Friday, December 10

ADUN DAPig Rupanya Buta Sejarah.

Baru tahu aku tahu rupanya Beruk dua  ekor nie buta sejarah,Ng Wei taik ADUN komtar dan RSN rayer ADUN Seri Delima yang terkenal dengan nama gelaran Beruk.


Berdasarkan isu semasa yang menjadi buah mulut sekarang ini berkenaan kadar bayaran pajakan Pulau Pinang dan cadangan tuntutan Kedah ke atas Pulau Pinang.
Ng Wei Aik secara sinis berkata dia tak mau tukar kod nombor IC 07 kepada 02

07 untuk yang lahir di Pulau Pinang dan 02 di Kedah.Kononnya Wei Aik ni tak mau jadi orang Kedah kerana dilahirkan di Pulau Pinang dan nak jadi rakyat negeri PP yang setia.



Wei Aik juga secara terang-terang menolak fakta sejarah sebenar bahawa Kerajaan Kedah hanya MEMAJAK Pulau Pinang. Beliau dilaporkan berkata bahawa semua kisah dulu hanya tinggal sejarah yang tak perlu diungkitkan lagi. Isu ini dah tak relevan lagi katanya. Wei Aik paham apa itu pajak?

Tujuan tampalan ini bukan nak timbulkan isu Pulau Pinang yang perlu dikembalikan kepada Kedah kerana isu ini tak perlu diperbesarkan, tapi nak tunjukkan bahawa si komunis DAPig ni takkan sesekali serahkan 'haknya' bila ada di tangan kepada orang lain. Tidak sesekali  mereka sanggup duduk dibawah Kesultanan Melayu Kedah. Impian dan cita-cita utk jadikan Pulau Pinang sebagai Singapore kedua masih teguh berdiri tersemat di hati mereka.


Pada hari ini 20.04.1791, Sultan Kedah, Sultan Abdullah telah bersetuju membuat dan menetapkan syarat-syarat bagi satu perjanjian dengan kompeni Inggeris. Perjanjian ini ditandatangani oleh Tengku Shariff Muhamad, Tengku Alang Ibrahim dan Dato Penggawa Telebon (selaku wakil-wakil Sultan Kedah) dengan Francis Light (selaku wakil Kompeni Inggeris) di Fort Cornwallis, Pulau Pinang pada 1hb Mei, 1791.

Perjanjian ini mengandungi beberapa perkara antaranya:

a) Kompeni Inggeris akan membayar 6,000 ringgit Sepanyol tiap-tiap tahun kepada Sultan selagi Pulau Pinang menjadi hakmilik Inggeris.

b) Sultan bersetuju tidak akan menghalang atau mengenakan cukai ke atas apa-apa bekalan yang dibeli di Kedah bagi keperluan Pulau Pinang dan kapal-kapal Kompeni Inggeris.

c) Semua hamba yang lari dari Kedah ke Pulau Pinang atau dari Pulau Pinang ke Kedah akan dikembalikan kepada tuan masing-masing.

d) Sultan tidak akan membenarkan mana-mana kuasa Eropah yang lain menduduki mana-mana tempat di Kedah.

Perjanjian itu amat penting kepada pihak Inggeris kerana ia merupakan dasar perundangan yang mengesahkan hakmilik Inggeris ke atas Pulau Pinang walaupun Inggeris telah mendudukinya sejak tahun 1786. Sebelum perjanjian itu ditandatangani Francis Light telah mendapat izin Sultan menduduki Pulau Pinang secara tidak rasmi sementara menunggu kelulusan dari London mengenai syarat yang menghendaki Syarikat Hindia Timur Inggeris memberi perlindungan tentera kepada Kedah.

Sultan Abdullah kalah dalam peperangan dengan Inggeris, oleh itu beliau terpaksa mengakui kekalahan dan berdamai melalui perjanjian yang dipersetujui pada hari ini dalam tahun 1791 dan ianya ditandatangani pada I hb Mei, tahun yang sama.

Yang Rayer beruk dok meroyan kata Kedah tak patut dapat satu sen dari Pulau Pinang.
ternyata benar puak DAPig nie pandai Tak boleh tumpang yang hairan masih lagi ramai dok sokong depa dengan BOSS DEPA kepala besar LGE tue pasal apa tak tau. 


1 comment:

eM JaY... said...

MEMANG DIO NIH DASAR KOMINIS.MANA INGAT DAN HAYATI SEJARAH.HANYA LEBIH BERSIKAP MAHU MEMECAH BELAHKAN SAJA.

SALAM ZIARAH DARI AMBO.MOHON UNTUK AMBO PAUTKAN BLOG DEMO PADA PAUTAN BLOG AMBO.

MJ

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive