Thursday, November 6

TERKINI BANJIR LUMPUR DI RINGLET, CAMERON HIGHLANDS @bombaJBPM


1 Kanak-kanak lelaki berbangsa india telah hilang disyaki dihanyutkan banjir dan masih belum dijumpai. 1 mangsa warga Nepal maut dan 1 warga Indonesia maut akibat tertimbus,

1 lelaki Indonesia dan 2 lelaki warga India cedera parah. Kerja-kerja mencari dan menyelamat masih dijalankan. Keadaan banjir mulai surut dan hujan telah berhenti.

Operasi berkenaan dilakukan oleh BBPCameron Highland, Pasukan STORM dan PPDA.


Namun demikian, jumlah mangsa dijangka meningkat berikutan laporan terbaru yang diterima oleh pihak bomba.

Awal pagi tadi, mayat mangsa kedua yang merupakan seorang lelaki warga Indonesia ditemui sekitar pukul 9 pagi tadi.

Operasi mencari dan menyelamat hari ini tertumpu di Lembah Bertam, lokasi tumpuan banjir lumpur yang berlaku di Cameron Highlands petang Rabu.


Mangsa ketiga seorang kanak-kanak India berumur 13 tahun masih belum ditemui.

Usaha untuk mengesan mangsa yang dipercayai tertimbus sedang dilakukan pihak bomba dan penyelamat yang dikenali sebagai STORM bermula jam 7 pagi dengan kekuatan bantuan seramai 20 orang.

Perkara itu disahkan Ketua Operasi Penguasa Bomba Shahrul Nizam Nasir.

Terdahulu, seorang dilaporkan maut manakala seorang lagi hilang dalam kejadian banjir lumpur yang melanda Cameron Highlands, Pahang petang Rabu.

Kejadian turut mengakibatkan lebih 20 rumah dan beberapa kenderaan dihanyutkan banjir lumpur di Pekan Ringlet, Kampung Baru Ringlet dan Kampung Ulu Merah.

Menurut Timbalan Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat negeri Pahang, Morni Mamat

Hujan lebat berterusan dikatakan menyebabkan kenaikan paras air Sungai Ringlet sehingga menyebabkan banjir lumpur dalam kejadian sekitar jam 7 petang itu.

2 comments:

hasnul rahman said...

Banjir lumpur terjadi kerana pembukaan tanah pertanian tidak terkawal.
Kenapa tak terkawal?
Jawabnya: RASUAH di mana-mana!

Anonymous said...

Tidor sedap...cuaca nyaman d atas sana nun.

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive