Thursday, February 3

Lu Memang musibat La!Guan Eng DAPig.



Menyirap darah aku bila tengok kenyataan Barua dap sekor nie bila dia kata UMNO rasis.dok kata tuduh orang pandai padahal diri sendiri yang buat.pantun khas buat lu musibat "Cakap macam kepala b#t#h pungkoq bagi bro A tutuh"Jangan lupa kes setpol hang pun tak sattle lagi nie dok putaq belit kot lain pulak nak kalih isulah nie.Nie dok wat isu risalah My Balik Pulau pulak,barua nie kata benda nie bukan dari kerajaan negeri  awat hang ingat orang pulau pinang nie bengap sangat kot,hang tue merah buih.Lu sekarang Ketua Menteri la bukan macam dulu.  




sumbangan untuk program miskin tegar "duit haram"


Meskipun Wei Aik melanggar peraturan, tetapi Guan Eng hanya membisu dan tiada tindakan diambil ke atas wakil rakyat kesayangannya itu. Adakah Wei Aik terlalu kebal sehingga tiada tindakan diambil walaupun terbukti mencampuri urusan pihak berkuasa tempatan. 

Walaupun kerajaan DAP Pulau Pinang mendakwa mereka prihatin terhadap nasib rakyat dan tidak meminggirkan orang Melayu, kenapa tindakan kerajaan negeri dilihat dilakukan secara berpilih. Lihat saja tindakan penguatkuasaan dan perobohan gerai peniaga dan penjaja Melayu, cadangan pengambilan tanah di Balik Pulau yang majoritinya dimiliki oleh orang Melayu untuk dijadikan tapak hab pendidikan. 

Pengedaran risalah My Balik Pulau yang mengandungi fakta sejarah tidak tepat disifatkan sebagai berbahaya kerana boleh mengundang perbalahan kaum.


Presiden Alumni Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM) Kampus Pulau Pinang, Abdul Said Hussain berkata, perbuatan tersebut seperti cuba menaikkan sentimen masyarakat Cina bahawa nenek moyang mereka yang mula-mula meneroka Balik Pulau, bukannya orang Melayu.

Menurutnya, sejarah sendiri telah menyatakan bahawa orang Melayu merupakan peneroka di situ dan fakta tersebut seharusnya tidak diubah.

"Saya nampak ada usaha pihak tertentu cuba mencerminkan seolah-olah orang Cina sudah bertapak lama di Balik Pulau sebelum kedatangan orang Melayu.

"Sejarah tetap sejarah, ia tidak boleh diubah,"

Beliau mengulas tindakan Kerajaan DAP Pulau Pinang mengedar risalah yang mengandungi fakta sejarah tidak tepat dan diragui kesahihannya di sekitar Balik Pulau khususnya di sekolah-sekolah sejak sebulan lalu.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pulau Betong, Muhammad Farid Saad yang mendedahkan perkara berkenaan berkata, meskipun tidak diketahui niat sebenar risalah tersebut diedarkan, dipercayai ia merupakan cubaan pihak tertentu untuk mengaburi rakyat tentang sejarah kawasan yang dihuni majoriti orang Melayu itu.

Wakil rakyat tersebut kesal kerana kandungan risalah tersebut seolah-olah mahu menggambarkan bahawa Balik Pulau bukan dibuka oleh orang Melayu.
Selain itu, terdapat kandungan dan ilustrasi di dalamnya yang menghina
orang Melayu.

Abdul Said memberitahu, ketika melanjutkan pengajian di Universiti Sains Malaysia (USM) pada 1997 dan 2002, beliau ada membuat kajian mengenai sejarah daerah barat daya di mana Balik Pulau terletak di dalamnya.

Jelas beliau, berdasarkan rekod pejabat pentadbiran British pada 1880, tamadun Melayu sudah lama wujud di situ sebelum ketibaan pendatang kaum lain.

Sebagai contoh, katanya, ketika itu sudah ada pemerintahan sistematik seperti penghulu dan masjid yang dijadikan pusat aktiviti masyarakat Melayu.

No comments:

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive