Saturday, August 13

Isu Larangan Bacaan Al-Quran.Adakah ia telah mendapatkan Perkenaan Agong?



Fatwa yang dikeluarkan oleh jabatan agama kerajaan DAP Pulau Pinang sangat meragukan kewujudan dan protokolnya. oleh kerana itu, kita tidak elakkan bahawa terdapat anasir luar yang menekan JAIPP untuk mengeluarkan fatwa tersebut.


kita merujuk kepada surat pekeliling tersebut dan Enakmen Pentadbiran Agama Islam Pulau Pinang (2004), ternyata bahawa keputusan JAIPP tentang fatwa tersebut tidak mengikut prosedur yang betul.

Seksyen 48 : Tatacara pembuatan fatwa jelas menunjukkan bahawa Majlis Fatwa negeri MESTI dipersembahkan kepada Yang Di-Pertuan Agung untuk mendapat perkenan baginda. 
Yang menjadi musykilnya, apakah Majlis Fatwa Negeri telah mendapat perkenan Yang Di-Pertuan Agung sebelum mewartakan fatwa ini? 


Jika merujuk kepada surat pekeliling itu, tiada klaus yang mengatakan bahawa pihak Majlis telah dan mendapat perkenan Yang Di-Pertuan Agung!

Yang menariknya ialah jika mendapat perkenan baginda, Majlis Fatwa Negeri hendaklah MEMAKLUMKAN KERAJAAN NEGERI sebelum di siarkan di dalam Warta!
 



Jika benar Majlis Fatwa Negeri mengikut prosedur yang betul merujuk di atas, Majlis Fatwa Negeri sudah pasti telah memaklumkan kepada Exco Agama Islam Negeri iaitu Malik Itik.

Tetapi Malik Kassim menafikan beliau tahu menahu tentang fatwa tersebut! Kenyataan beliau sungguh memalukan kerana Enakmen Agama Islam jelas menunjukkan kerajaan negeri akan dimaklumkan.

Apa yang terjadi Malik itik hang dok main drama apa?

Dalam konteks ini sahaja rakyat akan membuat andaian bahawa Malik Kassim adalah seorang Exco Agama Islam yang tidak buat kerja beliau!

Malah, yang menghairankan ialah Majlis Fatwa Kebangsaan telah memutuskan bahawa pembacaan Al-Quran seperti memasang pita rakaman menggunakan pembesar suara sebelum sembahyang tidak terlarang sama sekali kecuali jika mengganggu orang yang sedang beribadah. 

Fatwa Kebangsaan itu selaraskan dengan hadis Nabi SAW yang digunakan oleh jabatan kerajaan DAP Pulau Pinang di mana hadis tersebut melarang kita meninggi suara bacaan Al-Quran sehingga menganggu orang lain yang sedang beribadah di dalam masjid tersebut!

Kenapa Fatwa Negeri tidak merujuk sahaja kepada fatwa Kebangsaan? Apakah terdapat perubahan di dalam fatwa tesebut? 

Malah secara logiknyaselama ini rakyat Pulau Pinang tolerans tentang isu ini. Kita menerima hak agama masing-masing. Sama seperti orang Islam Pulau Pinang perlu tolerans dengan konsert Hungry Ghost , bau-bauan dan mentera kuil-kuil.

Sikap toleransi itu menjadi sebahagian daripada perjalanan hidup kita tanpa rumit sehinggalah lahanat ketua menteri RM100 DAP Melaka mengambil alih kerajaan negeri ini! 

Ironinya, mereka yang membuat komplen tidak mungkin datang dari orang Islam itu sendiri tetapi bangsa lain.

Dan jika Lim Guan Eng terlalu bersifat populis selama ini, kita tidak dapat mengelak daripada memikirkan ada pihak yang berdehem dan menekan di belakang JAIPP kerana mahu menjaga hati pengundi-pengundi bukan Islam! 

No comments:

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive