Wednesday, July 20

GEORGETOWN DAH ADA BAS DUA TINGKAT SEPERTI LONDON @azmiaziz60 @RapidPG @MyrapidKL @gtp_roadmap


Pengerusi Kumpulan Prasarana Tan Sri Ismail Adam bersama Presiden & Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Prasarana mengiringi TYT Tuan Yang Dipertua Negeri Pulau Pinang dalam jelajah bersama bas dua tingkat Rapid Penang.


Menjelang sambutan ulangtahun kesembilannya, Rapid Bus Sdn Bhd, anak syarikat Prasarana Malaysia Berhad (Prasarana) yang mengendalikan perkhidmatan bas Rapid Penang, hari ini memperagakan bas dua tingkat yang bakal memulakan perkhidmatan bulan depan.

Diperkenalkan secara berperingkat mulai 1 Ogos ini, perkhidmatan bas dua tingkat yang akan digunakan untuk tiga laluan tersibuk memyerlahkan transformasi progresif Rapid Penang sejak memulakan operasi pada 31 Julai 2003.

Tiga laluan yang bakal menggunakan bas model ADL Enviro 500 ini adalah Laluan 101 (Pengkalan Weld – Teluk Bahang); Laluan 102 (Lapangan Terbang Antarabangsa Bayan Lepas – Teluk Bahang) dan Laluan 301 antara Pengkalan Weld ke Relau.


Diadakan di Dewan Bandaran, Jalan Padang Kota Lama di sini, majlis pelancaran bas dua tingkat itu telah disempurnakan oleh Yang di-Pertua Negeri Pulau Pinang, Tuan Yang Terutama Tun Dato’ Seri Utama (Dr.) Haji Abdul Rahman bin Haji Abbas.

Turut hadir pada majlis berkenaan adalah Pengerusi Kumpulan Prasarana Tan Sri Ismail Adam, Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Prasarana, Dato’ Azmi Abdul Aziz, Ketua Pegawai Eksekutif Rapid Bus Encik Zulkifli Mohd Yusoff dan Ketua Pegawai Operasi Rapid Penang, Mejar (B) Mohd Shukri Abdul Rahman.

Secara keseluruhan, Rapid Penang akan mempunyai 33 unit bas dua tingkat yang akan dihantar secara berperingkat.

Dengan keupayaan menampung kapasiti sehingga 108 penumpang, bas-bas dua tingkat keluaran Alexander Dennis dari Scotland ini mampu membawa tambahan 40 peratus penumpang berbanding bas yang sedia ada.

Ini sekali gus akan meningkatkan efisiensi dan memantapkan operasi Rapid Bus di Pulau Pinang dan meningkatkan lagi mutu perkhidmatan bas Rapid Penang.

Kini beroperasi dengan 54 laluan dengan sebanyak 400 bas, operasi Rapid Penang meliputi pengendalian perkhidmatan Rapid Kamunting dan perkhidmatan bas antara bandar ke Sungai Petani, Kedah dan Parit Buntar, Perak.

Kesemua bas milik Rapid Bus bercirikan akses universal yang mesra golongan kurang upaya, berhawa dingin dan disokong dengan fasiliti Paparan Informasi Penumpang, GPS dan Pusat Kawalan Operasi, yang terletak di ibu pejabat di Lorong Kulit.

FAIL FAKTA – CIRI-CIRI BAS DUA TINGKAT

• Dilengkapi dengan 8 kamera litar tertutup salon bawah dengan atas (kandungan dirakam)
• Dimensi: 2.5 Meter(lebar) x 12 Meter (panjang) x 4.2 meter (tinggi)
• Peta laluan dinamik
• Skrin indikasi bilangan penumpang bagi saloon atas
• Kos sebuah bas RM1.4juta
• Jumlah Penumpang : 108 penumpang
· Kerusi Dek atas : 53 penumpang
· Kerusi Dek bawah : 30 penumpang
· Berdiri : 25 penumpang
• Model Bas : ADL Enviro 500
• Menggunakan minyak diesel (Euro 3)
• Memerlukan seorang sahaja pemandu
• Dilengkapi dengan skin paparan maklumat (5 unit paparan LCD 19 inch)
• Fasiliti akses universal dan Mesra OKU

No comments:

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive