Sunday, October 19

BURUNG DIMANA...? BURUNG DIDALAM SELUAQ MAKBAPAK HANG.............?


Ini adalah realiti kehidupan yang terpaksa MKP luahkan. Memang gambar diatas nampak sangat kejam terhadap orang tua. Bukan nak menghina akan tetapi bijak seketika bila berkata-kata. Jangan tambah garam pada luka yang berdarah, kelak merana diri. Kalau ada yang terasa!!!!! memang artikel ini meyakitkan hati korang kerana bertindak seperti kanak-kanak sekolah tadika.

"Ini apa ayah,,,,, Ini burung" burung dimana dalam seluaq kepala bapak hang.... Rakyat kini bijak menilai serta memerhatikan tindak tanduk Menteri yang menjaga kementeriannya. Tapi kalau dah nampak macam budak-budak memang tak boleh diterima dengan akal yang waras kecuali mendapat habuan..................?

Belum pun genap sebulan selepas pengumuman pengurangan subsidi petrol RON95 dan diesel sebanyak 20 sen seliter dan rakyat belum selesai pun meneliti pembentangan Bajet 2015, macam-macam kenaikan sudah berlaku.

Kenaikan harga makanan di restoran mahupun di gerai sudah pun terasa.

Kalau sebelum pengumuman pengurangan subsidi bahan api, makan nasi sepinggan bersama sayur, ikan bakar dan pencicah serta sedikit sambal ubi kentang dan ikan bilis dan segelas ais kosong, harga yang perlu dibayar hanya RM8.

Tetapi pada minggu lalu dengan menu yang sama, di restoran sama di Sungai Besi, harga yang perlu dibayar hampir RM10.

Kenaikan bahan api sebanyak 20 sen seliter tetapi kesan kenaikan yang perlu ditanggung oleh pengguna berganda-ganda.

Bagi ibu bapa pula, belum pun lagi menerima bantuan kewangan RM100 yang bakal diagihkan oleh kerajaan sebagai bantuan awal persekolahan, tetapi dalam dua bulan lagi mereka terpaksa berhadapan dengan kenaikan tambang bas sekolah, kenaikan harga buku, baju sekolah dan segala peralatan persekolahan.

Mereka yang tidak layak untuk menghantar anak ke prasekolah milik kerajaan pula terpaksa berhadapan dengan kenaikan yuran prasekolah.

Bagi golongan yang berpendapatan sederhana - memang kurang bernasib baik kerana terpaksa berhadapan dengan semua kenaikan tanpa sebarang bantuan berbanding golongan miskin dan berpendapatan rendah.

Kalau golongan miskin atau berpendapatan kecil dengan pendapatan isi rumah sehingga RM4,000, mereka boleh menikmati Bantuan Rakyat 1Malaysia, mendapat kemudahan persekolahan anak prasekolah di sekolah kerajaan dan Jabatan Kemajuan Masyarakat dengan jumlah sangat minimum dan tidak perlu bayar cukai pendapatan.

Seperti luahan kebanyakan golongan yang terperangkap ini - kumpulan berpendapatan sederhana sebenarnya lebih miskin terutama yang menetap di bandar-bandar besar di Lembah Klang kerana terpaksa menghadapi kos kenaikan hidup tanpa bantuan kecuali pengurangan cukai pendapatan.

Pengurangan subsidi bahan bakar atau apa pun bentuk subsidi bukan salah kerajaan. Ia penting untuk jangka panjang dan survival sesebuah negara memandangkan kos perbelanjaan meningkat berikutan pertambahan populasi, infrastruktur dan kemudahan awam.

Bagaimanapun, yang menjadi masalah apabila Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) tidak menjalankan peranan memantau kenaikan harga barang seperti yang diharapkan.

Juga di mana peranan kesatuan atau persatuan pengguna yang terlalu banyak bilangannya di Malaysia?

Mana bayang para penguatkuasa KPDNKK ketika masih ramai rakyat Malaysia dibayangi dengan masalah kenaikan harga barang? Di mana surat saman KPDNKK semasa peniaga di pasar menaikkan harga ikan dan sayur sesuka hati?

Apa jawapan KPDNKK ketika ada pasar malam yang menjual harga barangan terlalu tinggi sedangkan pasar tani di kawasan tertentu menawarkan harga rendah. Persoalannya mengapa harga barangan di satu lokasi, satu daerah atau satu negeri tidak seragam?

Adalah sesuatu yang menjelekkan apabila KPDNKK mendakwa pemantauan yang dijalankan mendapati kenaikan harga barang tidak serius.

Di mana pemantauan dijalankan atau berapa kali aktiviti penguatkuasa dijalankan? Tahukah KPDNKK kemunculan kedai-kedai yang diuruskan oleh warga asing yang begitu banyak di sekitar Keramat, Ampang, Kampung Pandan, Setapak dan Sungai Besi mampu menawarkan harga barangan keperluan yang lebih rendah berbanding kedai milik warga Malaysia?

Ini menunjukkan harga barangan tidak setinggi mana pun tetapi pengambilan untung berlebihan disebabkan kegagalan KPDNKK melaksanakan tugas dan tanggungjawab yang diamanahkan.

Kepada Menterinya, Datuk Hasan Malek - berhentikan membuat kenyataan yang boleh meningkatkan kemarahan rakyat, sekaligus mencerminkan tahap berfikir dalam kalangan Kabinet kerajaan.

Berhentilah membuat kenyataan tentang harga cendol di Kuala Selangor diturunkan ketika harga minyak dinaikkan - tidak nampak signifikan pun kenyataan itu.

Sebaliknya, timbul pertanyaan adakah beliau turun padang untuk pantau semua harga cendol di seluruh negara. Harga cendol popular di Kuala Pilah, di dalam konstitusi Parlimen Hasan juga menaikkan harga.

Malah, penjual pisang di hadapan Bank Simpanan Nasional di pekan Kuala Pilah turut mengurangkan bilangan pisang goreng yang dibeli pada harga RM1.

Bukan itu sahaja, harga ikan salai, daging salai dan telur asin yang popular di sepanjang laluan di Kuala Pilah juga dinaikkan peniaga. Penjual kuih bahulu di Tanjung Ipoh turut menaikkan harga kuih tradisional itu.

Terimalah hakikat kenaikan harga barang memang tidak dapat dikawal dan gerakan penguatkuasaan perlu dilakukan secara agresif, lebih agresif.

Ramai percaya dan yakin jika penguatkuasa KPDNKK aktif seperti penguatkuasa Dewan Bandaraya Kuala Lumpur merampas barangan peniaga kecil Melayu di Kuala Lumpur yang terpaksa mencari sesuap rezeki untuk menampung kehidupan yang semakin terdesak, kenaikan harga barang pasti boleh di kawal.

Bukan tidak boleh membawa bekal seperti yang dicadangkan oleh Menteri KPDNKK - tetapi bahan-bahan bekalan itu juga perlu dibeli di pasar atau di kedai sebelum di masak.

2 comments:

Anonymous said...

Siapa suruh makan di restoren. Makan di rumah atau bawa bekal.
Bajet Makan Siang & Malam
Beras RM1.00
Sardin satu tin besar RM4.00
Telor goreng 2 biji RM0.60
Oren bancuh 2 gelas RM1.20
Ikan bilis 2 gengam RM0.80
Ulam timun RM1.00
Minyak & Gas RM1.00
Jumlah RM9.60

Tak boleh makan banyak2 takut jadi Limau Purut 3 Serangkai Perut Buncit tak ada Akai.

Macam Mat Sabun.

Anonymous said...

kalau dah jadi pecacai,apa lagi dok merungut,,,walaupun juboq hang dah belengas,,,sokong ajalah BN penghisap darah dan penipu tuu,,

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive