Wednesday, December 22

Pakatan Rakyat Dan Janji Manismu.


PAKATAN pembangkang yang terdiri daripada PKR. DAP dan Pas tidak peduli terhadap janji-janji mereka dalam manifesto Pilihan Raya Umum Ke-12 pada Mac 2008 - walaupun belum ditunaikan sepenuhnya, kini mahu mengemukakan janji baru untuk dijajanya kepada rakyat.
Program 100 hari reformasi pakatan pembangkang itu boleh diibarat sebagai propaganda atau manifesto menjelang Pilihan Raya Umum Ke-13 yang sedang sibuk diperkatakan.
Kelmarin, dengan megah pakatan pembangkang merancang melaksanakan reformasi menyeluruh dalam semua aspek pengurusan negara khususnya keselamatan dan ekonomi berdasarkan kepada prinsip yang digariskan dalam Dasar Bersama Pakatan Rakyat.
Melalui buku kecil Ubah Sekarang, Selamatkan Malaysia pada Konvensyen Pakatan Rakyat, mereka berikrar untuk melaksanakan pelan 10 program reformasi awal, dalam 100 hari mendapat mandat rakyat.
Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng yang mengulas perkara itu mengatakan ia adalah komitmen pakatan pembangkang terhadap perkara yang bakal dilakukan selepas mengambil alih kerajaan.
Kita ingin bertanya kepada semua pemimpin pakatan pembangkang, tidak malukah mereka membuat janji-janji palsu untuk akan datang.
Pada pilihan raya umum yang lalu pun, janji-janji manis sedemikian juga ditaburkan hingga ramai pengundi yang terjebak dalam perangkap mereka.
Apabila pengundi menuntut janji-janji tersebut, pelbagai alasan diberikan. Tidak kurang juga cubaan mengalihkan kesalahan tidak dapat menunaikan janji-janji itu kepada Barisan Nasional.
Sebelum berjanji, pakatan pembangkang tidak pernah melihat dan mengkaji sama ada janji-janji itu boleh dilaksanakan atau tidak.
Jadi, demikian juga dengan program 100 hari pakatan pembangkang ini tidak lebih daripada langkah populist dan tidak bertanggungjawab.
Jika program itu dilaksanakan, dari segi kewangan ia membazir dan tidak amanah.
Ia akan menyebabkan negara menanggung beban kos yang amat besar mencecah RM100 bilion.
Ingatlah, kerajaan sedia ada begitu kuat bekerja untuk menampung dan mengumpul wang untuk negara.
Apabila tiba pakatan pembangkang hendak memerintah, senang-senang ia hendak 'perhabiskan' kewangan negara.
Awaslah Malaysia bukan negara kebajikan atau negara kaya. Banyak lagi perlu dibuat untuk membangunkan rakyat berbilang kaum ke arah berpendapatan tinggi.
Jika hasrat pakatan pembangkang ini mudah diterima oleh rakyat tanpa memikir agenda di sebaliknya, kita bimbang bukan sahaja rakyat akhirnya akan terpedaya malah negara boleh jatuh muflis.
Kerajaan BN sejak merdeka lagi sudah dan diyakini akan terus mengamalkan perbelanjaan berhemat, bukan boros.
Nampaknya pakatan pembangkang begitu agresif untuk memancing undi rakyat. Tetapi kita berharap jika sayangkan masa depan anak dan cucu kita, janganlah termakan umpan jaminan pakatan dalam masa 100 hari jika menang pada PRU Ke-13.
Ini kerana sudah lebih dua tahun pakatan pembangkang memerintah Kerajaan Negeri Kedah, Pulau Pinang dan Selangor serta 20 tahun di Kelantan, apa janji-janji manis yang sudah ditunaikan selepas PRU 12?

No comments:

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive