Thursday, November 13

LU CAKAP AJE PANDAI BERANI BUATLAH MACAM @mpkotabelud


Menanam sisa di tapak pelupusan sanitari adalah kaedah mentah dan primitif penjualan. Ianya tidak lagi relevan serta menimbulkan banyak masalah pencemaran. Harga rumah dilingkungan 10 kilometer tidak sesuai untuk didiami.

Masalah ini telah lama membelengu masyarakat setempat sejak 40 tahun yang lalu. Jika Ahli Parlimen Serdang Dr Ong Kian Ming mahu disekelilingi oleh lalat serta wangian yang amat busuk. MKP bagi berpendapat atau lebih afdal mewakili Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan Dan Kerajaan Tempatan Datuk Abdul Rahman Dahlan memberikan rumah KHAS percuma pada Ahli Parlimen yang bercakap seperti tong kosong ini.... Kurang bijak.



Mengikut laporan 2012, Malaysia dijangka menghasilkan kira-kira 33,000 tan sisa pepejal sehari menjelang 2010 dan ini dijangka meningkat sebanyak 3.5 peratus setahun.

Pada kadar ini, pelupusan sisa pepejal di negara ini, terutamanya di bandar-bandar, boleh berubah menjadi satu masalah yang besar, jika tidak dikendalikan secara profesional.

Amalan ini mungkin tidak sesuai dalam keadaan tertentu tetapi untuk berkepadatan tinggi, bandar-bandar yang berkembang pesat, penggunaan insinerator mempunyai banyak kelebihan.


Walaupun tekanan pelekap terhadap penggunaan insinerator oleh pihak tertentu ia mesti menunjukkan bahawa terdapat moden, alam sekitar selamat dan insinerator.

Hampir semua negara maju menggunakan insinerator untuk menghilangkan sisa mereka, bersama-sama dengan penekanan yang kuat terhadap aktiviti kitar semula.

Perkara yang terbaik dalam insinerator moden adalah bahawa mereka direka untuk mengurangkan pencemaran.


Selain daripada ini, Pihak yang diberikan Kontrak boleh menjana tenaga daripada pembakaran sisa.MKP bukan terhadap penggunaan tapak pelupusan sanitari.

Jika kita mampu tanah itu dan jika ia diuruskan secara profesional dengan kesan minimum ke atas kesihatan awam dan alam sekitar, kita perlu terus menggunakannya.

Bagi Kuala Lumpur dan Selangor, Bukit Tagar tapak pelupusan sanitari nampaknya mempunyai ruang yang cukup untuk sisa yang dijana untuk 65 tahun akan datang.

Dalam keadaan ini adalah logik dan ekonomi untuk terus menggunakan Bukit Tagar tapak pelupusan sanitari untuk pelupusan sisa.

Walau bagaimanapun, kita tidak boleh menolak penggunaan insinerator di bahagian-bahagian lain di negara ini di mana tapak pelupusan boleh mempunyai kesan yang berpotensi di udara, air dan kualiti tanah.

Tapak pelupusan telah dipilih sebagai penyumbang kepada kesan gas rumah hijau.Gas metana yang dilepaskan dari sisa mereput dari tapak pelupusan tercekik dan memanaskan alam sekitar.

Gas metana dikatakan mempunyai keupayaan untuk memerangkap haba atmosfera 20 kali lebih berkesan daripada karbon dioksida.

Oleh itu, tapak pelupusan tanpa sebarang mekanisme yang tersedia untuk mengurus ini gas metana berbahaya (perangkap atau abah-abah) tidak boleh dibenarkan untuk beroperasi disebabkan risiko kepada manusia dan alam sekitar.

Pihak berkuasa perlu terus mendidik orang ramai mengenai kegunaan dan kelebihan menggunakan insinerator.

Apabila rakyat di banyak negara di Eropah, Amerika Syarikat dan Singapura akan mengenai kerja-kerja mereka dengan insinerator dibelakang rumah mereka tanpa apa-apa aduan, mengapa terdapat begitu banyak kekecohan dan rintangan di negara ini?

Walaupun banyak jaminan oleh pihak berkuasa bahawa insinerator adalah reka bentuk terkini dan selamat dan mesra alam, saya amat hairan mengapa lebih daripada kumpulan-kumpulan tertentu yang menentang itu.

Saya cenderung untuk bersetuju dengan pandangan yang dinyatakan oleh Urban, Kesejahteraan Dan Kerajaan Tempatan Datuk Abdul Rahman Dahlan, bahawa orang-orang tertentu dalam masyarakat memainkan emosi rakyat, menggunakan "setengah masak fakta "yang telah mempengaruhi mereka
untuk menentang pembinaan insinerator.

Pihak berkuasa perlu terus melibatkan orang ramai untuk memberikan mereka fakta dan maklumat dan untuk menghapuskan apa-apa takut.

Orang ramai juga perlu berhati-hati dengan niat sebenar orang-orang yang memimpin kempen anti-insinerator kerana mereka mungkin mempunyai agenda yang tersembunyi.

No comments:

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive