Friday, June 6

MALAYSIA KiNI PAKAR PUTAR BELIT MB JOHOR PULAK MANGSA TERBARU @khalednordin


Apa punya haprak MalaysiaKini nie. Sampai benda yang tak betul pun nak dilaporkan oleh wartawan mereka. Takkan dah terdesak sangat sampai benda fitnah dijadikan berita. Nak melaporkan biarlah yang betul dan telus. Dimana Etika kewartawanan yang dipikul semasa memohon kad Media. Korang nak menjilat pemimpin pembangkang pun agak-agaklah.

MKP menyifatkan bahawa Perdana Menteri menyaman Portal putar belit ini pun memang patut. Sepatutnya pihak KDN/SKMM menyekat apa yang telah diberikan pada MeloyaKini ini. Pihak MEloyakini sampai dah melampau sehinggakan pihak Istana Johor pun korang kaitkan. Apa Kejadah nie semua.

"Saya akan memegang kuasa eksekutif dalam Lembaga Perumahan dan Hartanah yang akan ditubuhkan oleh kerajaan negeri," kata Menteri Besar Johor Datuk Mohamed Khaled Nordin di dalam reaksi pertamanya terhadap kontroversi yang menyelubungi pembentangan rang undang-undang untuk menubuhkan lembaga terbabit.

Kenyataan beliau itu adalah untuk meredakan kebimbangan yang disuarakan oleh sesetengah pihak tentang rang undang-undang yang didakwa bakal memberikan kuasa eksekutif kepada Sultan Johor di dalam hal ehwal perumahan dan hartanah di negeri ini.

Menurutnya, kuasa eksekutif pentadbiran kerajaan negeri masih ditangan Menteri Besar.

"Apa pun keputusan yang dibuat yang dibuat mengenai pentadbiran kerajaan negeri ini masih dibuat oleh saya kerana kuasa eksekutif itu masih di tangan Menteri Besar," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Sehubungan dengan itu, beliau menafikan laporan portal berita Malaysiakini yang menyebut Sultan Johor, Sultan Iskandar Almarhum Sultan Iskandar bakal memiliki kuasa mutlak dalam perlantikan lembaga pengarah dan pentadbiran di dalam lembaga berkenaan.

"Ia sama sekali tidak benar (laporan Malaysiakini)," kata Mohamed Khaled.
Menurutnya, beliau akan menjadi pengerusi Lembaga Perumahan dan Hartanah itu dengan kuasa eksekutif sebagaimana yang diperuntukkan kepadanya.

Menteri Besar berkata, penubuhan Lembaga Perumahan dan Hartanah Johor itu adalah sama seperti penubuhan Johor Corporation (JCorp), di mana pengerusinya adalah secara automatik dipegang oleh Menteri Besar.

"Usaha untuk menubuhkan lembaga tersebut bukan seseuatu yang baharu kerana sebelum ini penubuhan Perbadanan Kemajuan Ekonomi Negeri Johor atau dikenali sebagai JCorp juga menggunakan pendekatan yang sama," katanya.

Laporan Malaysiakini sebelum ini mengatakan pembentangan rang undang-undang itu bakal memberikan kuasa yang luas kepada Sultan Johor di dalam hal ehwal perumahan dan hartanah di negeri Johor.

Lembaga itu apabila ditubuh akan memberi kuasa kepada Sultan di dalam melantik ahli lembaga pengarah, menyelia akaun dan membubar lembaga.

No comments:

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive