Saturday, July 30

WAN AZIZAH TAK PECAYA PADA LIM GONE END #PenangSnapPoll


Mengapa PKR masih belum yakin dengan cadangan DAP mengadakan pilihan raya mengejut di Pulau Pinang dan menganggapnya kurang wajar dan kurang bermanfaat kepada sistem demokrasi dan rakyat?

Adakah PKR sebenarnya kurang yakin pada diri sendiri dan bimbang wibawa dan potensinya akan terdedah pada umum dan Pilihanraya Negeri (PRN) itu akan menjejaskan masa depan politiknya?

Bagi Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail, pimpinan tertinggi partinya telah membincangkan dengan terperinci persoalan dasar berkaitan rasional mengadakan pilihan raya mengejut di negeri berkenaan.

"Selepas perbincangan yang menyeluruh termasuk mengambil kira pandangan masyarakat madani (civil society), mesyuarat telah memutuskan sebulat suara bahawa PKR masih belum yakin dengan cadangan tersebut,” katanya.

Sebelum mesyuarat kelmarinpun, PKR sudah memberi bayangan betapa ia sebenarnya tidak tertarik dengan kecenderungan DAP mengadakan pungutan suara atau referendum terhadap kepimpinan parti itu di Pulau Mutiara.

Perkara pertama yang dipertikaikan oleh PKR ialah, usul PRN ole DAP tidak boleh dibandingkan dengan beberapa inisiatif PKR mengadakan pilihanraya kecil (PRK) sebelum ini.  

Pengarah komunikasi PKR, Fahmi Fadzil berkata, perbandingan demikian tidak tepat kerana PRN - jika diadakan – membabitkan 40 kerusi dalam DUN Pulau Pinang, serta memberi implikasi kepada lebih satu parti.

Katanya, ia berbeza dengan tiga PRK yang disebut Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng yang dilakukan oleh PKR kerana ia hanya memberi kesan langsung kepada PKR.

Menurut Fahmi, PRK Permatang Pauh pada 2008 dan 2015 dibuat kerana 'pendakwaan politik berterusan' ke atas Ketua Umum parti berkenaan, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

PRK pada 2008 diadakan apabila penyandangnya Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail meletak jawatan bagi membolehkan Anwar kembali ke parlimen selepas tempoh larangan ke atasnya - selama lima tahun - berakhir.

PRK Permatang Pauh kedua pula diadakan apabila Anwar dihukum penjara untuk kali kedua dan demi meletakkan Wan Azizah sebagai ahli parlimen semula.

Kata Fahmi PRK Penanti pada 2009 pula dibuat sebagai reaksi kepada permintaan DAP menggantikan Timbalan Ketua Menteri, Fairus Khairuddin dari PKR yang prestasinya dipertikaikan.

Menurutnya untuk PRK Kajang pula ada beberapa perbincangan dengan DAP dan pimpinan Pakatan Rakyat dilakukan sebelum ia dibuat.

"Selepas kewajaran untuk PRK itu dibentangkan, pimpinan DAP memberi sokongan kepada langkah mengukuhkan pentadbiran di Selangor," katanya.

Bagaimanapun umum dapat menduga bahawa sikap PKR terhadap PRN Pulau Pinang ialah berasakan kebimbangan PKR sendiri bahawa ia akan ‘tercicir’ dalam usaha DAP membersih dan menggilap namanya melalui PRN berkenaan.

Berbeza dengan pilihanraya umum (PRU) 2013 kerjasama politik di antara komponen Pakatan Rakyat cukup utuh. Pengundi bukan Melayu yakin dengan PAS kerana termakan kempen DAP bahawa PAS boleh dipercayai.

Pengundi Melayu pula yakin dengan DAP yang sudah ‘disamak’ imejnya oleh kempen PKR dan Ketua Umumnya, Anwar Ibrahim, bahawa parti itu adalah ‘lebih baik dan mulia’ berbanding Umno.

Bagaimanapun kini DAP menjaja ke seluruh pelosok negara bahawa PAS adalah parti dolak dalik dan tidak boleh dipercayai. DAP menganggap cita-cita PAS melaksanakan hukum Islam adalah bertentangan dengan Perlembagaan negara.

DAP juga kurang menghormati PKR seperti yang dapat dilihat pada tindakan DAP ‘menghukum” beberapa Adun PKR yang tidak menyokong pendiriannya dalam isu menambak laut untuk pembangunan.

PKR dan DAP juga tidak menyembunyikan ketamakan masing-masing untuk membolot lebih banyak kerusi DUN Sarawak dalam PRN itu Mei lalu. Mereka sanggup bersilang senjata politik demi menunjukkan ego.

Mendepani isu PRN Pulau Pinang, PKR insaf kedudukan politiknya tidaklah seampuh 2013. Ketika itu pemimpin de facto mereka, Anwar Ibrahim ada di sisi dan bertindak sebagai ‘penggawa’ bagi Pakatan Rakyat.

PKR taat padanya. DAP juga menghormatinya, PAS kagum dengan kelincahan pencak politiknya. Kekaguman ini secara langsung atau tidak menyemai bibit perpecahan dalam PAS kemudian.

Apabila membandingkan dinamika Anwar dan pimpinan ulama PAS, ramai profesional PAS berasa ‘ketinggalan’ berbanding PKR yang berfikiran ‘terbuka dan ke hadapan’. Maka berlakulah penghijrahan profesional ke parti Amanah.


Berlatarbelakangkan senario ini, PKR nampaknya kurang yakin pada diri sendiri dan ragu berhadapan dengan pengundi Pulau Pinang yang mungkin melihat PKR kini tidak begitu dinamik seperti di bawah pimpinan Anwar.

Tambahan pula, di kalangan pimpinan PKR, tidak semua berani dan bersedia ‘bertentang mata’ ketika berhujah berhubung soal halatuju parti. Iri hati dan ego masih kuat merasuk.

DAP pula melihat tidak ramai pemimpin PKR yang boleh mewarisi ciri kepemimpinan Anwar. Lantas tahap hormat dan kagum terhadap parti yang lahir sebagai pembeza pimpinan Melayu dengan pimpinan Umno, berkurangan.

Realitinya, PKR masih kurang pasti PAS akan menggerakkan penyokong akar umbinya di Pulau Pinang untuk menyokong calon-calon PKR dalam PRN ini.

Memang benar PAS parti pembangkang dan berseteru dengan Umno. Bagaimanapun jika PAS memilih meletakkan calon menentang PKR dan Amanah, sudah tentu nasib PKR terumbang ambing mempertahankan 10 kerusi DUNnya.

DAP sudah berjanji tidak akan membuat keputusan PRN secara unilateral. Ia akan merundingi dan mendapatkan konsensus daripada PKR dan Amanah.

Persoalannya, adakah tanpa persetujuan PKR, DAP mahu meneruskan PRN?. Atau, sebagai jalan keluar mungkin DAP boleh menggunakan strategi PKR “menghidup dan membesarkan” imej Anwar ketika beliau difitnah politik?

DAP perlu memikirkan semula strategi PKR ini. Apapun bukankah Guan Eng sendiri mengakui bahawa beliau pasti akan dipenjara kerana mendakwa tuduhan kes rasuah terhadapnya bermotifkan politik.

Jika beliau dipenjara, Pulau Pinang akan bertukar Ketua Menteri. DAP boleh sahaja memilih pemimpin DAP lain menggantikannya. Namun jika beliau didapati tidak bersalah, beliau tentu boleh teruskan kerjaya Ketua Menteri.

Bagaimanapun jika PRN diadakan, ada kemungkinan negeri itu akan bertukar parti pemerintah. Atau, hanya DAP yang mengungguli DUN. PKR dan Amanah tentu akan semakin jauh hati. Ini masa DAP mempamerkan sisi ikhlasnya.

1 comment:

Anonymous said...

Wan Azizah tak percaya kpd Lim Guan Eng, Lim Guan Eng tak percaya pada Azmin, Azmin tak percaya kepada Mat Sabu, Mat Sabu tak percaya pada Wan Azizah. Lebih baik nama pakatan harapan ditukar kepada nama "Pakatan 69".

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive