Wednesday, August 6

MENTERI KABINET BRITAIN LETAK JAWATAN KERANA #GAZA @MPKOTABELUD


Saya kecewa dengan berita peletakan jawatan Baroness Warsi sebagai Menteri Kabinet Britain petang semalam. Saya memuji pendirian beliau yang tegas, dalam mempertahankan kepentingan rakyat Palestin. Beliau kekal teguh dan tidak bersetuju dengan dasar Kerajaan UK mengenai kemelut di Gaza - sesuatu yang sepatutnya menjadi teladan kepada semua.

Secara peribadi, saya percaya yang masyarakat antarabangsa terlalu memberi penekanan terhadap ancaman Hamas, sedangkan isu sebenarnya ialah penderitaan rakyat Palestin di bumi mereka sendiri, yang perlu diselesaikan atas faktor kemanusiaan. Tidak ada jawapan yang baik untuk membenarkan pembunuhan sedemikian, walau apa pun alasan yang cuba diberikan untuk meyakinkan kita.

April lalu, saya berpeluang menerima kunjungan Baroness Warsi ketika lawatan kerja beliau ke SK Piasau, di kawasan saya di Kota Belud. Dalam masa yang singkat itu, kami sempat bertukar pandangan mengenai pelbagai isu.

Dengan menggunakan projek Big Iftar di Britain - yang diperkenalkan oleh Baroness Warsi ketika menjadi Menteri Keagamaan dan Komuniti UK - kementerian saya menerusi Bahagian Kesejahteraan Bandar telah memperkenalkan majlis berbuka puasa di Masjid An-Nur di USJ4 ketika bulan Ramadan yang lalu.

Majlis ini, yang turut menyaksikan kehadiran pelbagai wakil Gereja dan pemimpin agama lain, bertujuan meningkatkan integrasi komuniti di kalangan masyarakat pelbagai kaum di Malaysia. Adalah menjadi harapan saya yang usaha ini akan diteruskan dan diterapkan sebagai tradisi kemasyarakatan kita.

Saya mengucapkan Baroness Warsi selamat maju jaya di masa depan. Marilah kita berganding bahu memperjuangkan nasib rakyat Palestin.

DATUK ABDUL RAHMAN DAHLAN

No comments:

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive