exponegaraku

Friday, June 6

TABUNG HAJI Debit-i-Mastercard APA YANG PERLU ANDA TAHU... @Azeezputera



Tabung Haji Debit-i MasterCard adalah kad debit Islamik patuh Shariah. Tabung Haji Debit-i MasterCard berfungsi sama seperti tunai atau cek peribadi tetapi dalam bentuk kad.

Tidak seperti kad kredit yang bersifat "bayar kemudian"; Tabung Haji Debit-i MasterCard adalah cara "bayar sekarang" tanpa menggunakan tunai ditangan. Apabila menggunakan Tabung Haji Debit-i MasterCard, wang Pemegang Kad secara automatik ditolak daripada Akaun Tabung Haji.

MANFAAT KAD

1. KEMUDAHAN AKSES KEPADA AKAUN SIMPANAN TABUNG HAJI

2. RANGKAIAN TERIMAAN KAD YANG LUAS di lebih 38 juta lokasi premis perniagaan yang       menerima MasterCard di seluruh dunia

3. KEMUDAHAN PEMBAYARAN DEBIT TERUS daripada Akaun Simpanan Tabung Haji

4. KEMUDAHAN PENGELUARAN TUNAI di lebih 2.5 juta ATM di seluruh dunia

5. KEMUDAHAN TRANSAKSI PEMBELIAN DAN PENGELUARAN TUNAI ketika Haji dan       Umrah

6. CIRI KESELAMATAN DENGAN "CIP KESELAMATAN PINTAR"
    HAD PERBELANJAAN HARIAN




KAD DEBIT-i INI BOLEH DIGUNAKAN BAGI TRANSAKSI BERIKUT

1. Melakukan urusan bayaran secara debit daripada Akaun Simpanan Tabung Haji

2. Pengeluaran Tunai di dalam dan luar negara • ATM yang mempamerkan logo MasterCard dan Cirrus

3. Melakukan pembelian runcit di lebih 38 juta lokasi premis perniagaan yang menerima MasterCard di seluruh dunia

4. Melakukan pembayaran bil dan pembelian melalui internet

MAKLUMAT AM

1. Tabung Haji Debit-i MasterCard adalah berasaskan tandatangan di mana untuk pembelian runcit di premis saudagar (merchant), pelanggan tidak perlu memasukkan nombor PIN untuk pengesahan transaksi.

2. Sebaik menerima Tabung Haji Debit-i MasterCard di kaunter Pejabat cawangan Tabung Haji, kad tersebut aktif dan boleh digunakan. Pemegang Kad walau bagaimanapun hendaklah membuat penukaran nombor PIN yang diterima melalui kiriman pos (PIN mailer) dengan SEGERA di mesin ATM Bank Rakyat. Sekiranya penukaran PIN tidak dilakukan, Pemegang Kad tidak boleh melakukan pengeluaran tunai menggunakan Tabung Haji Debit-i MasterCard.

3. Pemegang Kad adalah bertanggungjawab untuk mematuhi terma dan syarat bagi penggunaan Tabung Haji Debit-i MasterCard.

4. Pemegang Kad hendaklah bertanggungjawab atas penggunaan Tabung Haji Debit-i MasterCard termasuk tidak menggunakannya untuk aktiviti yang bercanggah dengan undang-undang. Transaksi di premis saudagar (merchant) yang tidak halal seperti kedai jualan minuman keras, pusat urut, pusat-pusat perjudian seperti kasino dan pertaruhan.

5. Tabung Haji dan pihak pengeluar kad iaitu Bank Rakyat tidak bertanggungjawab ke atas sebarang kerosakan atau kerugian yang ditanggung akibat kecuaian Pemegang Kad.

6. Tabung Haji dan pihak pengeluar kad iaitu Bank Rakyat tidak bertanggungjawab ke atas sebarang kerugian atau kerosakan yang dialami oleh Pemegang Kad akibat daripada perbuatan atau kesilapan mana-mana saudagar (merchant) yang sah atau MasterCard International. Pemegang Kad boleh mengemukakan sebarang tuntutan atau pertikaian secara terus dengan saudagar (merchant).

7. Tabung Haji dan /atau pihak pengeluar kad iaitu Bank Rakyat mengikut budi bicara mutlaknya dengan memberi notis terlebih dahulu atau atas sebab berhak:
• Menyekat atau mengehadkan perbelanjaan harian Pemegang Kad atau menahan akaun Pemegang Kad 
• Menyemak akaun pemohon untuk permohonan mendapatkan kad dan akaun Pemegang Kad pada bila-bila masa yang dianggap perlu 
• Tabung Haji dan pihak pengeluar kad berhak untuk menamatkan kemudahan kad sekiranya Pemegang Kad gagal mematuhi terma dan syarat berhubung penggunaan Tabung Haji Debit-i MasterCard
8. Semua transaksi yang dilakukan di luar Malaysia adalah tertakluk kepada tukaran wang semasa yang ditetapkan oleh MasterCard International termasuk 1.25% caj administrasi pada tarikh urusniaga dilakukan dan kemudiannya akan ditukarkan secara lani kepada Ringgit Malaysia pada tarikh urusniaga dimasukkan ke dalam akaun. Semasa proses urusniaga dimasukkan ke dalam akaun Pemegang Kad, nilai caj administrasi akan dilepaskan dan nilai sebenar transaksi berdasarkan kadar pertukaran semasa pada tarikh kemasukan akan didebitkan daripada akaun Pemegang Kad.

9. Pemegang Kad boleh membuat pertikaian transaksi sekiranya transaksi yang dibuat gagal diproses. Borang Aduan boleh didapati di mana-mana pejabat cawangan Tabung Haji. Amaun akan dikembalikan kepada Pemegang Kad dalam masa tidak lebih dari 30 hari bekerja dari tarikh transaksi dibuat. Pemegang Kad dinasihatkan untuk mengemukakan bukti transaksi gagal diproses kepada pihak Bank seperti Deraf Jualan, pengesahan transaksi internet, slip langganan dan sebagainya bagi mempercepatkan proses.

10. Pemegang Kad juga boleh memohon agar transaksi berulang ditolak semula dari akaun Tabung Haji Debit-i MasterCard Pemegang Kad dengan mengisi borang aduan yang boleh didapati di mana-mana pejabat cawangan Tabung Haji terdekat. Borang aduan tersebut akan diproses untuk penyiasatan.

11. Tempoh sah Tabung Haji Debit-i MasterCard ialah selama satu (1) tahun.

12. Pemegang Kad perlu mengunjungi mana-mana pejabat cawangan Tabung Haji untuk menutup atau membatalkan kad.

CAJ PRA-GUNA

Transaksi yang dilakukan di tempat berikut akan dikenakan caj melebihi amaun sebenar bagi tujuan kelulusan sahaja. Amaun sebenar akan dicaj ke akaun Pemegang Kad sebaik sahaja transaksi dibilkan.


FI DAN CAJ

Yuran yang dikenakan adalah oleh Bank Kerjasama Rakyat Malaysia:


KELAYAKAN / SYARAT PERMOHONAN

Permohonan Tabung Haji Debit-i MasterCard boleh dibuat di mana-mana kaunter pejabat cawangan Tabung Haji di seluruh negara. Kelayakan adalah seperti di bawah:

1. Berumur 18 tahun dan ke atas

2. Mempunyai Akaun Tabung Haji

3. Deposit minima sebanyak RM200 di dalam akaun semasa permohonan Tabung Haji Debit-i MasterCard

4. Dokumen yang diperlukan:Dokumen yang diperlukan:
• Borang permohonan yang lengkap dan ditandatangani 
• Kad pengenalan
Tabung Haji Debit-i MasterCard boleh diambil di Pejabat cawangan Tabung Haji sebaik sahaja pemohon menerima kiriman pos PIN (pin mailer) ke alamat yang dinyatakan dalam borang permohonan.

Untuk sebarang pertanyaan mengenai Tabung Haji Debit-i MasterCard sila hubungi 03-6207 1919 (8:00 pagi - 9:00 malam / Isnin – Jumaat)

No comments:

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive