Thursday, February 17

DAPig menghidupkan kembali IFC.



Dalam sedar tak sedar ketua menteri paling musibat dalam sejarah pulau pinang akan menghidupkan kembali IFC akan tetapi berkonsepkan portfolio Baru Untuk Hal-Ehwal Bukan Islam Babitkan Agama2 Budhha, Taoisme, Kristian, Sikh Dan Hindu Dimana  Ketua menteri lidah bewak Pulau Pinang Berdiri Sebagai Exco Portfolio Tersebut


Sedar Atau Tidak DAP Sekali lagi Telah Mengerakan Gerakan IFC Kembali. Tahniah Pada Yg Menyokong Kearah Kesamarataan Yg Di bawa Oleh DAP. Kita Tidak Harus Lupa Sejarah Silam Wujudnya SI KITOL Yg Khianati Martabat Agama, Bangsa , Tanahair Tanpa Disedari Kerana Hasad Dengki Dan Tamak Yg Berjaya Mengaburi Gerakan Kesamarataan. Apa Itu IFC??? Kita Ungkapkan Kembali Apa Tuntutannya.



Ancaman Tuntutan Interfaith Commission (IFC) di Malaysia

IFC ialah satu pertubuhan bukan kerajaan yang menuntut hak kesaksamaan taraf agama (semua agama adalah satu) yang dianggotai perwakilan Christian,Buddha,Hindu, Muslim yang kebingungan dan beberapa agama lain yang terdapat di Malaysia. Ada di antara kita tidak mengetahui matlamat sebenar IFC dan menganggap bahawa untuk menunjukkan Islam itu sejahtera- peace , maka idea pluralisme dari IFC harus diterima pakai.Hakikatnya, tuntutan yang dibuat oleh IFC terus terang merugikan umat Islam di Malaysia.Antara tuntutan IFC :

1. Saorang anak yang dilahirkan oleh ibu bapa Islam tidak mengharuskan secara terus menjadi orang Islam.(note:sokongan ditunjukkan kepada Lina Joy)

2. Orang-orang bukan Islam yang telam memeluk agama Islam hendaklah diberikan kebebasan untuk kembali kepada agama asal mereka (murtad) dan tidak boleh dikenakan tindakan undang-undang.(see : Lina JOy,terbaru-Siti Fatimah)

3. Sebarang kes pertukaran agama orang Islam kepada bukan Islam tidak sepatutnya dikendalikan oleh mahkamah Syariah tetapi dikendali oleh mahkamah civil.

4. Tidak perlu dicatatkan di dalam kad pengnalan seseorang Muslim bahawa ia beragama Islam.


ANCAMAN InterFaith Commission Malaysia

5. Orang bukan Islam tidak perlu dikehendaki menganut Islam sekiranya ingin berkahwin dengan orang Islam. Orang Islam hendaklah dibenarkan keluar daripada Islam (murtad) sekiranya ingin berkahwin dengan orang bukan Islam tanpa boleh dikenakan tindakan undang-undang.

6. Seseorang atau pasangan suami isteri yang menukar agamanya dengan memeluk Islam tidak patut diberikan hak pengjagaan anak.

7. Orang-orang yang bukan Islam yang mempunyai hubungan hubungan kekeluargaan dengan seseorang yang memeluk Islam hendaklah diberikan hak menuntuk harta pusakanya selepas kematiannya.

8. Kerajaan hendaklah menyediakan dana yang mencukupi untuk membina dan menyelenggara rumah-rumah ibadah orang bukan islam sebagaimana kerajaan menyediakan dana yang serupa untuk masjid.

9. Orang-orang bukan islam hendaklah dibenarkan dan tidak boleh dihalang daripada menggunakan perkataan-perkataan suci Islam dalam percakapan dan sebagainya.(isu terkini : Allah boleh digunakan pakai atas semua tuhan..bukankah itu mengelirukan?)

10. Bible dalam bahasa Malaysia dan bahasa Indonesia sepatutnya dibenarkan untuk diedarkan kepada umum secara terbuka.

11. Pelajaran agama bukan Islam untuk penganut agama itu hendaklah diajar di semua sekolah.

12. Program-program berunsur Islam dalam bahasa ibunda suatu kaum hendaklah ditiadakan. Program dakwah agama lain selain Islam pula hendaklah dibenarkan disiarkan dalam bahasa ibunda masing-masing.

13. Orang-orang Islam yang membayar zakat tidak sepatutnya dikecualikan daripada membayar cukai pendapatan dan wang hasil zakat sepatutnya digunakan juga untuk keperluan orang0orang bukan Islam.

14. Sepatutnya Islam tidak disebut sebagai pilihan pertama masyarakat Malaysia seperti dalam soal pakaian menutup aurat kepada pelajar sekolah.

No comments:

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive