Thursday, July 21

KECOH DAH MALAYSIA ANGKARA...........


Di Malaysia jika isu membabitkan kerajaan cepat aje korang buat andaian salahkan orang itu dan ini.Bila babitkan pembangkang pandai pulak keluarkan hujah selagi mahkamah tak buktikan dia bersalah memang tak bersalah.

Analisis Kisah Saman Sivil Jabatan Kehakiman AS ke atas 1MDB

1. Pertama, ia bukan saman sivil atau pendakwaan terhadap 1MDB atau Perdana Menteri Najib Razak. Ia adalah saman sivil untuk merampas, mengambil alih dan membekukan aset yang dikatakan dibeli menggunakan dana yang 'dicuri' dari 1MDB.

2. Kedua, kenapa saman sivil ini dibuat? Ia adalah berdasarkan aduan yang dibuat kepada Inisiatif Penemuan Semula Aset Kleptocracy, Jabatan Kehakiman AS. Ia bukan pendakwaan sebaliknya hanya inisiatif untuk memperoleh semula aset yang dikatakan sebagai hasil dari kegiatan haram dan korupsi.

3. Ketiga, siapakah yang didakwa? Tiada seorang pun dari dalam senarai nama di dalam aduan tersebut yang didakwa atas sebarang kesalahan jenayah. Sebaliknya ini adalah inisiatif kerajaan AS untuk membekukan aset-aset yang terbabit. New York Times melaporkan "The people named in the complaint have not been charged with crimes. The defendants in an asset forfeiture case are the properties that the government wants to seize. But an asset complaint does not preclude criminal charges."

4. Keempat, aset apakah yang hendak dibekukan? Antaranya adalah hartanah mewah di New York and California, lukisan Monet dan Van Gogh, serta sebuah jet Bombardier. Semua senarai aset ini adalah berdasarkan aduan yang dibuat kepada Jabatan Kehakiman AS.

5. Kelima, siapakah pemilik aset-aset ini? Sehingga kini tidak disebut siapa pemilik aset-aset ini. Saman ini cuma menamakan Riza Aziz, Jho Low, Mohamed Badawy al-Husseiny, Khadem al-Qubaisi dan seorang lagi yang dinamakan hanya sebagai Malaysian Official 1 sebagai pihak yang terlibat. Nama-nama ini adalah berdasarkan laporan yang dibuat kepada Jabatan Kehakiman AS.

6. Keenam, apakah prosedur untuk rampasan aset ini? Pertama, mahkamah perlu memastikan tiada sebarang pihak lain yang membuat tuntutan terhadap aset ini. Kedua, selepas pemilik aset ini ditentukan, mahkamah perlu memutuskan sama ada wang yang digunakan untuk membeli aset ini benar-benar berpunca dari sumber yang haram. Selepas semua ini dibuktikan, barulah kerajaan AS boleh merampas aset ini.

7. Ketujuh, apakah yang akan dilakukan terhadap aset-aset ini? Jabatan Kehakiman AS akan menjual aset-aset ini dan memulangkan kembali wang yang yang diperolehi dari penjualan aset ini kepada Malaysia.

8. Kelapan, adakah 1MDB terlibat? 1MDB telah membuat kenyataan rasmi bahawa ia bukan pihak yang terlibat dan tidak mempunyai sebarang aset di AS.

5 comments:

Anonymous said...

"Riza Shahriz Bin Abdul AZIZ (“AZIZ”), a Malaysian national, is a relative of MALAYSIAN OFFICIAL 1 and a friend of LOW. He co-founded Red Granite Pictures,"
Kenapa statement ni admin tak highlight kan ye..hanya mentioned Malaysian official 1 sahaja.

Anonymous said...

patut di beku saja reta tu...biar riza balik msia makan nasi campor mcm kita orang...reta tu bukan reta dia...bila najib dah ditangkap kita mohon us pulangkan reta tu...

Anonymous said...

Ir Rahmat AbdulRahman .
Admin ni makan tahi dan dedak Najib Rosmah , derma dari Arab Saudi masuk akaun Najib dan bukan masuk akaun Parti UMNO.Kalau benar untuk parti UMNO kenapa ia dikembalikan.Najib ni kalau tak menipu dan makan rasuah tak tahu apa ke jadahnya.

Anonymous said...

Buat kajian lah..bsnyak membaca cari fakta dan auta..bandingkan..jgn asyik dengar cakap cakap orang..org terjun lubuk hang pun sama..bebal

Anonymous said...

Tarik balik "Ir" not fit to have that title... org tak berilmu mcm tu la kan...

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive