exponegaraku

Friday, June 20

PURDAH KENA TANGGAL, BIAR BETUL @ustazfathulbari @AzwanBro


Bagi MKP ini adalah tindakan tidak wajar yang dilakukkan oleh pihak Pengurusan Universiti Malaya. Zulaikha Adam sudah berada ditahun Akhir. Jika mahu menghalang sepatutnya dihalang pada tahun Pertama lagi....... Kenapa Sekarang.

MKP berharap Ustaz Fathul Bari dapat mencari jalan bagi menyelesaikan masalah ini.

Pada 16 Jun 2014, Seorang Pelajar Tahun Akhir Dari Akademi Pengajian Melayu Di Universiti Malaya Diarah Keluar Dari Dewan Peperiksaan Untuk Menanggalkan Purdah.

Seorang pelajar tahun akhir Universiti Malaya terpaksa menanggalkan purdah semasa peperiksaan. Menurut pengawas peperiksaan, pelajar tidak dibenarkan untuk menutup muka di dalam dewan peperiksaan.

Prosedur universiti ada menerangkan pelajar perempuan yang memakai purdah perlu diperiksa sebelum dibenarkan memasuki dewan peperiksaan untuk mengelakkan penipuan identiti.
 
Pelajar Tersebut, Zulaikha Adam Berkata Dia Serta Beberapa Rakan Sekelas Diarah Keluar Dari Dewan Hanya Selepas Peperiksaan Bermula

Zulaikha Adam menyuarakan rasa tidak puas hati terhadap pihak Universiti Malaya yang melarang dirinya menduduki peperiksaan hanya kerana memakai purdah.

Menurutnya, dia akur jika pengawas peperiksaan menegur dirinya untuk membuka purdah ketika berada diluar dewan dan bukannya ketika dia sedang menjawab soalan peperiksaan.


Menerusi Sebuah Status Di Laman Facebook, Zulaikha Mempertikai Tindakan Pihak Universiti Malaya Yang Membenarkan Pelajar Yang Lebih Seksi Untuk Mengambil Peperiksaan Dan Tidak Lebih Awal Memberitahunya Untuk Menanggalkan Purdah

Insiden Ini Turut Mendapat Pertikaian Dari Kumpulan Mahasiswi Islam Universiti Malaya. Mereka Menganggap Tindakan Tersebut Bukan Sahaja Mengaibkan Malah Menafikan Hak Mengamalkan Ajaran Agama.

Pengerusi Hal Ehwal Mahasiswi Persatuan Mahasiswa Islam Universiti Malaya (Hewi-PMIUM), Sobiroh Puzi berkata, tindakan seorang pengawas peperiksaan itu bukan sahaja mengaibkan siswi terbabit malah menafikan hak beliau mengamalkan ajaran agama.
"Jika pemakaian purdah dilarang dengan alasan undang-undang UM tidak membenarkan, mengapakah larangan berkenaan tidak pernah dinyatakan secara jelas serta penguatkuasaan berkenaan larangan ini tidak juga dimaklumkan kepada mahasiswa UM sendiri?"  "Kami menuntut agar penguatkuasaan dan tindakan tegas dikenakan kepada mahasiswa yang menyalahi etika berpakaian di dalam kampus seperti yang termaktub di dalam peraturan universiti," tegasnya.
Namun Begitu, Hasil Siasatan Mendapati Bahawa Undang-Undang Tersebut Telah Termaktub Dalam Perlembagaan Universiti Malaya 1997.
Dalam Perlembagaan Universiti Malaya 1997, terdapat peruntukan dalam Jadual C (Arahan Am Peperiksaan) dibahagian 3 (e) yang larang pelajar memakai apa-apa pakaian yang menutup muka, pakaian yang tidak sopan dan tidak sesuai dengan keadaan, selipar, topi, seluar pendek dan sarung tangan (kecuali pelajar perubatan di klinik dan makmal) di dewan peperiksaan.
 
Timbalan Setiausaha Persatuan Pelajar Universiti Malaya, Yu Sheng Leong berkata walaupun peraturan tersebut telah termaktub dalam Perlembagaan Universiti Malaya 1997, adalah satu kewajipan bagi pengawas peperiksaan untuk memeriksa pengenalan pelajar sebelum menduduki peperiksaan.
"Tindakan melulu Jabatan Peperiksaan untuk memaksa pelajar menanggalkan purdah semasa peperiksaan adalah melanggar hak asasi keagamaan," katanya. Menurutnya lagi, Zulaikha sepatutnya dibenarkan untuk memakai purdah selepas pengenalannya disahkan oleh pengawas peperiksaan.
Berdasarkan Status Di Bawah, Zulaikha Jelas Sekali Hanya Mahukan Layanan Yang Adil Dan Sama Rata Bagi Semua Pelajar Tanpa Ada Sebarang 'Double-Standard'

Zulaikha Kemudian Mengambil Keputusan Untuk Menutup Akaun Facebook Peribadinya

Susulan luahan tidak puas hatinya mengenai isu memakai purdah tersebar dilaman sosial, Zulaikha Adam telah mengambil keputusan untuk menutup akaun Facebook peribadinya.
 
Tinjauan terkini mendapati pautan akaun Facebook Zulaikha Adam sudah tidak lagi ditemui.

Jadi, Apa Anda Rasa Akan Terjadi Jika Zulaikha Tidak Diarah Keluar Dari Dewan Peperiksaan Tersebut?

25 comments:

abdullahripain omar said...

isu tutup muka kat um ni lama dah sejak zaman revolosi iran lagi, sya sokong tindakan tegas um tu, nak tutup muka pakailah tempat lain, banyak buruk dri baik tutup muka ni lebih2 lagi keselamatan awam.

Anonymous said...

pertanyaan kepada MKP, adakah pemakaian purdah di wajibkan dalam islam? jawapannya wajib sekiranya raut wajah wanita itu boleh mendatangkan kerosakan kepada kaum lelaki kerana melihat wajahnya, contoh bimbang keselamatan wanita itu mungkin di rogol atau di perlakukan apa-apa yang boleh memudaratkan diri wanita itu.

kalau ia purdah itu wajib dan salah satu dari aurat wanita, kenapa jemaah haji wanita tidak di benarkan menggunakan purdah, dalam ibadah haji hukumnya haram memakai purdah.

jadi adakah perempuan itu memakai purdah di atas sebab yang pertama iaitu keselamatan bagi dirinya?

Anonymous said...

purdah bukan pakaian islam yang di tuntut,..ianya fesyen..jadi nak berfesyen dalam dewan perperiksaan...jangan di kotak katik ajaran islam yang sebenar dengan cara berpakaian orang timur tengah...as simple as that..jadi muslimah yang berpelajaran bukan muslimah pak turut..

adlie nasir said...

kaji dulu bru ckp..jgn nk kritik je kalau ilmu tu cetik..

Anonymous said...

Purdah???? Itu adat je, jangan samakan adat dengan ugama. Tak diwajibkan atau sunat pakai purdah, tak ada pun dalam Quran cik adik ooiii. Fikir dan guna akal yang di beri.

Anonymous said...

Untuk makluman adik Zulaikha, isu "Double Standard" adalah piagam Najib.Contohnya kes Rayer tidak didakwa tapi melayu yang menceroboh DUN pulak didakwa. Parlimen diceroboh beberapa kali oleh bukan islam tiada pendakwaan. Itulah keajaiban dan "Transformasi" yang Najib bawa. Cina Didahulukan Melayu di Aniaya.

Anonymous said...


MasyaAllah

Just saman je, biar ada rasa.

Belajar di nagara kafir pun tak macam ni.

Anonymous said...

Rujuk kepada hokum tutup aurat. Semasa solat dan berikhram semasa membuat haji dan umrah. Purdah membawa risiko keselamatan. Syarak tidak mewajibkan. Walaubagaimanapun, dapatkan maklumat terperinci.

Anonymous said...

ni malaysia bukan saudi arabia banyak padang pasir ...

Anonymous said...

Anom 1057..Kupasan yg terbaik..si Zulaikha ni faham ke makna aurat wanita..betul tu orang mengerjakan hari tak pun pakai purdah macam budak ni..benda ni asas saja..belajar tinggi tinggi akal tak de...
syabas UM sepatutnya kuatkuasa betul betul.

Anonymous said...

Mentaliti perempuan ni mudah je nak paham. Apa yg diorang pakai tu takde tujuan lain. Melainkan semata mata mahu menarik perhatian lelaki. Hahaha.

Anonymous said...

hadohaiii,,,purdah tu bukan perkara wajib,,,sebab utama peraturan itu dibuat ada lah untuk MENGELAK KAN SEBARANG PENIPUAN IDENTITI!!!! semasa berlangsungnya perperiksaan,,sekian!!

Anonymous said...

Ini utk keselamatan la,takut penyamaran. Dewan exam tu besar. Kalau jadi precedence, mau lepas ni semua bdk ppuan pakai purdah,suruh senior ke,kakak ke nyamar. Laki nyamar pun ntah2 xperasan.

Anonymous said...

Berpurdah, aku suka, tp pd aku tak wajib.
Bini aku berpurdah, tp anak aku tak, dan aku tak paksa.
Tp bila ada peraturan utk membukanya utk pengenalan diri, kenalah patuh, dan klu tak tahu peraturan, jgn salahkan penguatkuasa pulak.

marsanmarsolo said...

Pada adik yang berpurdah ini ... dia pun tahuu berpurdah adalah sunat sahaja (melainkan wajahnya teramat cantik yang boleh mendatangkan fitnah dalam masyarakat)... apa makna sunat? Dibuat dapat pahala, ditinggal tidak mendatangkan dosa.

Jadi pada saya, sepatutnya tidak menjadi masalah untuk membukanya pun semasa peperiksaan. Jangan jadikan isu dan menguar-uarkan pulak dalam medial sosial.. bukankah dengan cara itu akan mendatangkan fitnah pada dirinya dan masyarakat yang boleh menyumbangkan dosa yang besar pulak.

Untuk pengetahuan, bukannya haram memakai purdah semasa dimekah cuma ianya haram semasa berihram... wallahualam

exCampusNite said...

Uruf di Malaysia ini tk ke tahap pakai Purdah seperti sesetengah negara yang fitnah sehingga perlu ber niqab..
TETAPI yg menjadi kemarahakan kita pula ialah kenapa etika pakaian di SEMUA KAMPUS2 IPTA tidak KESAH pun pakaian ketat seperti jeans ketat, baju2 yg menampakkan tubuh, Cina2 yg pakai short di kampus..

kita skrg berada dlm undang2 gila yag dicipta kerajaan. Org buat baik di perhalusi yg buat tak baik dibiarkan.

Kenapa dibiarkan pakaian seksi dan menjolok mata tanpa tindakan tegas terutama di kampus2 IPTA bandar2 utama.. USM-UM-UiTM-UPM. cukuo jelik dimana semua IPTA utama ini pemerintahannya dikuasai Melayu Islam tp hati dan jiwa dijajah kafir..

HEPP dan Naib Chaselor kampus masing2 hanya ckp soal akademik..soal pencapaian penyeldikan tapi langsung tidak ada hati perut utk fikir kembalikan suasana pemakaian Islam dan etika pakaian sopan untuk bangsa kafir seperti Cina yg sgt2 melampau skrg.

Kenapa jd mc ni...kerajaan kita semua benda nk kena betulkan.. pakah mati hati mereka dr lihat mana satu baik dan mana satu tak baik??

Saya tak sokong budak ni pakai niqab.. lbh menimbulkan fitnah dan mgkin terikut2 dgn fesyen..tp itu tk berikan mudharat. TAPI yg mesti dibanteras ialah etika pakaian yg tk tutup aurat oleh pelajar Islam dan tidak sopan oleh bukan Islam

Berubahlah wahai pihak berkuasa sebelum Allah 'ubah' kita jd bangsa yg terhina.

Wallahualam

marsanmarsolo said...

ExCampusnite

Saya rasa undang2 yang dicipta oleh kerajaan banyak yang baik dan tidak dinafikan bahawa terdapat ada sebahagian perlu diperhalusi.

Untuk kes ini, kita kena adil, memang telah ada undang2 yang melarang pemakaian pakaian yang menjolok mata cuma kerajaan kita ni amat lemah dari segi penguatkuasaan lebih2 lagi kepada orang bukan Islam. Segala kesalahan moral mereka ini didiamkan.

Anonymous said...

Selagi Najib tidak letak jawatan,selagi itulah kita umat islam dan bangsa melayu akan sentiasa dihina oleh kaum lain dibumi sendiri. Setiap hari ada saja hinaan yang dibuat dan najib buat tak tau aje.Sebab apa?Sebab bagi Najib undi bukan Melayu amat penting bagi dia kekal kuasa dan dia sanggup gadaikan maruah bangsa dan agama asalkan dapat undi bukan melayu.Dia hanya pentingkan diri sendiri dan isterinya yang gemuk itu yang sedang mengumpul kekayaan di luar jangkaan. Percayalah negara kita akan hancur begitu saja kerana Najib.

Anonymous said...

pakai purdah ni budaya arab saja..bukan budaya melayu pun..cik zulaika ni pun kenalah ikut peraturan UM..kalau org lain kene ikut kenapa dia tak boleh..

adakah dia nak tunjuk pakai purdah tu lebih berkuasa..nak muak aku perangai melayu mcm ni..spesis arab jadian..yg penyokong dia pulak meroyan ckp ni menghina budaya melayu..pooraah..ni tiada kaitan dgn bukan budaya melayulah bongok..

jgn lacurkan budaya melayu dgn budaya radikal arab badwi padang pasir yg menganggap aurah/kemaluan wanita itu adalah seluruh tubuhnya..pergh gile menyamakan kemaluan dgn seluruh tubuh perempuan..hina betul perempuan dlm mindset org padang pasir ni..ni budaya yg kononya islam..yg dikatakan melayu..sudahlah

Pesona Anggun said...

Inilah pndpat dan pandgn org jahil!! Dunia akhr zaman.. Yg hak jadi batil dan batil jadi hak... Jgn ckp sedap mulut tanpa mnkji atau mntut ilmu psl hukum berpurdah.. Saya tidak mnyokong atau anti purdah...tetapi jgn sesekali beri pendapat tnpa ilmu pengetahuan.... Kelak anda yg berdosa... Ingt SETIAP PERKATAAN DI TULIS MALAIKAT!!!!

Anonymous said...

yelah kalau org tak setuju dgn mentaliti arab..dia panggil jahil..mcm engkau pandai sgt.. nak tulis..silakan..

kenapa tuhan tu berbangsa arabkah sampai nak melebihkn purdah arab tu melebihi budaya bangsa lain..pakai bju kurung jelah...bukan bogel di khalayak pun kan berbaju jugak...nilah defense org yg dah kental dgn kekolotan budaya arab..suka sgt guna malaikat..allah...akhir zaman..

wei kita semua akan mati itu pasti..itu fitrah ciptaan tuhan..tapi kalau ko rasa budaya arab ni keramat..sampai perlu diikut dan tak boleh dikritik..memang taklah.. utk mempertahankan budaya kolot yg kononya kita ni jahil..takde ilmu.

ko pergilah belajar ilmu lain selain ilmu peraturan padang pasir ni..baru engko boleh jadi manusia.

copal said...

Ni cerita pasal purdah..yang sebut pasal najib apahal...alahai pemikiran

Anonymous said...

jangan sebabkan nila setitik rosak susu sebelanga.. ada orang yang memakai purdah mengikut perkembangan fesyen. tapi kita tak boleh nak salahkan orang lain yang mungkin Allah dah ketuk pintu hati dia. Memang lah di Arab tu majoriti perempuan berpurdah sebab negara dorang berpasir dan mungkin boleh membahayakn kesihatannya. hak beragama itu adalah hak setiap manusia. islam tak wajibkan memakai purdah. and it's up to you kalau nak pakai just kena redha dan ikhlas. manusia sekarang memang tak boleh nak fikir kebaikan lain berpurdah. semua nak pandang hina. ye i know ipt mlaysia tak benarkan pakai purdah. aku pun pergi kelas dulu selama sebulan pakai niqab. tapi lepas tu kena tegur suruh buka. aku tak marahkan pihak atasan, aku just mintak cara lain nak buat. and pihak ipt bagi aku pakai mask jerebu tu pergi kelas. apa yang aku tanam dalam hati, biarlah aku kena kecam ke apa asalkan badan aku ni, hak aku sendiri nak jaga. first pakai, semua orang gelakkan aku tapi aku diam. fikir nak jaga diri sendiri and nak jaga pandangan kaum lelaki juga. jujur aku bukannya lawa, tapi aku letakkan niqab ni sebagai pelindung aku. hormatlah agama ,masing. dia nak pakai apapun biarkanlah asalkan menutup aurat dan tak menyusahkan kau nak beli baju dia semua.zaman sekarang ni, pakai tudung labuh je dah kena cop budget alim pulak. sedarlah.. sampai bila kita nak budget kafir pakai baju terdedah sana sini. maaf kalau ada terkasar bahasa. cuma jalankan tugas sebagai khalifah Allah untuk tegur manusia lain. kita pimpin tangan sama2 masuk syurga. Wallahua'lam

Anonymous said...

Memakai purdah bukannya fesyen. Bagaimana anda boleh katakan ianya fesyen sdg isteri nabi pun berpurdah. Xkan nk kta isteri nabi berfesyen. Isteri nabi berpurdah kerana ingin menjga kecantikan wajah mereka hnya utk suami. Knpa kita perlu pandang hina mereka yg berpurdah, konon mereka hnya berfesyen.Memakai purdah tidak haram kecuali semasa berihram bahkan berpurdah bleh jd wajib klau kecantikan pd wajah seseorg wanita itu bleh mendatangkan mudarat kpdnya. Purdah jga melindungi seseorg yg memiliki kecacatan pd wajahnya dr jd bahan kutukan. Sbnarnya persoalan berpurdah ini ada perbezaan pendapat ulama 4 mazhab.yg pasti ulama seorg pun x mgharamkn purdah. Jd siapa kta nk mgharamkan, atau mghina mreka yg berpurdah. Kta sbg manusia biasa yg x lpas dr buat dosa ni lgsung x layak merendahkan atau mghina manusia lain. Klau org buat slah, bnyk cara kta bleh tegur. Melalui perkataan, perbuatan n hati. Tp mesti berhemah.Even pelacur pun kta x bleh hina sbb kta x tau pengakhiran hdup dia n pengakhiran hdup kta. hnya Allah yg tau, klau Allah beri hdayah kpd dia, pasti dia lbih mulia dr kta. Ingatlah Allah memuliakan dan mghinakan siapa yg Dia kehendaki. Berdoalah smoga kta dberi pengakhiran yg baik. Biarlah mereka itu hak mereka. Pakai atau tidak hak masing2. Yg penting aurat yg wajib dah dtutup. Klau soal penipuan identiti x perlu dbesarkan. Sbelum msuk dewan bleh je pengawas ppuan yg bertugas check dlu kt luar dewan sebelum dbenarkan msuk. Just selak sikit utk check identiti. Klau nk buat ic pun bkak je la skjap. Purdah tu sehelai kain je. Bkan besi yg x bleh bkak. utk check identiti bleh ja bkak atau selak skit utk elak penipuan.Smua msalah ada pnyelesaiannya.Hormat pndangan stiap org.Jgn sbb beza pndpt terjd pepecahan. Soal budaya msyarakt,x ksah budaya msyarakat mna pun kta bleh ikut asal x bertentangan dgn syarak, Dan bkan perkara yg diharamkan. So xperlu nk berlebihan,bnyk lg msalah umat yg lebih penting utk dbincangkan. Saya skadar mengingatkan Dan berkongsi pndpt. Wallahua'lam

Hamba Allah

Unknown said...

Saya muslimah berpurdah jugak. Dah dekat 3 tahun jugak lah sejak saya form 4. Bagi saya buka purdah time exam tak ada masalah sebab saya sendiri tak pakai purdah di sekolah dan semasa spm. Bagi saya kalau tempat tuh tak sesuai untuk saya pakai purdah, saya akan buka. Tapi tetap jaga aurat sebagai seorang muslimah. Saya akan sambung belajar tak lama lagi dan saya bercadang untuk tidak pakai purdah semasa di dalam universiti sampai saya habis belajar. Untuk kebaikan semua orang dan diri saya sendiri. Untuk kak zulaikha, patutnya awal2 lagi akak tak payah pakai purdah time exam. Nanti macam ni lah jadinya. Pemakaian purdah di Malaysia adalah sedikit awkward sebenarnya untuk mereka yg berlainan bangsa dan agama lagipun purdah bukannya official di Malaysia. Pakaian purdah asalnya dari negara timur tengah. Semua orang tahu rasanya. So saya nasihatkan siapa2 yang berpurdah fikir sebelum pakai depan cermin. Betul ke tempat yg aku nak pergi nih sesuai untuk aku pakai purdah.

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive