Saturday, August 13

Tan Sri Musa Hassan buat Anwar dan peguamnya bengang..!



Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, melalui arahannya kepada pendakwaraya telah memanggil bekas Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan, untuk ditemubual oleh barisan pembelaan Anwar Ibrahim bagi kes perbicaraannya yang dituduh meliwat Saiful Bukhari Azlan.

Tan Sri Musa Hasan yang sememangnya seorang yang mematuhi perintah mahkamah untuk hadir ke mahkamah, tampil pagi-pagi lagi untuk tujuan tersebut. Namun bagaimanapun, Tan Sri Musa Hasan yang pada mulanya berniat untuk membenarkan dirinya ditemuduga, membatalkan hasratnya itu kerana dikhabarkan kepadanya bahawa seorang manusia itu turut hadir dalam sesi tersebut.

Orang tersebut, tidak lain tidak bukan ialah Anwar bin Ibrahim. Memandangkan Tan Sri Musa Hasan membatalkan niatnya untuk setuju ditemuduga, maka tindakan tersebut telah memberangkan peguam Anwar, S. N. Nair. Dalam kenyataan medianya, peguam Anwar itu menyatakan bekas Ketua Polis Negara itu seolah-olah tidak mahu bekerjasama dan “takut” kepada Anwar. Mengejutkan, dia juga mendakwa Tan Sri Musa tidak hadir ke mahkamah!



Menurut Tan Sri Musa, beliau sahkan bahawa jasad dan ruhnya berada di mahkamah pagi semalam untuk ditemubual. Penjelasan ini menafikan kenyataan peguam Anwar dan membuktikan mereka “ter”bohong akibat tidak dapat menahan diri yang geram pada Tan Sri Musa.

Menurut Tan Sri Musa, dia bertindak membatalkan sesi temubual itu memandangkan kehadiran tertuduh, iaitu Anwar Ibrahim, di dalam sesi tersebut. Sedangkan beliau mendakwa bahawa selalunya Orang Kena Tuduh (OKT) tidak sepatutnya berada sama di dalam sesi temubual bersama saksi kerana ia mampu mengancam, mengugut dan menggangu emosi serta mempengaruhi kenyataan saksi tersebut.

Selain itu, Tan Sri Musa juga memberitahu bahawa tidak ada sebarang bentuk undang-undang yang mewajibkan saksi untuk ditemubual untuk perbicaraan mana-mana kes. Tiada sebarang peruntukan undang-undang pun! Lagipun, Hakim Mahkamah Tinggi, Datuk Zabidin Mohd Diah hanya mengeluarkan perintah untuk hadir ke mahkamah kepada saksi sahaja.

Menurut perintah mahkamah itu, beliau menjelaskan bahawa kehadiran saksi ke mahkamah adalah wajib. Tujuan saksi ke mahkamah adalah untuk ditanya sama ada mereka setuju atau tidak untuk ditemubual. Sekiranya mereka bersetuju, maka barulah mereka akan ditemubual. Namun, sekiranya mereka tidak bersetuju, maka siapa pun tak boleh paksa mereka untuk ditemubual.

Justeru itu, tidak menjadi satu kesalahan pun pada tindakan Tan Sri Musa Hasan itu. Beliau balik kerana tidak setuju ditemubual. Beliau tidak setuju ditemubual kerana Anwar menegaskan bahawa dia akan turut serta dalam temubual itu. Jadi, ia bukan salah Tan Sri Musa. Yang Anwar sebok nak join temuduga tu apasal?

2 comments:

Tomato Sos said...

anwar pengkhianat bangsa..agama..negara..

Pendekar Siber said...

kecik-kecik tak nak mampos, bila besar menyusahkan orang...

Director Ahmad Nisfu

Pendekar Siber
www.blogpendekarsiber.blogspot.com

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive