemen keganasan, kekerasan dan perhimpunan haram. kononnya demokrasi mengikut fahaman sendiri.


Lebih parah apabila orang Melayu terpedaya dan sanggup diperalatkan melakukan demonstrasi jalanan atau perhimpunan haram, baru-baru ini, kemudian sengaja menyalahkan pihak berkuasa demi menegakkan benang yang basah. Lebih menakutkan, apabila anasir luar cuba turut campur tangan hingga mula tercetusnya kembali ideologi berunsur komunisme.

Sia-sia pengorbanan pahlawan Melayu dan anggota pasukan keselamatan sejak dulu bergadai nyawa untuk membolehkan rakyat Malaysia menghirup udara aman dan menikmati kesejahteraan di bumi watan tercinta sehingga hari ini. Walaupun negara mencapai kemerdekaan dengan cara aman, tanpa menumpahkan setitik darah, anggota keselamatan negara sudah berjuang dan banyak menumpahkan darah sejak zaman penjajahan kolonial British lagi.

Malah, Hari Pahlawan disambut pada setiap 31 Julai sejak 1960-an seharusnya dikenang rakyat Malaysia bagi menghargai pengorbanan anggota keselamatan yang terkorban. Hari Pahlawan juga dikenali sebagai `Poppy Day' menjadi tradisi untuk memperingati dan menghargai wira negara yang gugur demi kesejahteraan generasi sekarang. 



“Saya percaya penuntut institusi pengajian tinggi turut diperalatkan apabila melihat ramai wajah anak muda yang memegang sepanduk dan melaungkan perkataan yang tidak sepatutnya. Apa yang mereka cari sebenarnya? Berjuang? Seharusnya mereka tidak terbabit dengan gejala yang tidak sihat macam itu, apatah lagi mengancam keamanan negara dan orang luar akan mudah campur tangan seperti mana kita lihat negara lain. Cubalah menjadi manusia yang tahu erti syukur, lihatlah negara lain yang asyik berperang dan selalu buat tunjuk perasaan, kesudahannya walaupun pemimpin kerajaan ditukar ganti tetapi keamanan sudah hilang.

“Seperti perhimpunan haram BERSIH tempoh hari, ramai yang takut nak keluar rumah, kesesakan lalu lintas jadi teruk, selain perhimpunan haram berkenaan menyebabkan peniaga kerugian berjuta-juta ringgit. Ini bukan hanya kerugian untuk seseorang individu, malah pada negara. Nama negara juga tercemar. Ada yang ditangkap dan disumbatkan dalam penjara. Siapa rugi, siapa yang mendapat susah? Saya dengar ada juga kanak-kanak yang turut ditahan. Kasihan anak-anak kecil yang tidak berdosa diperalatkan oleh ibu bapa yang tak bertanggungjawab.

“Segala-galanya sudah terjawab, perhimpunan yang kononnya menyuarakan kepincangan dalam proses pilihan raya sekadar alasan nak merusuh dan melakukan kekacauan. Mereka yang terbabit tidak memperoleh apa-apa, sebaliknya hanya menjadi alat kepada parti pembangkang. Malulah. Siapa yang mendapat susah kalau bukan orang Melayu!”

2 comments:

Yuseri Yusoff said...

Hahaha... Nana apa hal tiba2 Azie pulak ni?

matkilaupenang said...

saja dok kering idea.

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive