Monday, November 29

Orang Melayu gadaikan perkataan Melayu


Sultan Selangor hari ini melahirkan rasa dukacita dengan segelintir orang Melayu yang tidak memiliki rasa megah dan bangga sebagai orang Melayu sehingga sanggup menggadaikan perkataan Melayu itu sendiri untuk dikuburkan serta lenyap dari dunia ini. 

Sultan Sharafuddin Idris Shah bertitah sejarah yang ditulis oleh orang Inggeris ada menyatakan mengenai 'Tanah Melayu' , 'Negeri Melayu Bersekutu' dan Raja Melayu sekali gus membuktikan penulis Barat ketika itu mengiktiraf adanya Melayu yang memulakan sejarah negara ini.



Sultan Selangor turut melahirkan rasa bangga dan sukacita dengan langkah kerajaan Malaysia yang akan menjadikan subjek Sejarah sebagai syarat wajib untuk dipelajari oleh rakyat di sekolah negara ini.
"Beta percaya dengan arahan ini ia akan membuka minda dan kefahaman dari pengetahuan berhubung peranan penting yang berlaku dalam sejarah tanah air untuk tidak timbulnya syak wasangka dan persoalan yang mencurigakan hingga timbul salah faham terhadap sesama rakyat di negara yang kita kasihi ini," titah Sultan Selangor pada Wacana Raja Berpelembagaan-Perspektif Sejarah, Kini dan Masa Depan di sini. 



Pihak berkuasa keselamatan dan ketenteraman awam negara ini harus berwaspada dan 'bersiapsedia' hasil daripada tindak tanduk pemimpin pembangkang khususnya empat individu; Anwar Ibrahim, Lim Kit Seang,Azmin Ali dan Wan Azizah, yang (kalau tidak diambil tindakan segera)  boleh mencetuskan pergaduhan kaum seperti 13 mei pada tahun 1969 dulu.

Anwar mengangkat2 mertabat pemimpin Cina DAPig, dan pada masa yang sama dengan angkuh menyatakan tidak perlu hormat Orang Melayu .DAPig pula yang selama ini sentiasa memperlekehkan kuasa dan hak orang-orang Melayu, ishtiharkan akan menguasai Puterajaya. Wan Azizah mengumumkan tidak ada keistimewaan pada orang Melayu, manakala Azmin Ali pula isytiharkan perang terhadap 'ketuanan Melayu' di negara ini. Ditambah pula kenyataan presiden MCA Chua Soi Lek baru-baru ini mendedahkan hasrat MCA bersatu dengan DAP  dalam menghadapi penentangan hak-hak ketuanan Melayu.

Menambahkan kehangatan ini ialah kenyataan pemimpin2 DAPig dan Anwar, yang menghina pemimpin PAS Haji Hadi Awang dan Nik Aziz,yang knonnya hanya bersetuju sahaja dengan DAPig dan PKR dalam semua hal, seolah-olah PAS tidak perlu dirujuk dan diambil kira dalam membuat keputusan antara Anwar dan Kit Seang. Bahkan  PAS langsung tidak berfungsi dan tidak bertaring,  sehingga modalnya untuk mendirikan Negara Islam (dalam setiap kempen pilihanraya) telah dianggap basi oleh pakatan pembangkang.  

Kini reaksi marah Orang Melayu, samada penyokong UMNO, penyokong PAS dan Orang Melayu yang tak berpihak kepada mana-mana  parti telah nampak bermula akibat serangan demi serangan yang dibuat oleh para pemimpin pembangkang terhadap martabat dan maruah orang Melayu..Awas,  bila kemarahan mula melonjak, maka pergeseran pergaduhan kaum boleh  tercetus dengan mudah. Mendengar dan membaca pendapaat tokoh2 yg disebut diatas itu amat mengerikan sekali ..mereka tidak langsung peduli kepada kesan dan akibat dari ucapan mereka itu terhadap ketenteraman dan keselamatan negara.

Mat Kilau kata:Cegahlah api perkauman yang ditiup oleh pembangkang ini sebelum ia menghiris serta membakar hati dan perasaan org Melayu di negara ini. Sebelum kata berjawab, sebelum gayung bersambut, sebelum kesabaran Orang Melayu kekeringan dan mendidih kepanasan...Mat kilau menyeru pihak berkuasa yang mengawasi ketenteraman awam dan keselamatan negara agar segera bertindak mencegahnya dengan serta merta. Kerana kita tidak boleh mengukur berapa besar sekala kemarahan orang Melayu kali ini, maka adalah 'lebih baik mencegah dari memadamkannya'..!

No comments:

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive