Thursday, March 1

VIDEO : PAS TELAH TERIMA AZAB ALLAH.



Pada 1950,ketika Onn Jaafar mahu memberi cadangan untuk membuka keahlian UMNO kepada semua kaum kerana bimbang dengan cadangan Lee Kuan Yew untuk menubuhkan PAP.


Cadangan Onn Jaafar bertujuan untuk menarik minat kaum lain kerana dibimbangi semangat Malaysian Malaysia yang diwar2kan oleh Lee Kuan Yew akan menggugat proses perjuangan UMNO untuk mencapai Kemerdekaan Penuh.


Cadangan itu akhirnya telah mendapat bantahan yang hebat dikalangan orang melayu kerana pada mereka,UMNO ditubuhkan untuk memperjuangkan Melayu,bukan untuk kaum lain.


Tetapi pada Tunku Dan Syeikh Abdullah Fahim,memang ada keperluan untuk menubuhkan Parti berasaskan Islam yang menjadi parti kedua Orang Melayu bagi tujuan menyuara hal2 berkaitan Islam akibat tidak mahu berlaku keretakan dalam usaha menubuhkan PERIKATAN.


Akibat Datuk Ahmad Fuad kalah dalam pemilihan melawan Tunku dalam pertandingan jawatan Yang Di Pertua UMNO,kesempatan itu diambil oleh Syaikh Abdullah Fahim,selaku Pengerusi Persatuan Ulamak Malaysia untuk memujuk Ahmad Fuad menubuhkan PAS.


PAS akhirnya tertubuh bertujuan untuk menyuara dan membela kedudukan Islam selain UMNO meneruskan agenda Bangsa bagi mengimbangi kuasa dan pengaruh masyarakat pada ketika itu.


Rupanya setelah Ahmad Fuad memegang Yang Di Pertua PAS,dengan lantang beliau telah bersumpah dalam ucapanya di Gunong Semanggol bahawa "Dimana ada UMNO,disitu PAS mahu menghancurkan UMNO".


Hal ini telah terbawa2 tetapi dengan tidak siruis hinggalah UMNO buat kali pertama bergabung dengan PAS dan membentuk BN pada 1973.


Hari ini,PAS terus terlalu jauh tersasar dari matlamat asalnya.

No comments:

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive