Wednesday, June 11

MB KEDAH @MukhrizMahathir TENGOK SAT "ULAQ-AYAQ" NIE......?


Ramai diantara kita mahu mencari pendapat yang lebih apabila bulan Ramadhan bakal menjelang tak lama lagi. Tapi kalau nak cari rezeki untuk anak bini dirumah lebih baik cari yang halal dan berkat. Janganlah cari rezeki dengan cara menindas orang lain.

Kalau kat Kedah ayat popular bagi golongan macam nie adalah ULAQ AYAQ. Memang dibenci kerana sikap tamak serta memonopoli untuk keuntungan segera. MKP diberitahu ULAQ AYAQ nie ada hubungan yang agak rapat dengan PBT tempatan.

Berikut adalah luahan peniaga yang ditindas:
Hari ini cabut undi tapak bazar Aidilfitri di bazar Yawata, Jitra. Antara bazar yang digelar Jalan TAR Jitra kepada sesiapa yang pernah merasai penangannya. 
Alhamdulillah kami cabut dua orang dapat satu tapak.  
Sebelum itu kelmarin telah berlangsung bidaan bagi tapak khemah besar. Terhasilnya harga bidaan bermula RM6.5k-RM10k. Satu perkara yang saya tak terfikir untuk menyertainya lagi. Sekurang2nya buat masa ini. 
Jumlah tapak (kecil) diperuntukkan hari ini ialah 81. 13 daripadanya milik pekedai2 di lokasi. Tahun lepas tiada jumlah 13 ini. 'Dipercayai' pengaruh salah seorang pekedai di majlis daerah telah berjaya 'mendapatkan' angka itu bagi mereka. Kerana tahun lepas mereka telah berkonflik dengan peniaga bazar soal ruang niaga. Maka dengan itulah asas kepercayaan saya. 
Selebihnya dibuka kepada orang ramai. Yang datang tadi hampir 200 orang. Bermaksud lebih separuh daripadanya akan pulang dengan tangan kosong. Ada yang datang 5 orang cabut satu pun tak kena. Atas nasib semata2. Juga bantuan doa serta tawakal.. 
Harga tapak RM600+RM250 deposit. Tahun lepas saya cabut tak dapat. Terpaksa beli dari 'ular air' dengan nilai RM2k. Mereka datang ramai untuk cabut undi. Jika dapat mereka akan jual semula tapak itu dengan harga sekitar RM1.5k-RM2.5k. Untung atas angin. 
Salah satu konsep alibaba. Melengkapi dilema Melayu sedia ada hari ini.
Juga salah satu bentuk penindasan terhormat, kapitalis, monopoli, buli atau apa sahaja yang kita mahu gelarkannya.

2 comments:

Ali said...
This comment has been removed by the author.
Ali said...

KALAU dapat pinjaman hanya rm3k dari Bank Rakyat. Sewa 6.5k (buka bidaan)
Ish...camana nie? lepaih tu nak nego lagu mano? MB Kedah mungkin ada B plan kot!

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive