Tuesday, February 8

PANAS : HINANYA ORANG MELAYU DIIKTIRAF SEBAGAI PELARIAN DI BALIK PULAU


Penulis/Penerbit My Balik Pulau cuba menceritakan kembali sejarah asal usul penduduk di Balik Pulau. Mengikut artikel Di Balik Sana Pulau, orang Melayu yang datang ke Balik Pulau terdiri daripada pelarian politik dari Thailand, negeri-negeri Melayu di bahagian utara dan Indonesia. Kumpulan pelarian ini dikatakan telah datang ke Balik Pulau untuk memulakan kehidupan baru.


Manakala peniaga-peniaga cina yang kaya raya dan berpengalaman dalam aktiviti perladangan yang menetap di Sumatera telah dijemput oleh pihak British untuk membuka estet-estet pokok getah dan rempah ratus.

Dahsyat sungguh penghinaan terhadap orang Melayu yang di iktiraf sebagai pelarian. Orang cina pula dah la kaya raya, dijemput pula tu oleh pihak British. Apakah mesej sebenar yang cuba disampaikan oleh penulis artikel ini??Adakah penulis artikel ini merujuk kepada fakta sejarah??


Apa yang cuba dibuat oleh penerbit risalah My Balik Pulau ialah untuk mengelirukan generasi muda terutamaya pelajar sekolah dan juga pelajar di institusi pengajian tinggi tentang fakta sejarah yang sebenar kerana risalah My Balik Pulau ini diedarkan di sekolah-sekolah, pusat pengajian tinggi dan di kawasan orang ramai secara percuma.

Adakah ini merupakan salah satu propaganda DAP untuk mengangkat martabat kaum cina di Balik Pulau dan menjatuhkan maruah orang Melayu dengan gelaran pelarian.?? EP menyarankan supaya Kementerian atau pihak yang bertanggungjawab harus memandang serius dan mengambil tindakkan yang keras terhadap penerbitan risalah ini. 

Risalah-risalah seperti ini tidak sepatutnya diterbitkan dan tidak sepatutnya dibenarkan diedar di sekolah dan pusat pengajian tinggi kenara ini boleh mengundang masalah di kemudian hari.

No comments:

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive